Cele
bloku: ROZUMNI. Rozumienie
rzeczywistości przyrodniczej
Obserwujemy i
doświadczamy.
Spełniamy
wymagania ogólne podstawy programowej przyrody i zajęć technicznych dla szkoły
podstawowej oraz biologii, chemii, fizyki i edukacji dla bezpieczeństwa dla gimnazjum
i liceum.
Realizując
program, można wykorzystać metodę projektu edukacyjnego, również o charakterze
badawczym oraz inne metody preferujące uczenie się przez odkrywanie, działanie
i przeżywanie (takich jak: praca z Internetem, pogadanka, wykład problemowy,
prezentacja multimedialna, demonstracja, obserwacja, pomiar, zajęcia
praktyczne, IBSE, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku, drzewko decyzyjne,
śnieżna kula, i in. stosowane w miarę potrzeb).
Korelacje:
II
klasa: chemia, biologia – żywność, produkty biotechnologiczne, analiza składu
na opakowaniach, szkodliwe działanie mutagenne
III
klasa: chemia, geografia – człowiek a środowisko, zagrożenia i ochronam.Wymagania na 1 trymestr
Biologia
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
1. DNA jako nośnik informacji genetycznej.
|
opisuje budowę chemiczną i strukturę przestrzenną DNA,
rozumie, w jaki sposób budowa tego związku wpływa na jego właściwości
(zdolność replikacji) i unkcję
(przechowywanie informacji genetycznej)
|
2. Biosynteza białek.
|
wyjaśnia istotę biosyntezy białek
|
3. Podstawy genetyki mendlowskiej.
|
rozumie zasadę działania kodu genetycznego
zna podstawowe pojęcia, tj. gen, allel, dominacja,
recesywność, homozygota, heterozygota, genotyp, fenotyp
opisuje zależność między genem a cechą
zna podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech
(jednogenowych), rozwiązuje proste zadania z zakresu klasycznej genetyki
mendlowskiej dotyczące m.in. dziedziczenia koloru oczu, grup krwi
|
4. Mutacje i ich przyczyny.
|
wie, na czym polegają mutacje, potrafi podzielić je na
różne rodzaje (np. na mutacje genowe i chromosomowe, spontaniczne i
indukowane, korzystne, neutralne i niekorzystne), podając kryterium podziału
wymienia przykłady czynników mutagennych, analizuje skutki
mutacji
|
5. Typy dziedziczenia.
|
przedstawia dziedziczenie płci u człowieka i podaje
przykłady cech człowieka sprzężonych z płcią (hemofilia, daltonizm)
|
6. Choroby genetyczne.
|
prezentuje postawę zrozumienia, współpracy i życzliwej
pomocy wobec osób z niepełnosprawnością wynikającą z chorób genetycznych
podaje przykłady chorób genetycznych, np. albinizm,
mukowiscydoza, fenyloketonuria, galaktozemia, anemia sierpowata, pląsawica
Huntingtona, Zespół Cri du Chat, Zespół Downa, Zespół Turnera, Zespół
Klinefeltera
|
Chemia
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
1.
Chemia w kuchni. Składniki naszego pożywienia.
|
wymienia
i charakteryzuje podstawowe substancje chemiczne – składniki żywności
(białka, cukry, tłuszcze, sole mineralne, wodę)
|
2.
Żywność – przygotowanie, przechowywanie. Środki konserwujące żywność.
|
charakteryzuje
przyczyny psucia się żywności i metody zapobiegania temu procesowi
podaje
przykłady i wyjaśnia istotę procesów fizycznych i chemicznych
wykorzystywanych w kuchni
potrafi
zaplanować i wykonywać użyteczne obliczenia chemiczne
|
3.
Zasady prawidłowego odżywiania się.
|
objaśnia
zasady prawidłowego żywienia
omawia
wpływ witamin i soli mineralnych na zdrowie człowieka
|
4.
Chemia a zdrowie. Substancje o właściwościach leczniczych.
|
podaje
przykłady naturalnych produktów zawierających substancje o właściwościach
leczniczych
potrafi
wyszukać informacje na temat składu i właściwości różnych produktów
spożywczych, suplementów diety, leków i kosmetyków
|
5.
Substancje toksyczne dla człowieka.
|
objaśnia,
na czym mogą polegać lecznicze i toksyczne właściwości substancji chemicznych
na przykładzie aspiryny, nikotyny i alkoholu etylowego
|
6.
Niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem leków oraz substancji o działaniu
narkotycznym. Nałogi.
|
uzasadnia
niekorzystny wpływ nadużywania leków na organizm człowieka
uzasadnia
szkodliwy wpływ na organizm człowieka różnych używek, dopalaczy i narkotyków
|
7.
Chemia a uroda. Kosmetyki.
|
wyjaśnia,
czym są emulsje i podaje przykłady ich wykorzystywania w produkcji żywności i
kosmetyków
potrafi
zaproponować i przeprowadzić eksperymenty umożliwiające wykrywanie wybranych
substancji chemicznych w żywności i w kosmetykach
|
8.
Związki organiczne zawierające azot: aminy, związki heterocykliczne zasady
purynowe i pirymidynowe oraz najważniejszy z nich – DNA (zagadnienia
rozszerzające)
|
wyjaśnia
znaczenie budowy przestrzennej białek na wybranych przykładach.
omawia
na przykładach współczesne metody badań strukturalnych, np. modelowanie
molekularne
potrafi opisać
właściwości skład chemiczny, oraz właściwości chemiczne DNA
potrafi
wyizolować DNA w szkolnej pracowni chemicznej
|
Fizyka
TREŚCI
dla
klasy I :
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
1 trymestrze:
|
1. Ruch
po okręgu.
|
opisuje
ruch jednostajny po okręgu, posługując się pojęciem okresu i częstotliwości
|
2. Siła
dośrodkowa.
|
opisuje
zależności między siłą dośrodkową a masą, prędkością liniową i promieniem
oraz
wskazuje
przykłady sił pełniących funkcję siły dośrodkowej
|
3. Prawo
powszechnego ciążenia.
|
definiuje
prawo powszechnego ciążenia oraz je analizuje
wskazuje
podobieństwo z prawem Coulomba
wyjaśnia
wpływ siły grawitacji Słońca na ruch planet i siły grawitacji planet na ruch
ich księżyców, wskazuje siłę grawitacji jako przyczynę spadania ciał na
powierzchnię Ziemi
|
4. Prawa
Keplera. Prędkości kosmiczne.
|
podaje
prawa Keplera jako prawa rządzące ruchem obiektów astronomicznych
stosuje
je do obliczeń w prostych zadaniach
potrafi
podać definicję prędkości kosmicznych oraz wyprowadzić odpowiednie wzory
|
5. Układ
Słoneczny.
|
wyjaśnia,
dlaczego planety widziane z Ziemi przesuwają się na tle gwiazd
wyjaśnia
przyczynę występowania faz i zaćmień Księżyca
opisuje
zasadę pomiaru odległości z Ziemi do Księżyca i planet opartą na paralaksie i
zasadę pomiaru odległości od najbliższych gwiazd opartą na paralaksie
rocznej,
posługuje
się pojęciem jednostki astronomicznej i roku świetlnego
opisuje
zasadę określania orientacyjnego wieku Układu Słonecznego
opisuje
budowę Galaktyki i miejsce Układu Słonecznego w Galaktyce
wymienia
elementy Układu Słonecznego oraz podaje najważniejsze (najbardziej
charakterystyczne) własności planet
opisuje
Wielki Wybuch jako początek znanego nam Wszechświata
zna
przybliżony wiek Wszechświata, opisuje rozszerzanie się Wszechświata
(ucieczkę galaktyk)
|
Klasa I liceum
Wymagania na 2 trymestr
Biologia
Chemia
Fizyka
Klasa I liceum
Wymagania na 3 trymestr
Biologia
Chemia
Fizyka
Edukacja dla bezpieczeństwa w liceum
Biologia
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1. Biotechnologia tradycyjna i współczesna.
|
przedstawia znaczenie biotechnologii tradycyjnej w
życiu człowieka
w supermarkecie potrafi wyszukać produkty uzyskane
metodami biotechnologicznymi (np. jogurt, wino, sery, i in.)
|
2. Inżynieria genetyczna.
|
wyjaśnia, czym zajmuje się inżynieria genetyczna, oraz
podaje przykłady jej zastosowania
|
3. GMO – korzyści i zagrożenia.
|
wyjaśnia, co to jest organizm genetycznie zmodyfikowany
(GMO) i produkt GMO
podaje przykłady produktów otrzymywanych z wykorzystaniem
transformowanych mikroorganizmów w medycynie, przemyśle spożywczym,
rolnictwie i ochronie środowiska
wymienia przykłady stosowania roślin transgenicznych w
rolnictwie oraz transgenicznych zwierząt w badaniach laboratoryjnych i w
celach przemysłowych
ocenia korzyści i zagrożenia dla człowieka wynikające z
wprowadzania obcych genów do organizmów
|
4. Klonowanie ssaków.
|
opisuje klonowanie ssaków
|
5. Wykorzystanie badań nad DNA w nauce, kryminalistyce,
sądownictwie i diagnostyce medycznej.
|
podaje przykłady wykorzystania badań nad DNA w nauce,
kryminalistyce, sądownictwie i diagnostyce medycznej (po spotkaniu z
naukowcem specjalistą)
|
6. Poradnictwo genetyczne.
|
wyjaśnia, na czym polega poradnictwo genetyczne oraz
wymienia sytuacje, w których warto z niego skorzystać
|
7. Terapie genowe.
|
wyjaśnia istotę terapii genowej na podstawie
konkretnych przykładów znalezionych w prasie, mediach, Internecie lub po
spotkaniu na przykład z lekarzem onkologiem
|
Chemia
TREŚCI
dla klasy I :
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1.
Chemia a higiena. Mydło i detergenty.
|
przedstawia,
na czym polegają właściwości myjące mydła i detergentów
wyjaśnia,
jaki wpływ na procesy mycia i prania ma twardość wody
analizuje
wpływ składników środków czystości (w tym fosforanów V) na środowisko
naturalne
|
2.
Chemia wybranych materiałów. Włókna naturalne i sztuczne. Opakowania.
|
podaje
przykłady zastosowania włókien naturalnych, sztucznych i syntetycznych do
produkcji tkanin i odzieży, uwzględniając ich właściwości
charakteryzuje
rodzaje opakowań stosowanych w życiu codziennym, wskazując na ich wady i
zalety w aspekcie właściwości fizycznych i chemicznych oraz łatwości
utylizacji i recyklingu
potrafi
zaplanować i przeprowadzić badanie właściwości różnych tworzyw sztucznych
|
3.
Chemia a środowisko. Odpady. Substancje szkodliwe w środowisku.
|
podaje i
stosuje w praktyce zasady bezpiecznego posługiwania się substancjami o
właściwościach toksycznych wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym
przedstawia
wybrane problemy zanieczyszczenia środowiska lokalnego związane z
zagospodarowaniem odpadów
|
Fizyka
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1. Atom. Stany elektronowe.
|
opisuje
budowę atomu oraz własności protonów, neutronów i elektronów
wskazuje
różnicę między stanem podstawowym a wzbudzonym
|
2. Promieniowanie.
|
opisuje
promieniowanie ciał, rozróżnia widma ciągłe i liniowe rozrzedzonych gazów
jednoatomowych, w tym wodoru
interpretuje
linie widmowe jako przejścia między poziomami energetycznymi atomów
|
3. Foton. Efekt fotoelektryczny.
|
wyjaśnia
pojęcie „foton”
opisuje
jego własności i energię
wprowadza
pojęcie kwantu
tłumaczy
zjawisko fotoelektryczne oraz zasadę zachowania energii w przejściach
elektronowych
|
Klasa I liceum
Wymagania na 3 trymestr
Biologia
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 3 trymestrze:
|
1. Ekologia i jej podstawowe pojęcia.
|
wyjaśnia podstawowe pojęcia ekologiczne, tj. populacja,
biocenoza, ekosystem
|
2. Bioróżnorodność w aspekcie genetycznym, gatunkowym i
ekosystemowym oraz przyczyny jej spadku.
|
opisuje różnorodność biologiczną na poziomie
genetycznym, gatunkowym i ekosystemowym
rozumie, co jest źródłem bioróżnorodności naturalnej i
sztucznej
na wycieczce potrafi zaplanować i przeprowadzić
uproszczone badania bioróżnorodności gatunkowej w wybranych ekosystemach
wskazuje przyczyny spadku bioróżnorodności genetycznej,
wymierania gatunków, zanikania siedlisk i ekosystemów
|
3. Gatunki wymarłe i zagrożone wyginięciem.
|
wymienia przykłady gatunków wymarłych i gatunków
zagrożonych wyginięciem
umie odnaleźć informacje na ich temat w czerwonych
księgach, zinterpretować je i wyciągnąć wnioski
po wycieczce do ogrodu zoologicznego rozumie znaczenie
ochrony gatunków ginących
|
4. Współczesne rolnictwo a różnorodność biologiczna.
|
przedstawia wpływ współczesnego rolnictwa na
różnorodność biologiczną, porównuje i
wyraża opinię na temat rolnictwa intensywnego i
ekologicznego
|
5. Motywy ochrony przyrody.
|
przedstawia podstawowe motywy ochrony przyrody
(egzystencjalne, ekonomiczne, etyczne i estetyczne)
|
6. Prawne formy ochrony przyrody w Polsce.
|
przedstawia prawne formy ochrony przyrody w Polsce oraz
podaje przykłady roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową
|
7. Bierna i czynna ochrona przyrody.
|
na wycieczce do rezerwatu Mewia Łacha w Ujściu Wisły
porównuje efekty ochrony biernej i czynnej
podaje przykłady gatunków, które udało się restytuować
w środowisku
|
8. Instytucje, organizacje i międzynarodowa współpraca
w ochronie przyrody.
|
ocenia działalność organizacji pozarządowych, które
aktywnie angażują się w ochronę przyrody (np. WWF, OTOP, Greenpeace, itp.)
uzasadnia konieczność międzynarodowej współpracy w celu
zapobiegania zagrożeniom przyrody, podaje przykłady takiej współpracy (np.
CITES, Natura 2000, Agenda 21)
|
Chemia
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
3 trymestrze:
|
1.
Składniki skorupy ziemskiej. Minerały.
|
podaje
przykłady występowania w skorupie ziemskiej surowców mineralnych w postaci
pierwiastków i związków chemicznych (w tym: metali, tlenków, soli)
|
2.
Wapień. Skały wapienne, ich właściwości i zastosowania.
|
przedstawia
przykłady wykorzystywania wapienia, marmuru i kredy w gospodarce
|
3.
Odmiany węgla pierwiastkowego. Alotropia.
|
wyjaśnia
zjawisko alotropii na przykładzie węgla i tlenu
|
4.
Właściwości i występowanie tlenku krzemu (IV). Szkło i ceramika.
|
przedstawia
przykłady wykorzystywania SiO2 jako surowca mineralnego w
gospodarce
|
5.
Węgiel kamienny, ropa naftowa i gaz ziemny – surowce energetyczne.
|
podaje
podstawowe informacje o powstawaniu i właściwościach paliw kopalnych (ropy
naftowej, gazu ziemnego i węgla kamiennego)
wyjaśnia
podstawowe pojęcia związane z procesami przeróbki ropy naftowej i węgla kamiennego
|
6. Inne
źródła energii – nasza przyszłość.
|
podaje
przykłady alternatywnych źródeł energii i potrafi uzasadnić konieczność ich
coraz szerszego wykorzystywania
|
7. Gleba
– składniki, właściwości. Skażenie gleb.
|
wyjaśnia,
na czym polegają procesy powstawania gleby
omawia
na przykładach wpływ składu i właściwości gleby na rozwój różnych roślin
uzasadnia
na przykładach potrzebę stosowania nawozów naturalnych i sztucznych
potrafi
zaplanować i przeprowadzić badanie kwasowości i właściwości sorpcyjnych gleby
charakteryzuje
problemy gleby i podaje przykłady skutecznych działań na rzecz ochrony gleby
przed degradacją
|
Fizyka
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
3 trymestrze:
|
1.
Energia spoczynkowa, deficyt masy, energia wiązania.
|
podaje
skład jądra atomowego na podstawie liczby masowej i atomowej
posługuje
się pojęciami: energia spoczynkowa, deficyt masy i energia wiązania
oblicza
te wielkości w odniesieniu do dowolnego pierwiastka układu okresowego
|
2.
Rozpady promieniotwórcze.
|
wymienia
właściwości promieniowania jądrowego α, β, γ
opisuje
rozpady alfa, beta, sposób powstawania promieniowania gamma
posługuje
się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego
posługuje
się pojęciem czasu połowicznego rozpadu
na jego
podstawie przewiduje liczbę jąder promieniotwórczych pozostałych po
określonym czasie w próbce
opisuje
reakcje jądrowe z zastosowaniem zasady zachowania liczby nukleonów i zasady
zachowania ładunku oraz zasady zachowania energii
opisuje
sposoby wykrywania promieniowania
wyjaśnia
wpływ promieniowania jądrowego na materię oraz na organizmy
|
3.
Energetyka jądrowa.
|
opisuje
zasadę działania elektrowni atomowej i reaktora oraz bomby atomowej
wskazuje
różnicę jakości paliwa jądrowego w obu przypadkach
opowiada
o problemie ciężkiej wody
podaje
zagrożenia i korzyści związane z wykorzystaniem energii atomowej
|
4.
Reakcje termojądrowe.
|
opisuje
reakcje termojądrowe
|
Edukacja dla bezpieczeństwa w liceum
TREŚCI
dla klasy I |
WYMAGANIA
Uczeń: |
Zagrożenia
ludności w czasie pokoju i podczas wojny.
Regionalne zagrożenia ekologiczne, sposoby ochrony środowiska. Psychologiczne aspekty sytuacji kryzysowych, sposoby ich rozwiązywania. Znaczenie jednostki w kształtowaniu postaw bezpieczeństwa własnego i grup rówieśniczych. Wybrane zagadnienia międzynarodowego prawa humanitarnego. Obrona cywilna i system zarządzania kryzysowego. Bezpieczeństwo narodowe. Ratownictwo i pierwsza pomoc w nagłych wypadkach |
rozróżnia
struktury obronne kraju i rozumie ich rolę,
posiada
świadomość spełniania powinności obronnych przez organy władzy i obywateli, a
przede wszystkim powinności własnych wobec osób potrzebujących,
jest
wyposażony w niezbędne umiejętności konieczne dla postępowania
w
wypadku wystąpienia zagrożeń,
umie
udzielić pomocy poszkodowanym w różnych stanach zagrożenia życia i zdrowia
przy zachowaniu maksymalnych środków bezpieczeństwa własnego i osób trzecich,
potrafi
ograniczyć emocje w sytuacjach ekstremalnych, pokierować i stłumić emocje
innych,
zna
zasady postępowania w wypadku wystąpienia pożarów i potrafi je likwidować,
wykorzystując podręczny sprzęt gaśniczy; prezentuje postawę pozwalającą na przewidywanie
zagrożeń i ich zapobieganie,
cechuje
się postawami asertywnymi w wypadkach patologii, w szczególności zagrożeń
narkomanią i alkoholizmem; potrafi argumentować prezentowane postawy,
rozumie
potrzeby integracji międzynarodowej, ludzkiej egzystencji we wzajemnym
poszanowaniu i przeciwdziałaniu łamania zasad humanitarnych (ze szczególnym
uwzględnieniem terroryzmu na świecie),
potrafi
przygotować plan akcji ratowniczej, przeprowadzić ją, kierując małymi grupami
ludzi, jak również podporządkować się kierującym akcją ratowniczą,
umie
działać w grupie, pełniąc w niej różne funkcje w zależności od potrzeby i
sytuacji,
wie, że
wspólna egzystencja ludzi uzależniona jest od środowiska naturalnego, w swoim
codziennym postępowaniu dba o nie i przeciwdziała łamaniu tej zasady przez
innych,
postępuje
zgodnie z normami prawnymi, stosuje zasady współżycia społecznego, potrafi
rozróżnić dobro od zła i wyrazić na ten temat własne opinie,
rozpoznaje
sygnały alarmowania ludności, zna i stosuje zasady zachowania się i
postępowania w wypadku ich ogłoszenia.
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku ROZUMNI w klasie I liceum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie ocen z biologii, chemii, fizyki i
edukacji dla bezpieczeństwa.