Pięknie mówimy, piszemy, tworzymy…
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej języka polskiego, muzyki i plastyki dla szkoły podstawowej i gimnazjum oraz języka polskiego i wiedzy o kulturze dla liceum.
Klasa II
TREŚCI
dla klasy II |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 4 trymestrze: |
||
PROPONOWANE TEKSTY KULTURY
|
|||
KRĄG TEMATYCZNO – PROBLEMOWY
|
JĘZYK
POLSKI
|
MUZYKA
PLASTYKA
|
|
I Cieszę się, że myślę
-
wartość życia we wszystkich jego przejawach
-
różnorodność ludzkich doświadczeń
-
odwieczne pytanie literatury: co jest w życiu najważniejsze
-
różne oblicza życia – jego jasne i ciemne strony
|
POEZJA
-
Stanisław Barańczak, Wypełnić
nieczytelnym pismem
-
Miron Białoszewski, Autoportret radosny
- Jan
Kochanowski, fraszka Do gór i lasów,
pieśń Nie porzucaj nadzieje
-
*Julian Tuwim, Życie
-
*Kazimierz Wierzyński, Zielono mam w
głowie
PROZA
- *Sławomir
Mrożek, Śpiąca królewna
- *Małgorzata
Musierowicz, Czarna polewka lub Sprężyna
-
*Biblia, fragmenty Księgi Koheleta (Wszystko
ma swój czas, Nic nowego pod słońcem)
|
MUZYKA
-
Ludwik van Beethoven, IX symfonia
(fragmenty)
FILM
- Jasminum, reż. J.J. Kolski
- Czekolada, reż. Lasse Hallström
|
Uczeń:
- omawia
na podstawie poznanych tekstów kultury zagadnienia egzystencjalne JPII 4.2);
-
dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych i w ich kontekście
kształtuje swoją tożsamość JPII 4.3);
-
interpretuje głosowo wybrane utwory (JPII
3.3);
-
wypowiada się na temat wysłuchanych utworów muzycznych M 2.4.);
- rozpoznaje kompozytorów reprezentatywnych
dla danej epoki M 1.4);
- rozpoznaje dany utwór jako powieść
obyczajową, opowiadanie obyczajowe JP II
2.8);
-
porządkuje chronologicznie wydarzenia w tekście prozatorskim JP II 2.1);
- opisuje
przeżycia, charakteryzuje bohatera literackiego oraz pisze sprawozdanie z
filmu JP III 1.1);
-
wskazuje funkcje: środków stylistycznych
w analizowanym utworze JP II 2.4), puenty w utworze JP II 2.5);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczących wartości pozytywnych i
negatywnych JPII 4.1).
|
II Z głową ciężką na karabinie…
-
destrukcyjna siła wojny
-
docenianie życia w czasach pokoju
-
wolność jako jedna z ważniejszych wartości
|
POEZJA
-
Krzysztof Kamil Baczyński, Z głową na
karabinie
-
*Zbigniew Herbert, Pan od przyrody
-
Adam Mickiewicz, Reduta Ordona
-
Antoni Słonimski, Alarm
- Agnieszka Osiecka, Miasteczko Bełz
PROZA
- *Miron
Białoszewski, Pamiętnik z powstania
warszawskiego
-
Roma Ligocka, Dziewczynka w czerwonym
płaszczyku (fragment)
|
MUZYKA
- Sypka Warszawa, wykonanie Anna
Maria Jopek
-
Antonina Krzysztoń, Elegia miasteczek
żydowskich
-
Mirosław Czyżykiewicz, Giną ludzie
(piosenka o Bośni)
-
Maciej Balcar, Wolność
FILM
- Pamiętnik z powstania warszawskiego, reż. M.
Zmarz-Koczanowicz
- Korczak, reż. A. Wajda
Śladami
II wojny światowej w Gdańsku (wystawa lub spacer po ulicach Gdańska) –
wycieczka organizowana z nauczycielem historii
|
Uczeń:
- realizuje
wymagania szczegółowe wdrażane już w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów por. JP II 1.1);
JP II 3.3);
JP II 2.7) - pamiętnik;
JP II 2.4);
oraz
-
omawia na podstawie poznanych tekstów kultury zagadnienia egzystencjalne JP II 4.2), dostrzega zróżnicowanie
postaw społecznych, narodowych JP II 4.3);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1); JP III 2.3);
- dokonuje
opisu przeżyć lub opisu sytuacji JP III
1.1);
- uwzględnia w interpretacji potrzebny
kontekst historyczny lub biograficzny JP
II 3.2);
-
uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie JP III 1.5, JP III 2.2);
-
wypowiada się na temat wysłuchanych utworów muzycznych i poezji śpiewanej M 2.4.).
|
Klasa
II
TREŚCI
dla klasy II |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 5 trymestrze: |
||
PROPONOWANE TEKSTY KULTURY
|
|||
KRĄG TEMATYCZNO – PROBLEMOWY
|
JĘZYK
POLSKI
|
MUZYKA
PLASTYKA
|
|
III Umrzeć – tego się nie robi kotu…
-
śmierć wpisana w życie każdego człowieka
-
wobec choroby i niepełnosprawności
-
wobec starości
-
cierpienie jako czynnik kształtowania charakteru
|
POEZJA
- Jan
Kochanowski, wybrane treny
-
Bolesław Leśmian, Urszula Kochanowska,
Odjazd
- *Pieśń o Rolandzie (wybrane fragmenty)
-
Władysław Broniewski, wybrane wiersze z tomu Anka (np. Firanka,
Obietnica, Anka, *** [Anka to już trzy i pół roku…])
-
*Wisława Szymborska, Muzeum, Kot w
pustym mieszkaniu
-
Miron Białoszewski, Wywiad
-
*Jan Twardowski, Spieszmy się kochać
ludzi
PROZA
-
Eric–Emmanuel Schmitt, Oskar i pani
Róża (*literatura współczesna)
-
Bolesław Prus, Kamizelka (*wybrana
nowela)
-
Anna Kamieńska, Był człowiek imieniem
Hiob
- M. Wach,
Każdy ma swoje Kilimandżaro
|
MUZYKA
-
Wolfgang Amadeusz Mozart, Requiem
- T. Woźniak, Zegarmistrz światła
FILM
- 4. piętro, reż. Antonio Mercero
|
Uczeń:
-
realizuje wymagania szczegółowe wdrażane już w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów por. JP II 1.1;
JP II 3.3;
JP II 2.2;
JP II 2.7 – nowela;
JP II 2.4);
oraz
-
interpretuje głosowo wybrane utwory JP
II 3.3);
-
wypowiada się na temat wysłuchanych utworów muzycznych M 2.4.;
- rozpoznaje kompozytorów; reprezentatywnych
dla danej epoki M 1.4;
- porządkuje
chronologicznie wydarzenia w tekście prozatorskim JP II 2.1);
- na
podstawie poznanych tekstów kultury omawia ponadczasowe zagadnienia
egzystencjalne; m.in. lęk, śmierć, cierpienie, nadzieja JP II 4.2);
-
pisze rozprawkę i sprawozdanie z filmu JP
III 1.1);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1);
- uwzględnia
w interpretacji potrzebny kontekst biograficzny JP II 3.2).
|
IV Potrzebujemy
przewodników
-
praca nad kształtowaniem własnego charakteru
-
problemy dorastania we współczesnym
świecie
-
problemy życia rodzinnego
|
POEZJA
-
Leopold Staff, Kowal
PROZA
-
Leszek Kołakowski, Charyzmatyczny
przywódca, charyzmatyczny nauczyciel (fragmenty)
- J.
Gaarder, Świat Zofii (fragment o
Sokratesie)
-
Barbara Rosiek, Pamiętnik narkomanki
(fragmenty)
- *Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
|
MUZYKA
- Bob
Dylan, Odpowie ci wiatr
FILM
- Stowarzyszenie Umarłych Poetów, reż.
P. Weir
|
Uczeń:
-
realizuje wymagania szczegółowe wdrażane w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów JP II 1.1;
JP II 3.3; JP II 2.7; JP II 2.4);
-
omawia na podstawie poznanych tekstów kultury zagadnienia egzystencjalne JP II 4.2), dostrzega zróżnicowanie
postaw społecznych, narodowych JP II 4.3);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1); JP III 2.3);
- dokonuje
opisu przeżyć lub opisu sytuacji JP III
1.1);
-
uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie JP III 1.5), JP III 2.2);
-
wypowiada się na temat wysłuchanych utworów muzycznych M 2.4.
|
Klasa
II
TREŚCI
dla klasy II |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Po 6 trymestrze: |
||
PROPONOWANE TEKSTY KULTURY
|
|||
KRĄG TEMATYCZNO – PROBLEMOWY
|
JĘZYK
POLSKI
|
MUZYKA
PLASTYKA
|
|
V Wobec
drugiego człowieka
-
człowiek istotą społeczną
-
tolerancja dla inności
-
konformizm i oportunizm
-
manipulacja
-
ocena siebie na tle innych
|
POEZJA
Np.:
-
Ignacy Krasicki, wybrane bajki
-
Leopold Staff, Kochać i tracić, O miłości wroga
-
*Julian Tuwim, Litania
-
Kazimierz Przerwa–Tetmajer, Kto zawsze
tylko żył w pustyni…
-
*Zbigniew Herbert, Domysły na temat
Barabasza
-
Phil Bosmans, ***[kim byłbym…]
PROZA
-*
Ryszard Kapuściński, Heban (wybrane
fragmenty)
-
Harper Lee, Zabić drozda (fragment)
DRAMAT
- *Molier,
Skąpiec lub Świętoszek
|
FILM
- Matrix, reż. A. i L. Wachowscy
lub Truman
Show, reż. P. Weir
|
Uczeń:
-
realizuje wymagania szczegółowe wdrażane już w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów JP II 1.1;
JP II 3.3;
JP II 2.2;
JP II 2.7 – dramat;
JPII 2.4);
oraz
-
dostrzega różnorodność postaw społecznych i obyczajowych JP II 4.3);
- pisze
sprawozdanie z filmu i charakterystykę postaci literackiej JP III 1.1);
- rozpoznaje
gatunek publicystyczny – reportaż JP I
1.10);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JP II 4.1), JP III 2.3).
|
VI Wobec
rodziny
-
wartość rodziny w życiu człowieka
-
wsparcie najbliższych
-
odpowiedzialność za członków rodziny
-
szacunek dla rodziców, dziadków
-
rodzeństwo
|
POEZJA
-
*Czesław Miłosz, Ojciec w bibliotece
- Tadeusz Różewicz, Ojciec
- Jalu Kurek, Matce
-
*Konstanty Ildefons Gałczyński, Spotkanie
z matką (fragment)
-
Józef Baran, Bajka o babciach
-
*Maria Pawlikowska – Jasnorzewska, Babka,
Dziadek
PROZA
-
Alice Kuipers, Życie na drzwiach
lodówki (całość lub fragmenty)
-
Magdalena Samozwaniec, Maria i
Magdalena (fragmenty)
|
MALARSTWO
S.
Wyspiański, Macierzyństwo
MUZYKA
E.
Geppert, Rozmowa z dziadkiem
FILM
Mój rower, reż. P. Trzaskalski
TEATR
Moralność
pani Dulskiej Teatru Telewizji
|
Uczeń:
- realizuje
wymagania szczegółowe wdrażane w poprzednim bloku na podstawie innych tekstów JP II 1.1;
JP II 2.6 – liryka, epika;
JP II 3.3;
JP II 2.4);
oraz
-
omawia na podstawie poznanych tekstów kultury zagadnienia egzystencjalne JP II 4.2);
- dostrzega zróżnicowane postawy społeczne,
obyczajowe JP II 4.3);
- ze
zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i
negatywnych JPII 4.1; JP III 2.3);
- pisze
rozprawkę na zadany temat oraz opis dzieła sztuki JP III 1.1);
-
znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (film) nawiązania do
tradycyjnych wątków literackich JP II
2.10);
- uczestniczy
w dyskusji, uzasadnia własne zdanie JP
III 1.5), JP III 2.2);
-
wypowiada się na temat wysłuchanych utworów muzycznych M 2.4;
-
dokonuje opisu dzieła sztuki P 3.2.
|
Kształcenie sprawności
językowych – cykl nieciągły
Pojęcia
z zakresu wiedzy o języku
|
Materiał i treści nauczania nauczania
|
Wymagania
określone w podstawie programowej
|
Trymestr 4 (klasa II)
|
||
Rodzaje
wypowiedzi oraz związki i szeregi wypowiedzenia
|
- wypowiedzenie (czasownikowe, nieczasownikowe;
oznajmujące, pytające, rozkazujące),
- zdanie (rozwinięte i nierozwinięte; pojedyncze i złożone- współrzędne i podrzędne), - równoważnik zdania;
- związki główne i związki poboczne w zdaniu.
|
I 3. 5 -
rozpoznaje w zdaniach i równoważnikach zdań różne rodzaje podmiotów, orzeczeń,
dopełnień, okoliczników oraz przydawkę, rozumie ich funkcję;
I. 1. 4 -
odróżnia informację o faktach od opinii;
I 3. 6 - rozróżnia rodzaje zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie, imiesłowowe równoważniki zdań, zdania bezpodmiotowe oraz rozumie ich funkcje w wypowiedzi; III 2. 5 - stosuje różne rodzaje zdań we własnych tekstach, dostosowuje szyk wyrazów i zdań składowych do wagi jaka nadaje przekazywanym informacjom;
III 2. 6 -
wykorzystuje wiedzę o składni w stosowaniu reguł interpunkcyjnych, stosuje
średnik;
III 2. 7 -
przekształca części zdania pojedynczego w zdania podrzędne i odwrotnie,
przekształca konstrukcję strony biernej w stronę czynną i odwrotnie, zamienia
formy osobowe czasownika na imiesłowe i odwrotnie - ze świadomością ich
funkcji i odpowiednio do celu całej wypowiedzi, zamienia mowę niezależną na
zależną;
III 2. 10 - stosuje poprawne formy odmiany czasowników (w tym imiesłowów) |
Zdanie
pojedyncze; części zdania (podmiot i orzeczenie; przydawka, dopełnienie, okoliczniki)
|
- rola podmiotu i orzeczenia w zdaniu.
- podmiot -rodzaje. - zdania bezpodmiotowe.
- orzeczenie i jego rodzaje (czasownikowe
i imienne).
- orzeczenie a strony czasownika.
- dopełnienie (bliższe i dalsze).
- przydawka - podział (przymiotnikowa, zaimkowa, imiesłowowa, liczebnikowa, rzeczowna, dopełniaczowa). - okolicznik: -rola okolicznika w zdaniu, -rodzaje okoliczników (miejsca, miary, przyzwolenia, względu, czasu, warunku, przyczyny, sposobu) |
|
Trymestr 5 (klasa II)
|
||
Analiza
składniowa zdania pojedynczego oraz złożonego;
Mowa zależna i niezależna;
Opinia
a informacja
|
-analiza składniowa zdań złożonych:
- zdania złożone współrzędnie (przeciwstawne, łączne, wynikowe,
wyłączające, rozłączne i włączne; spójnikowe i bezspójnikowe),
- zdania złożone podrzędnie,
- zdania wielokrotnie złożone,
- zdania eliptyczne i rozwijające,
- zdania złożone z imiesłowowym równikiem zdania.
-mowa zależna i niezależna:
- cytowanie,
- dwukropek,
- cudzysłów,
- zmiana mowy niezależnej na zależną i odwrotnie,
- mowa pozornie zależna;
-opinia a informacja:
- odróżnienie informacji od opinii,
- środki językowe stosowane w opinii |
|
Trymestr 6 (klasa II)
|
||
Słownictwo zapożyczenia, słowotwórstwo
i inne sposoby bogacenia słownictwa
|
Dowolnie wybrane teksty; słowniki: poprawnej polszczyzny, synonimów,
frazeologizmów.
- podział wyrazu: proste (niepodzielne słowotwórczo,
podzielne słowotwórczo), złożone (zestawienia, zrosty, złożenia),
- wyrazy podstawowe i pochodne,
- rodzaje formantów (prefiksy, sufiksy, interfiksy,
formanty zerowe),
- funkcje formantów (gramatyczna i jakościowa)
- słowa: wyrazy pokrewne, ---rdzeń i rodzina wyrazów;
-zapożyczenia,
-analiza znaczeń
wybranych wyrazów, rozważania semantyczne;
-wieloznaczność,
bliskoznaczność, równoznaczność
|
I 3.2 – rozpoznaje
wyrazy wieloznaczne;
I 3.3 – dostrzega
zróżnicowanie słownictwa;
I 3.7 – odróżnia temat
fleksyjny od końcówki;
I 3.9 – rozpoznaje
temat słowotwórczy i format w wyrazach pochodnych i wskazuje funkcje formantów
w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym;
|
Podział fleksyjny, morfemowy, słowotwórczy:
|
- analiza słowotwórcza wyrazów,
- klasyfikacja wyrazów (klasy rzeczowników, klasy przymiotników), - znaczenie strukturalne a znaczenie słownikowe (wyraz, znaczenie słownikowe, znaczenie słowotwórcze, podstawowe znaczenie wyrazu, treść wyrazu, zakres wyrazu) - przypomnienie wiadomości o klasyfikacji wyrazów (np. konkretne, abstrakcyjne, eufemizmy, neologizmy) |
W klasie II realizowane są następujące wypowiedzi
pisemne:
trymestr I - sprawozdanie z lektury i filmu lub
przedstawienia teatralnego
trymestr II - rozprawka
trymestr III - dedykacja
Odwołania do podstawy programowej:
III 1.1 -
tworzy spójne wypowiedzi ustne oraz pisemne;
III 1.2 -
stosuje zasady organizacji tekstu zgodne z wymogami gatunku, tworząc spójną
pod względem logicznym i składniowym wypowiedź;
III 1.3 -
tworzy plan twórczy własnej wypowiedzi;
III 1.4 -
dokonuje starannej redakcji tekstu napisanego ręcznie i na komputerze,
poprawia ewentualne błędy językowe, ortograficzne i interpunkcyjne;
III 2.1 -
rozróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową - stosuje się do niej;
III 3.2 -
sprawne posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny;
III 2.3 -
dąży do precyzyjnego wysławiania się, świadomie dobiera synonimy i antonimy
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku PIĘKNI w klasie II gimnazjum obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i przewiduje sklasyfikowanie z języka polskiego.