BLOK PIĘKNI
Przygotowanie do
uczestnictwa w kulturze
Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy… |
||
W
skład bloku wchodzą zagadnienia z podstawy programowej kształcenia
przedszkolnego z zakresu: edukacja polonistyczna edukacja muzyczna edukacja
plastyczna
|
||
Edukacja
polonistyczna
|
||
Cele:
Doskonalenie
poprawnego, swobodnego i komunikatywnego posługiwania się mową.
Kształtowanie umiejętności pisania.
Prowadzenie działań umożliwiających komunikację z otoczeniem.
|
||
Klasa
0
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Porozumiewanie
się
i kultura języka
|
posługiwanie
się mową – swobodne i kontrolowane wypowiedzi dzieci
|
prowadzi rozmowy
z kolegami i dorosłymi
posługuje się mową
ekspresyjną
mówi
z akceptowaną siłą głosu
moduluje
głos
bierze
oddech w odpowiednich momentach wypowiedzi
wypowiada
się na temat opowiadań, przedstawień, wierszy, obrazków, historyjek
obrazkowych, słuchowisk i filmów
rozumie
żartobliwe treści
samodzielnie
układa opowiadania, baśnie, historyjki
recytuje
wiersze
nadaje
tytuły obrazkom, historyjkom, itp.
komunikuje się w inny zrozumiały sposób, w tym z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji
|
wymowa
|
rozumie
konieczność poprawnej i zrozumiałej wymowy
uczestniczy
w ćwiczeniach i zabawach artykulacyjnych
|
|
słownictwo
i poprawność gramatyczna
|
korzysta
z wzorców mowy poprawnej gramatycznie
stosuje
w wypowiedziach przyimki, spójniki, przysłówki
wypowiada
części mowy, poprawnie stosując przypadki, rodzaje, liczby, osoby, czasy
w izolacji i w wypowiedzi
|
|
wzbogacanie
słownictwa
|
posługuje
się – w miarę poznawania – nowym słownictwem, również technicznym
i używanym dawniej w literaturze
rozumie
przekaz starych przenośni, porzekadeł, przysłów
|
|
Słuchanie
|
słuchanie
dłuższych wypowiedzi
|
z uwagą słucha
wypowiedzi nauczyciela i innych osób
|
odbiór
ze zrozumieniem literatury i przedstawień
|
świadomie słucha
utworów literackich napisanych prozą i wierszem (opowiadań,
przedstawień, wierszy, baśni) i odpowiednio na nie reagujeć
|
|
ćwiczenie
słuchu fonematycznego
|
dostrzega różnice
w wymowie głosek podobnie brzmiących oraz w wybrzmiewaniu
samogłosek i spółgłosek
wyróżnia głoski
w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
rozkłada prosty wyraz
na poszczególne sylaby i głoski
|
|
Czytanie
|
globalne czytanie
|
kojarzy napis
z miejscem, obrazkiem, przedmiotem lub osobą
|
poznawanie liter jako
znaków graficznych zastępujących głoski
|
wskazuje obraz
graficzny usłyszanej głoski
odczytuje własne imię
odczytuje proste wyrazy
składa napis
z liter lub sylab
czyta krótkie, proste teksty
|
|
rozpoznawanie
i rozumienie znaczenia niektórych znaków firmowych, oznaczeń używanych
w TV, na mapach, plakatach, szyldach lub na ulicy
|
rozumie znaki pisane
jako odpowiednik słowa
kojarzy napis
z określonym miejscem użyteczności publicznej, obrazkiem, znakami
drogowymi
|
|
zainteresowanie
książką
|
przy
pomocy dorosłego potrafi korzystać z książki jako sposobu miłego
spędzenia czasu lub poszerzenia wiedzy o świecie
podejmuje próby samodzielnego czytania książeczek dla dzieci w wieku przedszkolnym
|
|
Edukacja
muzyczna
|
||
Cele:
Kształtowanie
umiejętności odbioru muzyki i odtwarzanie jej poprzez ruch, śpiew
i muzykowanie.
|
||
Klasa
0
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Obcowanie
z wybranymi dziełami muzyki klasycznej
|
słucha krótkich
koncertów, nagrań, płytowych itp., z uwagą i zainteresowaniem
wyczuwa
nastrój i charakter utworu
wyróżnia
i nazwa wybrane instrumenty
posługuje
się podstawowymi terminami muzycznymi
|
|
Rozpoznawanie,
nazywanie i odtwarzanie dźwięków
|
rozróżnia
głosy i dźwięki ze świata przyrody i najbliższego otoczenia
wsłuchuje
się w dźwięki wydawane własnym głosem, z wykorzystaniem własnego
ciała i przy użyciu różnych przedmiotów
ilustruje
instrumentami perkusyjnymi na przykład opowiadanie nauczyciela
|
|
Śpiewanie
i ruch przy muzyce
|
słucha
piosenek oraz je śpiewa (indywidualnie i w zespole)
wyczuwa
i odtwarza rytm piosenek graniem lub ruchem własnego ciała lub
przedstawia go graficznie za pomocą rysunku, układania elementów
porusza
się przy muzyce w jej rytmie i tempie
tańczy
zespołowo
różnicuje
rytm dwóch utworów
bierze
udział w zabawach improwizujących wykonywanie muzyki na różnych
instrumentach
|
|
Edukacja
plastyczna
|
||
Cele:
Kształtowanie
percepcji wizualnej i rozwijanie umiejętności plastycznych.
|
||
Klasa
0
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Percepcja
wzrokowa
|
nazywa i dostrzega
w otoczeniu barwy, kształty, faktury i tekstury, porównuje je
i różnicuje
|
|
Zabawy
plamą, linią i bryłą na różnych powierzchniach, np. mokrej, na piasku
lub na kamieniach
|
rysuje i maluje
farbami akwarelowymi, plakatowymi, akrylowymi itp. na powierzchniach
o różnej fakturze i wielkości
operuje różnymi
rodzajami linii i bryłami
posługuje się
różnorodnymi przyborami do prac plastycznych
wykonuje prace dowolne
i na temat
miesza barwy i je
nazywa
ilustruje pracą
plastyczną literaturę, muzykę indywidualnie i zespołowo
maluje palcami, rozprowadza
farbę dłonią, za pomoc papieru i przedmiotów innych niż pędzel
rysuje kredą na tablicy
i maluje na sztalugach
|
|
Prace
płaskie i przestrzenne z użyciem nożyczek, stempli, plasteliny,
modeliny, masy solnej, gliny, materiału i papieru
|
wydziera i nakleja
różne kształty
tnie nożyczkami po
linii prostej, krzywej oraz wycina bardziej skomplikowane kształty
tworzy
kompozycje z papieru kolorowego
składa
orgiami
ugniata
i formuje kartkę, masę typu plastelina, tworzy prace przestrzenne
wykonuje
kolaże
|
|
Przygotowanie do nauki
pisania
|
komponuje
układy linearne z tworzywa przyrodniczego, klocków, guzików itp.
maluje,
rysuje, nakleja układy linearne z zachowaniem rytmu
przerysowuje
i kalkuje szlaczki literopodobne
rysuje
po śladzie w liniach
koloruje
obrazki według schematu
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
PIĘKNI / Edukacja przedszkolna
Subskrybuj:
Posty (Atom)