Cele bloku: POLIGLOCI. Posługiwanie się
językami obcymi
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy
różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne
podstawy programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły
podstawowej, gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podwyższamy poziom znajomości
języka angielskiego.
JĘZYK
ANGIELSKI
Liceum
Nauczanie języka angielskiego w liceum
ogólnokształcącym przebiega podobnie jak w gimnazjum, programy są względem
siebie komplementarne i opierają się na dalszym rozwijaniu sprawności
językowych (znajomość środków językowych, rozumienie oraz tworzenie wypowiedzi
ustnych oraz pisemnych, reagowanie na nie oraz ich przetwarzanie).
Ponadto program nauczania zakłada, iż uczeń w trakcie
jego realizacji:
– dokonuje samooceny
– współdziała w grupie
– korzysta ze źródeł informacji w języku obcym;
– stosuje strategie komunikacyjne oraz strategie
kompensacyjne
– cechuje się świadomością językową
Cele kształcenia (wymagania ogólne)
Nauczanie języka angielskiego
w liceum ogólnokształcącym opiera się na rozwijaniu wymienionych poniżej
sprawności językowych:
Znajomość środków językowych – uczeń
posługuje się w miarę rozwiniętym zasobem środków językowych
(leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych),
umożliwiającym spełnianie pozostałych wymagań ogólnych w obrębie tematyki
wskazanej w wymaganiach szczegółowych.
Rozumienie wypowiedzi – uczeń rozumie
proste, typowe wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie, w standardowej
odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie
opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Tworzenie wypowiedzi – uczeń
samodzielnie formułuje krótkie, proste, zrozumiałe wypowiedzi ustne
i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Reagowanie na wypowiedzi – uczeń
uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje
w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub
pisemnie, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Przetwarzanie wypowiedzi – uczeń zmienia
formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym
w wymaganiach szczegółowych.
Ponadto program nauczania zakłada, iż uczeń w trakcie
jego realizacji:
– dokonuje samooceny (np.: przy użyciu portfolio
językowego) i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np.:
posługuje się słownikiem, poprawia błędy, prowadzi notatki, zapamiętuje nowe
wyrazy, korzysta z tekstów kultury w języku obcym);
– współdziała w grupie (np.: w lekcyjnych
i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych);
– korzysta ze źródeł informacji w języku obcym
(np.: z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą
technologii informacyjno-komunikacyjnych;
– stosuje strategie komunikacyjne (np.: domyśla się
znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumie tekst zawierający nieznane słowa
i zwroty) oraz strategie kompensacyjne (np.: parafrazę, definicję)
w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta jakiegoś wyrazu;
– cechuje się świadomością językową (np.: dostrzega
podobieństwa i różnice między językami).
Uwagi o strukturze programu
Każdy rok szkolny podzielono na trzy
trymestry. W każdym trymestrze opracowywane są zagadnienia dwóch pigułek
edukacyjnych oraz element kulturoznawczy. Treści programowe poszczególnych
pigułek pokrywają się z wymogami podstawy programowej (dla IV etapu
edukacyjnego – poziom IV.1), i są skorelowane z wytycznymi Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej. Elementy kulturoznawcze dopasowane są zagadnieniami do
treści programowych tak, aby umożliwić uczniowi łączenie zdobytej już wiedzy
z nową (omówione wcześniej pigułki – obejmujące m.in. struktury
leksykalno-gramatyczne, główne założenia kontekstowe – są podstawą do
wprowadzenia treści kulturowych). Pozwalają także skorelować zajęcia
z innymi przedmiotami (np. przeprowadzić zajęcia historii lub biologii
w języku obcym). W drugim i trzecim roku nauczania wprowadzono
specjalną pigułkę – trening egzaminacyjny. Służy ona kształceniu umiejętności
egzaminacyjnych ucznia i daje możliwość sprawdzenia dotychczasowej,
zdobytej przez niego wiedzy w ramach próbnego egzaminu. Pigułki te
znajdują się na końcu programu kształcenia, aby umożliwić uczniom przygotowanie
nie tylko do matury, ale i do międzynarodowych egzaminów badających poziom
kompetencji językowych (np. University of Cambridge ESOL, European Testing
Service) tuż przed ich sesją egzaminacyjną.
W tabelach ilustrujących poszczególne części programu
zastosowano następujące oznakowania:
– pigułka a – materiał w wariancie podstawowym
(PP), opracowany na podstawie wymagań poziomu III.0 dla III etapu
edukacyjnego w zakresie podstawowym,
– pigułka b – materiał w wariancie rozszerzonym
(PR), opracowany na podstawie wymagań dla III.1 dla III etapu
edukacyjnego w zakresie rozszerzonym,
– EK – Element kulturoznawczy.
Klasa I liceum
Wymagania na 1 trymestr
Wymagania na 1 trymestr
Klasa 1
|
Trymestr
1
|
||||
pigułka
1a (PP)
|
pigułka
1b (PR)
|
pigułka
2a (PP)
|
pigułka
2b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
człowiek
|
człowiek
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym człowieka (potrafi określić dane osobowe, części ciała, ubrania
i akcesoria, opisać wygląd zewnętrzny oraz cechy charakteru, a także zna
zwroty wyrażające uczucia).
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w
standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania wypowiedzi oraz rozwiązuje test wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia,
rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne
instrukcje, komunikaty, rozmowy)
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań do akapitów wypowiedzi oraz rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
GRAMATYKA
Uczeń zna:
– klasyfikację czasów gramatycznych w języku
angielskim,
– składnię czasowników w języku angielskim.
PISANIE
Uczeń umie:
– opisać osobę,
– umie napisać e-mail.
MÓWIENIE
Uczeń:
– umie opisać ilustrację (prostą oraz wielowątkową),
– wykonuje symulacyjne zadania egzaminacyjne.
ELEMENT KULTUROZNAWCZY
English corner in my city
Uczeń:
– potrafi odnaleźć elementy kultury języka obcego w
miejscowości, w której zamieszkuje,
– umie przygotować prezentację dotyczącą śladów
kultury Wielkiej Brytanii,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Wymagania na 2 trymestr
Klasa 1
|
Trymestr
2
|
||||
pigułka
3a (PP)
|
pigułka
3b (PR)
|
pigułka
4a (PP)
|
pigułka
4b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
dom
|
szkoła
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym domu (potrafi określić miejsce zamieszkania, części domu
i pomieszczenia, rodzaje domów i mieszkań, meble i elementy
wyposażenia, warunki mieszkaniowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż
mieszkania, a także potrafi opisać prace domowe i życie codzienne)
oraz szkoły (potrafi scharakteryzować system oświaty, wymienić przedmioty
nauczania, oceny i wymagania, życie szkoły, kształcenie pozaszkolne, system
egzaminacyjny).
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w
standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania wypowiedzi, rozwiązuje test wielokrotnego wyboru oraz
testy typu prawda/fałsz.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, ogłoszenia, rozkłady jazdy,
planery, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne
instrukcje, komunikaty, rozmowy),
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu)
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań do akapitów wypowiedzi, rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru oraz test typu prawda/fałsz.
GRAMATYKA
Uczeń:
– zna czasy teraźniejsze (Present Simple, Present
Continuous), ich zastosowanie, potrafi utworzyć zdania oznajmujące, pytające
oraz przeczące, prawidłowo stosuje określniki czasu w tych czasach,
– odróżnia czasowniki dynamiczne od czasowników
statycznych,
– zna odmianę i zastosowanie czasownika have,
– potrafi tłumaczyć fragmenty zdań,
– zna czasy przeszłe (Past Simple, Past Continuous,
Past Perfect), ich zastosowanie, potrafi utworzyć zdania oznajmujące, pytające
oraz przeczące, prawidłowo stosuje określniki czasu w tych czasach
– zna konstrukcję wyrażającą przeszłość used to.
PISANIE
Uczeń umie:
– zrelacjonować wydarzenia.
– napisać e-mail oraz krótką notatkę.
MÓWIENIE
Uczeń:
– umie opisać ilustrację (prostą oraz wielowątkową),
– prowadzi rozmowy z odgrywaniem roli,
– wykonuje symulacyjne zadania egzaminacyjne.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Music is the best of me)
Uczeń:
– potrafi poznaje muzykę anglojęzyczną przez teksty
piosenek oraz sylwetki światowych ikon popkultury,
– umie przygotować prezentację multimedialną dotyczącą
ulubionego wokalisty lub zespołu muzycznego,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane projekty edukacyjne:
1) Karaoke competition (organizacja szkolnego
konkursu karaoke).
2) Star interview (organizacja wywiadu
z zaproszonymi gośćmi ze świata muzyki lub showbiznesu).
3) My video clip (stworzenie wideoklipu do
wybranej piosenki/mini playback show).
Wymagania na 3 trymestr
Klasa 1
|
Trymestr
3
|
||||
pigułka
5a (PP)
|
pigułka
5b (PR)
|
pigułka
6a (PP)
|
pigułka
6b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
praca
|
życie
towarzyskie i rodzinne
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym pracy (potrafi nazwać zawody i związane z nimi czynności,
warunki pracy i zatrudnienia, scharakteryzować prace dorywcze, rynek
pracy, określić prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy) oraz życia
rodzinnego i towarzyskiego (potrafi opisać członków rodziny, kolegów,
przyjaciół, związki i relacje, codzienne czynności, formy spędzania czasu
wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy).
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w
standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania wypowiedzi oraz rozmów, a także rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, ogłoszenia, rozkłady jazdy,
planery, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne
instrukcje, komunikaty, rozmowy),
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach wymagających
dobierania pytań do akapitów wypowiedzi, rozwiązuje test wielokrotnego wyboru
oraz test typu prawda/fałsz.
GRAMATYKA
Uczeń:
– zna czasy teraźniejsze i przeszłe (Present
Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Past
Perfect Continuous, Present Perfect oraz Present Perfect Continuous) oraz ich
zastosowanie, potrafi utworzyć zdania oznajmujące, pytające oraz przeczące,
prawidłowo stosuje określniki czasu w tych czasach,
– posługuje się pytaniami pośrednimi,
– zna konstrukcję wyrażającą przeszłość used to,
– zna wybrane przyimki,
– potrafi stopniować przymiotniki (proste, złożone,
abstrakcyjne).
PISANIE
Uczeń umie:
– zrelacjonować wydarzenia,
– zapraszać, uzyskiwać informacje oraz ich udzielać,
– napisać e-mail oraz krótką notatkę użytkową
(zaproszenie, informacja).
MÓWIENIE
Uczeń:
– umie opisać ilustrację (prostą oraz wielowątkową),
– prowadzi rozmowy z odgrywaniem roli,
– wykonuje symulacyjne zadania egzaminacyjne.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Christmas time)
Uczeń:
– poznaje tradycje świąt Bożego Narodzenia
w krajach anglojęzycznych (porównanie kalendarza świąt w Polsce
i w innych krajach,
– umie przygotować prezentację dotyczącą zwyczajów
i tradycji bożonarodzeniowych,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane projekty edukacyjne:
1) XMas calendar (przygotowanie kalendarza
adwentowego).
2) XMas carols (nauka
kolęd w języku angielskim, karaoke).
3) XMas everywhere (stworzenie świątecznych
dekoracji).
4) XMas show (przygotowanie spektaklu
świątecznego).
Egzamin klasyfikacyjny z bloku
POLIGLOCI po klasie I obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z języka angielskiego.