Logicznie myślimy.
Program spełnia wymagania ogólne podstawy programowej matematyki, zajęć komputerowych i zajęć technicznych dla szkoły podstawowej.
Program spełnia wymagania ogólne podstawy programowej matematyki, zajęć komputerowych i zajęć technicznych dla szkoły podstawowej.
Klasa IV
Wymagania
na 1 trymestr
TREŚCI
Dla
klasy IV
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
1 trymestrze:
|
Oś
liczbowa. (1.2)
|
interpretuje
liczby naturalne na osi liczbowej
zaznacza
ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i
dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej
|
Porównywanie
liczb. (1.3)
|
porównuje
liczby naturalne
porównuje
różnicowo i ilorazowo liczby naturalne
|
Zapisywanie
liczb. (1.1)
|
odczytuje
i zapisuje liczby naturalne wielocyfrowe
|
Pamięciowe
dodawanie i odejmowanie. (2.1, 2.5, 2.6)
|
dodaje i
odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe, liczby wielocyfrowe takich w
przypadkach, jak na przykład 230 + 80 lub 4600 – 1200
liczbę
jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od do wolnej
liczby naturalnej
|
Tabliczka
mnożenia i dzielenia. (2.3, 2.5, 2.6)
|
mnoży i
dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub
trzycyfrową pisemnie, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą
kalkulatora (w trudniejszych przykładach)
|
Szybkie
sposoby na mnożenie i dzielenie. (2.5)
|
stosuje
wygodne dla niego sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i
łączność dodawania i mnożenia
|
Rozwiązywanie
zadań tekstowych. (14.1, 14.2, 14.3, 14.4, 14.5, 14.6)
|
czyta ze
zrozumieniem prosty tekst zawierający informacje liczbowe
wykonuje
wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy
lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania
dostrzega
zależności między podanymi informacjami
dzieli
rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego
strategie rozwiązania
do
rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną
wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe,
a także własne poprawne metody
weryfikuje
wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania
|
Obliczanie
czasu. (12.3, 12.4)
|
wykonuje
proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach
wykonuje
proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach
|
Potęgowanie
liczb. (2.10)
|
oblicza
kwadraty i sześciany liczb naturalnych
|
Podzielność
liczb. (2.7)
|
rozpoznaje
liczby naturalne podzielne przez 2, 3, 5, 9, 10, 100
wykonuje
dzielenie z resztą liczb naturalnych
|
Kolejność
wykonywania działań. (2.11)
|
stosuje
reguły dotyczące kolejności wykonywania działań
|
Szacowanie
liczb. (2.12)
|
szacuje
wyniki działań
|
Klasa IV
Wymagania na 2 trymestr
Matematyka
TREŚCI
Dla
klasy IV
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
2 trymestrze:
|
Pisemne
dodawanie i odejmowanie liczb. (2.2, 2.6)
|
dodaje i
odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie, a także za pomocą
kalkulatora
|
Pisemne
mnożenie. (2.3)
|
mnoży i
dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub
trzycyfrową pisemnie, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą
kalkulatora (w trudniejszych przykładach)
|
Punkty,
proste i odcinki. (7.1, 7.2, 7.3)
|
rozpoznaje
i nazywa figury: punkt, prosta, półprosta, odcinek
rozpoznaje
odcinki i proste prostopadłe i równoległe
rysuje
pary odcinków prostopadłych i równoległych
|
Mierzenie
odcinków. (2.6, 7.4)
|
mierzy
długość odcinka z dokładnością do 1 milimetra
|
Prostokąty
i kwadraty. (9.4, 9.5)
|
rozpoznaje
i nazywa kwadrat i prostokąt
zna
najważniejsze własności kwadratu i prostokąta
|
Inne
wielokąty. (9.4, 9.5)
|
rozpoznaje
i nazywa romb, równoległobok, trapez
zna
najważniejsze własności rombu, równoległoboku, trapezu
|
Zamiana
jednostek długości. (7.4, 12.6)
|
zamienia
i prawidłowo stosuje jednostki długości: metr, centymetr, decymetr, milimetr,
kilometr
|
Obliczanie
obwodów wielokątów. (2.6, 11.1)
|
oblicza
obwód wielokąta o danych długościach boków
|
Okręgi i
koła. (9.6)
|
wskazuje
na rysunku, a także rysuje cięciwę, średnicę, promień koła i okręgu
|
Porównywanie
ułamków dziesiętnych. (4.12)
|
porównuje
ułamki (zwykłe i dziesiętne)
|
Dodawanie
i odejmowanie ułamków dziesiętnych (5.2)
|
dodaje i
odejmuje ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach), pisemnie
i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach)
|
Mnożenie
i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000... (5.2)
|
mnoży i
dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach), pisemnie i
za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach)
|
Klasa IV
Wymagania na 3 trymestr
Matematyka
TREŚCI
Dla
klasy IV
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
3 trymestrze:
|
Pola
figur płaskich.
|
oblicza
pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu
przedstawionych na rysunku (w tym na własnym rysunku pomocniczym) oraz w
sytuacjach praktycznych
|
Jednostki
pola. (11.3)
|
stosuje
jednostki pola: m2, cm2, km2, mm2,
dm2, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń)
|
Pole
prostokąta. (11.2)
|
oblicza
pola: kwadratu, prostokąta
|
Prostopadłościan
i sześcian. (10.2)
|
wskazuje
wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór
|
Różne
bryły. (10.1)
|
rozpoznaje
graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach
praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył
|
Objętość.
(11.5)
|
stosuje
jednostki objętości i pojemności: litr, mililitr, dm3, m3,
cm3, mm3
|
Ułamek
jako część całości. (4.1, 4.7)
|
opisuje
część danej całości za pomocą ułamka
|
Porównywanie
ułamków zwykłych. (4.12)
|
porównuje
ułamki (zwykłe i dziesiętne)
|
Skracanie
i rozszerzanie ułamków zwykłych. (4.3)
|
skraca i
rozszerza ułamki zwykłe
|
Ułamki
zwykłe w postaci mieszanej. (4.5, 4.7, 4.12)
|
przedstawia
ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie
|
Ułamek
jako iloraz. (4.2)
|
przedstawia
ułamek jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych – jako
ułamek
|
Dodawanie
i odejmowanie ułamków zwykłych. (5.1)
|
dodaje i
odejmuje ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby
mieszane
|
Mnożenie
ułamka zwykłego przez liczbę naturalną. (5.1)
|
mnoży i
dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby
mieszane
|
Zamiana
ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie. (4.8, 4.9, 4.10)
|
zapisuje
ułamek dziesiętny skończony w postaci ułamka zwykłego
zamienia
ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1000 itd. na
ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie ułamków
zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą
kalkulatora)
|
Zajęcia komputerowe
Egzamin klasyfikacyjny z bloku LOGICZNI w klasie IV szkoły podstawowej obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z matematyki i zajęć komputerowych.
TREŚCI
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
|
Bezpieczne
posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem; świadomość zagrożeń i
ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu.
|
UCZEŃ:
komunikuje
się z komputerem za pomocą ikon, przycisków, menu i okien dialogowych;
odczytuje
i prawidłowo interpretuje znaczenie komunikatów wysyłanych przez programy;
prawidłowo
zapisuje i przechowuje wyniki swojej pracy w komputerze i na nośnikach
elektronicznych, a następnie korzysta z nich;
korzysta
z pomocy dostępnej w programach;
posługuje
się podstawowym słownictwem informatycznym;
przestrzega
podstawowych zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
wy-jaśnia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera.
|
Komunikowanie
się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
|
komunikuje
się za pomocą poczty elektronicznej, stosując podstawowe zasady netykiety;
korzysta
z poczty elektronicznej przy realizacji projektów (klasowych, szkolnych lub
międzyszkolnych) z różnych dziedzin, np. związanych z ekologią, środowiskiem
geo-graficznym, historią lub zagadnieniami dotyczącymi spraw lokalnych.
|
Wyszukiwanie
i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów,
tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych.
|
wyszukuje
informacje w różnych źródłach elektronicznych (słowniki, encyklopedie, zbiory
biblioteczne, dokumentacje techniczne i zasoby Internetu);
selekcjonuje,
porządkuje i gromadzi znalezione informacje;
wykorzystuje,
stosownie do potrzeb, informacje w różnych formatach;
opisuje
cechy różnych postaci informacji: tekstowej, graficznej, dźwiękowej,
audio-wizualnej, multimedialnej.
tworzy
rysunki i motywy przy użyciu edytora grafiki (posługuje się kształtami,
barwami, przekształcaniem obrazu, fragmentami innych obrazów);
opracowuje
i redaguje teksty (listy, ogłoszenia, zaproszenia, ulotki, wypracowania),
stosując podstawowe możliwości edytora tekstu w zakresie formatowania akapitu
i strony, łączy grafikę z tekstem;
wykonuje
w arkuszu kalkulacyjnym proste obliczenia, przedstawia je graficznie i
interpretuje;
przygotowuje
proste animacje i prezentacje multimedialne.
|
Rozwiązywanie
problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.
|
za
pomocą ciągu poleceń tworzy proste motywy lub steruje obiektem na ekranie;
uczestniczy
w pracy zespołowej, porozumiewa się z innymi osobami podczas realizacji
wspólnego projektu, podejmuje decyzje w zakresie swoich zadań i uprawnień.
|
Wykorzystywanie
komputera do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do
rozwijania zainteresowań.
|
korzysta
z komputera, jego oprogramowania i zasobów elektronicznych (lokalnych i w
sieci) do wspomagania i wzbogacania realizacji zagadnień z wybranych
przedmiotów;
korzysta
z zasobów (słowników, encyklopedii, sieci Internet) i programów
multimedialnych (w tym programów edukacyjnych) z różnych przedmiotów i
dziedzin wiedzy.
opisuje
przykłady wykorzystania komputera i sieci Internet w życiu codziennym;
szanuje
prywatność i pracę innych osób;
przestrzega
zasad etycznych i prawnych związanych z korzystaniem z komputera i Internetu,
ocenia możliwe zagrożenia.
|
Zajęcia techniczne
TREŚCI
Dla klasy IV
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń
|
Organizacja i kultura pracy
|
zachowuje postawę dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo pracy
przy wykorzystaniu materiałów, narzędzi i urządzeń zachowuje zasady bezpieczeństwa
dba o powierzone narzędzia i przybory
odpowiedzialnie i bezpiecznie posługuje się sprzętem mechanicznym, elektrycznym i elektronicznym m.in. w domu (jak instalacje, sprzęt gospodarstwa domowego)
współdziała przy realizacji projektów w grupie
organizuje swoją pracę pod kątem doboru informacji, materiałów, skuteczności działania
|
Przebieg pracy i stosowanie narzędzi
|
planuje i realizuje własne projekty
wykonuje projekt według własnego planu i opracowanego sposobu działania
wykonuje projekty z zakresu sztuki użytkowej, dekoracyjnej oraz modele techniczne
wykonuje przedmioty przy zastosowaniu poznanej dotychczas technologii
wykonuje projekty wymagające wykorzystania prądu elektrycznego
rozróżnia rodzaje obróbki poszczególnych materiałów
dobiera i dostosowuje narzędzia wykorzystywane do określonej obróbki
|
Analiza pracy własnej i innych
|
ocenia projekty w oparciu o kryterium systematyczności działania, pracowitości, konsekwencji, gospodarności, organizacji czasu, użytkowania narzędzi
wyjaśnia działanie i funkcję wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i szkole narzędzi i urządzeń
|
Znajomość informacji technicznej i dokumentacja techniczna
|
odczytuje i interpretuje informacje zamieszczone w instrukcjach obsługi urządzeń, na tabliczce znamionowej, opakowaniach żywności, metkach odzieżowych
analizuje rysunki zawarte w instrukcji obsługi i katalogach
|
Poruszanie się po drogach i wychowanie komunikacyjne
|
bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pieszy, pasażer i rowerzysta
|
Żywienie
|
interpretuje piramidę zdrowego żywienia
stosuje zasady prawidłowego i zdrowego żywienia
stosuje zasady bezpieczeństwa sanitarnego przy sporządzaniu pokarmu
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku LOGICZNI w klasie IV szkoły podstawowej obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z matematyki i zajęć komputerowych.