Cele bloku: POLIGLOCI. Posługiwanie się
językami obcymi
Korzystamy z dorobku wielu kultur, szanujemy
różnorodność.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy
programowej dotyczące języków obcych nowożytnych dla szkoły podstawowej,
gimnazjum i liceum. Obowiązkowo podwyższamy poziom znajomości języka
angielskiego.
Gimnazjum
Uwagi o strukturze programu
Każdy rok szkolny podzielono na trzy
trymestry. W każdym trymestrze opracowywane są dwie pigułki edukacyjne oraz
element kulturoznawczy. Treść programowa poszczególnych pigułek pokrywa się
z wymogami podstawy programowej (dla III etapu edukacyjnego),
a także jest skorelowana z wytycznymi Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej. Zagadnienia przedstawiane w obrębie elementów
kulturoznawczych dopasowane są do treści programowych tak, by umożliwić
uczniowi łączenie zdobytej już wiedzy z nową (omówione wcześniej pigułki –
obejmujące m.in. struktury leksykalno-gramatyczne, główne założenia kontekstowe
– są podstawą do wprowadzenia treści kulturowych). Pozwalają także skorelować
zajęcia z innymi przedmiotami (CLIL – Content and Language Integrated
Learning).
W tabelach ilustrujących poszczególne części programu
zastosowano następujące oznakowania:
– pigułka a – materiał w wariancie podstawowym
(PP), opracowany na podstawie wymagań poziomu III.0 dla III etapu
edukacyjnego w zakresie podstawowym,
– pigułka b – materiał w wariancie rozszerzonym
(PR), opracowany na podstawie wymagań dla III.1 dla III etapu
edukacyjnego w zakresie rozszerzonym,
– EK – Element kulturoznawczy.
Klasa I gimnazjum
Wymagania na 1 trymestr
Klasa 1
|
Trymestr
1
|
||||
pigułka
1a (PP)
|
pigułka
1b (PR)
|
pigułka
2a (PP)
|
pigułka
2b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
człowiek
|
człowiek
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym człowieka (potrafi określić dane osobowe, części ciała, ubrania
i akcesoria, opisać wygląd zewnętrzny oraz cechy charakteru, a także
zna zwroty wyrażające uczucia).
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie,
w standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania lub uzupełniania wypowiedzi oraz rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia,
rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty
narracyjne instrukcje, komunikaty, rozmowy),
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań lub nagłówków do akapitów wypowiedzi oraz
rozwiązuje testy wielokrotnego wyboru, a także testy typu prawda/fałsz.
REAGOWANIE JĘZYKOWE
Uczeń:
– właściwie reaguje językowo w określonych sytuacjach,
w szczególności w celu uzyskania, udzielania, przekazania informacji lub odmowy
jej udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy,
– rozpoznaje i poprawnie stosuje struktury
leksykalno-gramatyczne niezbędne do skutecznej komunikacji,
– przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku
polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża
je w języku angielskim.
STRUKTURY LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE (WG. FUNKCJI
KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
– stosuje odpowiednie struktury
leksykalno-gramatyczne, aby zidentyfikować i zlokalizować osobę lub
przedmiot, opisuje postać, uwzględniając jej stan emocjonalny, opisuje
przedmioty,
– zna składnię czasowników oraz klasyfikację czasów
gramatycznych w języku angielskim,
– zna odmianę czasowników to be oraz to have,
– potrafi porównać cechy osób, miejsc, przedmiotów
oraz czynności.
ELEMENT KULTUROZNAWCZY
(Me and my friends)
Uczeń:
– potrafi odnaleźć elementy kultury języka obcego w
miejscowości, w której zamieszkuje,
– umie przygotować prezentację dotyczącą śladów
kultury Wielkiej Brytanii,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Przykładowe projekty edukacyjne:
1) This is me (autoprezentacja, wprowadzenie do
portfolio językowego ucznia).
2) My idol (prezentacja idola, osoby na której
się wzorujemy).
3) My family (stworzenie i prezentacja drzewa
genealogicznego ucznia).
Wymagania na 2 trymestr
Klasa 1
|
Trymestr
2
|
||||
pigułka
3a (PP)
|
pigułka
3b (PR)
|
pigułka
4a (PP)
|
pigułka
4b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
dom
|
szkoła
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym domu (potrafi określić miejsce zamieszkania, części domu
i pomieszczenia, rodzaje domów i mieszkań, meble i elementy
wyposażenia, warunki mieszkaniowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż
mieszkania, a także opisać prace domowe i życie codzienne) oraz szkoły
(potrafi wymienić przedmioty nauczania, oceny i wymagania, a także
opisać życie szkoły).
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w
standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania lub uzupełniania wypowiedzi oraz rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia,
rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty
narracyjne instrukcje, komunikaty, rozmowy),
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz poszczególnych
części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl
wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań lub nagłówków do akapitów wypowiedzi oraz
rozwiązuje testy wielokrotnego wyboru, a także testy typu prawda/fałsz.
REAGOWANIE JĘZYKOWE
Uczeń:
– właściwie reaguje językowo w określonych sytuacjach,
w szczególności w celu uzyskania, udzielania, przekazania informacji lub odmowy
jej udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy,
– rozpoznaje i poprawnie stosuje struktury
leksykalno-gramatyczne niezbędne do skutecznej komunikacji,
– przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku
polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża
je w języku angielskim.
STRUKTURY LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE (WG. FUNKCJI
KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
–stosuje odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne,
aby opisać osobę lub przedmiot, opisuje przedmioty, wykazując ich cechy oraz
porównując je ze sobą (uwzględnia podobieństwa i różnice),
– zna składnię czasowników oraz klasyfikację czasów
gramatycznych w języku angielskim,
– zna czasy teraźniejsze m.in. Present Simple, Present
Continuous, ich zastosowanie, potrafi utworzyć zdania oznajmujące, pytające
oraz przeczące, prawidłowo stosuje określniki czasu w tych czasach,
– odróżnia czasowniki dynamiczne od czasowników
statycznych.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Music is the best of me)
Uczeń:
– poznaje muzykę obszaru anglojęzycznego przez teksty
piosenek oraz sylwetki światowych ikon popkultury,
– umie przygotować prezentację multimedialną dotyczącą
ulubionego wokalisty lub zespołu muzycznego,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane projekty edukacyjne:
1) Karaoke competition (organizacja szkolnego
konkursu karaoke).
2) Star interview (organizacja wywiadu
z zaproszonymi gośćmi ze świata muzyki lub showbiznesu).
3) My video clip (stworzenie wideoklipu do
wybranej piosenki/mini playback show).
Wymagania na 3 trymestr
Klasa 1
|
Trymestr
3
|
||||
pigułka
5a (PP)
|
pigułka
5b (PR)
|
pigułka
6a (PP)
|
pigułka
6b (PR)
|
EK
|
|
treści programowe
|
praca
|
życie
rodzinne i towarzyskie
|
SŁOWNICTWO
Uczeń posługuje się słownictwem
dotyczącym pracy (potrafi nazwać zawody i związane z nimi czynności,
wymienić prace dorywcze, określić obowiązki pracownika oraz pracodawcy) oraz
życia rodzinnego i towarzyskiego (potrafi opisać członków rodziny,
kolegów, przyjaciół, związki i relacje, codzienne czynności, formy
spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia).
ROZUMIENIE ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
– rozumie ze słuchu proste, typowe wypowiedzi (np.:
instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w
standardowej odmianie języka,
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania lub uzupełniania wypowiedzi oraz rozwiązuje test
wielokrotnego wyboru.
ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
– rozumie proste wypowiedzi pisemne (np.: napisy
informacyjne, listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia,
rozkłady jazdy, instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty
narracyjne instrukcje, komunikaty, rozmowy),
– określa główną myśl tekstu/komunikatu oraz
poszczególnych części tekstu,
– znajduje w tekście określone informacje,
wyszukuje je lub selekcjonuje,
– określa intencje nadawcy/autora tekstu,
– określa kontekst wypowiedzi (np.: czas, miejsce,
sytuację, uczestników, nadawcę, odbiorcę oraz formę tekstu),
– rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi,
– rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami
tekstu,
– stosuje techniki wykorzystywane w zadaniach
wymagających dobierania pytań lub nagłówków do akapitów wypowiedzi oraz
rozwiązuje testy wielokrotnego wyboru a także testy typu prawda/fałsz.
REAGOWANIE JĘZYKOWE
Uczeń:
– właściwie reaguje językowo w określonych sytuacjach,
w szczególności w celu uzyskania, udzielania, przekazania informacji lub odmowy
jej udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy,
– rozpoznaje i poprawnie stosuje struktury
leksykalno-gramatyczne niezbędne do skutecznej komunikacji,
– przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku
polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża
je w języku angielskim.
STRUKTURY LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE (WG. FUNKCJI
KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
– stosuje odpowiednie struktury
leksykalno-gramatyczne, aby opisać osobę, przedmiot oraz czynność, opisuje
osoby, przedmioty oraz czynności, wskazując na ich cechy, a także
porównuje je ze sobą, uwzględniając podobieństwa i różnice,
– zna składnię czasowników oraz klasyfikację czasów
gramatycznych w języku angielskim,
– zna przedimki określone i nieokreślone a,
an, the, zaimki osobowe, wskazujące i dzierżawcze,
– posługuje się konstrukcją gramatyczną There
is/are.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Christmas time)
Uczeń:
– poznaje tradycje świąt Bożego
Narodzenia w krajach anglojęzycznych (porównanie kalendarza świąt
w Polsce i w innych krajach,
– umie przygotować prezentację dotyczącą zwyczajów
i tradycji bożonarodzeniowych,
– integruje się z innymi uczniami
i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach projektu).
Sugerowane projekty edukacyjne:
1) XMas calendar (przygotowanie kalendarza
adwentowego).
2) XMas carols (nauka kolęd w języku
angielskim, karaoke).
3) XMas everywhere (stworzenie świątecznych
dekoracji).
4) XMas show (przygotowanie spektaklu
świątecznego).
Egzamin klasyfikacyjny z bloku
POLIGLOCI po I klasie obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z języka angielskiego.