Język angielski w szkole
podstawowej
Korzystamy z dorobku
wielu kultur, szanujemy różnorodność.
Program
spełnia wymagania ogólne podstawy programowej dotyczące języków obcych
nowożytnych dla szkoły podstawowej.
Cele
kształcenia w klasach IV–VI
Program
nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej (dla klas IV–VI, czyli dla
II etapu edukacyjnego) opiera się na rozwoju wymienionych niżej sprawności
językowych.
1.
Znajomość środków językowych
Uczeń
posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych,
gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym spełnienie
pozostałych wymagań ogólnych w obrębie tematów wskazanych w wymaganiach
szczegółowych.
2.
Rozumienie wypowiedzi
Uczeń
rozumie ze słuchu bardzo proste, krótkie oraz typowe wypowiedzi ustne,
artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także krótkie i proste
wypowiedzi pisemne w obrębie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
3.
Tworzenie wypowiedzi
Uczeń
samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, kilkuzdaniowe zrozumiałe
wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące opisu osób, miejsc oraz przedmiotów, a
także opowiada o codziennych czynnościach, potrafi przedstawić swoje upodobania
oraz odczucia.
4.
Reagowanie na wypowiedzi.
Uczeń
uczestniczy w prostej rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób
zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie (w
formie krótkiego tekstu), w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
5.
przetwarzanie wypowiedzi.
Uczeń
zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach
szczegółowych.
Ponadto
zgodnie z założeniami programu uczeń:
-
zna zasady wymowy i ortografii,
-
umie pracować ze słownikiem dwujęzycznym,
-
dokonuje samooceny (np. z wykorzystaniem portfolio językowego) i stosuje
techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzysta ze słownika, poprawia
błędy, prowadzi notatki, zapamiętuje nowe wyrazy, korzysta z tekstów kultury w
języku obcym),
-
współdziała w grupie (np. podczas prostych lekcyjnych i pozalekcyjnych
językowych prac projektowych),
-
korzysta ze źródeł informacji w języku obcym (np. z encyklopedii, mediów,
instrukcji obsługi), również za pomocą technologii
informacyjno-komunikacyjnych,
-
stosuje strategie komunikacyjne (np. domyśla się znaczenia wyrazów z kontekstu,
rozumie tekst zawierający nieznane słowa i zwroty) oraz strategie kompensacyjne
(np. parafrazę, definicję) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta jakiegoś
wyrazu
-
wykazuje się świadomością językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Język angielski w IV
klasie
Wymagania na 1 trymestr
Uwaga.
W tabelach ilustrujących poszczególne części programu zastosowano następujące
oznakowania:
-
pigułka a – materiał w wariancie podstawowym (PP), opracowany na podstawie
wymagań poziomu III.0 dla III etapu edukacyjnego w zakresie podstawowym,
-
pigułka b – materiał w wariancie rozszerzonym (PR), opracowany na podstawie
wymagań dla III.1 dla III etapu edukacyjnego w zakresie rozszerzonym,
-
EK – Element kulturoznawczy.
Klasa IV
|
Trymestr 1
|
||
Pigułka 1
|
Pigułka 2
|
EK
|
|
Treści programowe
|
człowiek
|
człowiek
|
|
SŁOWNICTWO
Uczeń
posługuje się słownictwem dotyczącym człowieka (potrafi określić dane osobowe,
części ciała, ubrania i akcesoria, opisać wygląd zewnętrzny oraz cechy
charakteru, a także zna zwroty wyrażające uczucia).
ROZUMIENIE
ZE SŁYSZENIA
Uczeń:
-
rozumie ze słuchu bardzo proste, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,
-
reaguje na polecenia,
-
rozumie znaczenie codziennych zwrotów adresowanych do uczniów,
-
rozumie ogólny sens prostego tekstu,
-
wyszukuje proste informacje w tekście słuchanym,
-
rozumie intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody,
żartowanie),
-
rozpoznaje rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w szkole, na dworcu
kolejowym).
ROZUMIENIE
TEKSTU CZYTANEGO
Uczeń:
-
rozumie proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne,
listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy,
instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne, instrukcje,
komunikaty, ogłoszenia, rozmowy),
-
określa główną myśl tekstu/komunikatu,
-
znajduje w tekście określone informacje, wyszukuje je lub selekcjonuje,
-
rozpoznaje różne rodzaje tekstów (np. list prywatny, SMS, e-mail, opowiadanie,
zaproszenie).
REAGOWANIE
JĘZYKOWE
Uczeń:
-
właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, szczególnie
w celu uzyskania, udzielenia lub przekazania informacji, a także odmowy jej
udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy.
-
tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające opis (osób,
przedmiotów, miejsc, codziennych czynności), udzielanie podstawowych informacji
na swój temat, a także wyrażające własne preferencje i upodobania,
-
przekazuje ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego,
-
zapisuje informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
STRUKTURY
LEKSYKALNO-GRAMTYCZNE (WG. FUNKCJI KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
-
stosuje odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, aby zidentyfikować i
zlokalizować osobę lub przedmiot, opisuje postać, uwzględniając jej stan
emocjonalny, opisuje przedmioty,
-
potrafi się przedstawić, przywitać, podać swój wiek, imię i nazwisko, wskazać i
opisać części ciała, opisać swój wygląd, nazwać i opisać ubrania,
-
zna liczebniki główne i porządkowe, kolory oraz proste przymiotniki,
-
zna odmianę czasowników ‘to be’ oraz ‘to have’,
-
zna podział rzeczowników na policzalne i niepoliczalne oraz potrafi utworzyć
liczbę mnogą rzeczowników policzalnych,
-
rozróżnia zaimki wskazujące, osobowe oraz dzierżawcze.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Me and my friends)
-
potrafi odnaleźć elementy kultury języka obcego w miejscowości, w której
zamieszkuje,
-
umie przygotować prezentację dotyczącą śladów kultury Wielkiej Brytanii,
-
integruje się z innymi uczniami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w
ramach projektu).
Przykładowe
projekty edukacyjne:
1)
This is me (prezentacja swojej osoby, wprowadzenie do portoflio ucznia).
2)
My idol (prezentacja idola, osoby na której się wzorujemy).
3)
My family (stworzenie i prezentacja drzewa genealogicznego ucznia).
4)
My pet (prezentacja zwierzęcia domowego).
Język angielski w klasie
IV szkoły podstawowej
Wymagania na 2 trymestr
Klasa IV
|
Trymestr 2
|
||
Pigułka 3
|
Pigułka 4
|
EK
|
|
Treści programowe
|
dom
|
szkoła
|
|
SŁOWNICTWO
Uczeń
posługuje się słownictwem dotyczącym domu (potrafi określić miejsce
zamieszkania, części domu i pomieszczenia, rodzaje domów i mieszkań, meble i
elementy wyposażenia, a także potrafi opisać prace domowe i życie codzienne) oraz
szkoła (potrafi wymienić przedmioty nauczania, oceny i wymagania, a także
opisać życie szkoły).
ROZUMIENIE
ZE SŁYSZENIA
-
rozumie ze słuchu bardzo proste, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,
-
reaguje na polecenia,
-
rozumie znaczenie codziennych zwrotów adresowanych do uczniów,
-
rozumie ogólny sens prostego tekstu,
-
wyszukuje proste informacje w tekście słuchanym,
-
rozumie intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody,
żartowanie),
-
rozpoznaje rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w szkole, na dworcu
kolejowym).
ROZUMIENIE
TEKSTU CZYTANEGO
-
rozumie proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne, listy,
broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje
obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne, instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy),
-
określa główną myśl tekstu/komunikatu,
-
znajduje w tekście określone informacje, wyszukuje je lub selekcjonuje,
-
rozpoznaje różne rodzaje tekstów (np. list prywatny, SMS, e-mail, opowiadanie,
zaproszenie).
REAGOWANIE
JĘZYKOWE
-
właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, szczególnie
w celu uzyskania, udzielenia lub przekazania informacji, a także odmowy jej
udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy.
-
tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające opis (osób,
przedmiotów, miejsc, codziennych czynności), udzielanie podstawowych informacji
na swój temat, a także wyrażające własne preferencje i upodobania,
-
przekazuje ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego,
-
zapisuje informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
STRUKTURY
LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE (WG. FUNKCJI KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
-
stosuje odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, aby zidentyfikować i
zlokalizować osobę lub przedmiot, opisuje postać, uwzględniając jej stan
emocjonalny, opisuje przedmioty,
-
potrafi określić i opisać swoje miejsce zamieszkania, nazwać pomieszczenia oraz
sprzęt RTV/AGD w domu, reagować na polecenia nauczyciela, wydawać proste
polecenia, opisać wyposażenie sali lekcyjnej, przedmioty szkolne oraz osoby
pracujące w szkole,
-
zna zaimki pytające, przymiotniki dzierżawcze, przyimki miejsca, dni tygodnia,
miesiące oraz pory roku,
-
potrafi podać czas oraz opisać proste czynności związane z aktywnością w szkole
i w klasie,
-
stosuje proste konstrukcje z wykorzystaniem czasu teraźniejszego Present
Simple, a także prawidłowo stosuje formę dopełniacza saksońskiego.
CLIL
MATHS
– (How old is he?) lekcja matematyki, w czasie której używa się liczebników
oraz wykonuje proste działania matematyczne, z wykorzystaniem czasu
teraźniejszego Present Simple.
ECOLOGY
– (Where is it?) – lekcja przyrody poświęcona ekologii i recyklingowi,
wykorzystująca słownictwo związane z ekologią, kolory oraz proste konstrukcje
czasu teraźniejszego Present Simple.
PLANTS
– (In the garden) – lekcja przyrody poświęcona roślinom, składająca się z dwóch
bloków – pierwszego – teoretycznego (uczniowie zapoznają się z typami roślin,
ich budową oraz występowaniem na kuli ziemskiej) oraz drugiego – praktycznego
(uczniowie nazywają oraz opisują rośliny w parku, sadzie, ogrodzie lub ogrodzie
botanicznym, stosując proste wypowiedzi z wykorzystaniem czasu teraźniejszego
Present Simple).
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Music is the best of me)
Uczeń:
-
poznaje muzykę obszaru anglojęzycznego przez teksty piosenek oraz sylwetki
światowych ikon popkultury,
-
umie przygotować prezentację multimedialną dotyczącą ulubionego wokalisty lub
zespołu muzycznego,
-
integruje się z innymi uczniami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w
ramach projektu).
Sugerowane
projekty edukacyjne:
1)
Karaoke competition (organizacja szkolnego konkursu karaoke).
2) Star
interview (organizacja wywiadu z zaproszonymi gośćmi ze świata muzyki lub showbiznesu).
3)
My video clip (stworzenie wideoklipu do wybranej piosenki/mini playback show).
Język angielski w klasie
IV szkoły podstawowej
Wymagania na 3 trymestr
Klasa IV
|
Trymestr 3
|
||
Pigułka 5
|
Pigułka 6
|
EK
|
|
Treści programowe
|
praca
|
CLIL
|
|
SŁOWNICTWO
Uczeń
posługuje się słownictwem dotyczącym pracy (potrafi określić zawody i związane
z nimi czynności).
ROZUMIENIE
ZE SŁYSZENIA
-
rozumie ze słuchu bardzo proste, typowe wypowiedzi (np. instrukcje, komunikaty,
ogłoszenia, rozmowy) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,
-
reaguje na polecenia,
-
rozumie znaczenie codziennych zwrotów adresowanych do uczniów,
-
rozumie ogólny sens prostego tekstu,
-
wyszukuje proste informacje w tekście słuchanym,
- rozumie
intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyrażanie prośby, zgody,
żartowanie),
- rozpoznaje
rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w szkole, na dworcu
kolejowym).
ROZUMIENIE
TEKSTU CZYTANEGO
-
rozumie proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne,
listy, broszury, ulotki reklamowe, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy,
instrukcje obsługi, proste artykuły prasowe i teksty narracyjne, instrukcje,
komunikaty, ogłoszenia, rozmowy),
-
określa główną myśl tekstu/komunikatu,
-
znajduje w tekście określone informacje, wyszukuje je lub selekcjonuje,
- rozpoznaje
różne rodzaje tekstów (np. list prywatny, SMS, e-mail, opowiadanie, zaproszenie).
REAGOWANIE
JĘZYKOWE
-
właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, szczególnie
w celu uzyskania, udzielenia lub przekazania informacji, a także odmowy jej
udzielenia, rozpoczęcia, podtrzymania oraz zakończenia rozmowy.
-
tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające opis (osób,
przedmiotów, miejsc, codziennych czynności), udzielanie podstawowych informacji
na swój temat, a także wyrażające własne preferencje i upodobania,
-
przekazuje ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego,
-
zapisuje informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.
STRUKTURY
LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE (WG. FUNKCJI KOMUNIKACYJNYCH)
Uczeń:
-
stosuje odpowiednie struktury leksykalno-gramatyczne, aby zidentyfikować i zlokalizować
osobę lub przedmiot, opisuje postać, uwzględniając jej stan emocjonalny,
opisuje przedmioty,
- potrafi
określić i opisać zawody, rozmawiać o własnych planach zawodowych na
przyszłość,
-
zna spójniki: and, but, because oraz so,
-
odróżnia czasowniki statyczne od dynamicznych.
- stosuje
proste konstrukcje z wykorzystaniem czasów teraźniejszego Present Simple oraz
Future Simple, uwzględniając czasowniki modalne can, could.
ELEMENT
KULTUROZNAWCZY (Christmas time)
Uczeń:
- poznaje
tradycje świąt Bożego Narodzenia w krajach anglojęzycznych (porównanie
kalendarza świąt w Polsce i w innych krajach,
-
umie przygotować prezentację dotyczącą zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych,
- integruje
się z innymi uczniami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów (w ramach
projektu).
Sugerowane
projekty edukacyjne:
1)
XMas calendar (przygotowanie kalendarza adwentowego).
2)
XMas carols (nauka kolęd w języku angielskim, karaoke).
3)
XMas everywhere (stworzenie świątecznych dekoracji).
4)
XMas show (przygotowanie spektaklu świątecznego).
5)
My Xmas tree (przygotowanie choinki świątecznej).
6) My
favourite XMas tradition (przygotowanie prezentacji o ulubionej tradycji bożonarodzeniowej).
Egzamin
klasyfikacyjny z języka angielskiego po IV klasie szkoły podstawowej obejmuje
wyżej wymienione wymagania programowe.