BLOK LOGICZNI
Posługiwanie się
językiem matematyki i informatyki
Logicznie myślimy |
||
W skład bloku wchodzą zagadnienia
z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
właściwych dla I etapu edukacyjnego z zakresu: edukacja
matematyczna, edukacja techniczna, zajęcia komputerowe.
|
||
Edukacja matematyczna
|
||
Cele:
Rozumienie
pojęć i wykonywanie czynności umysłowych związanych
z rozwiązywaniem problemów matematycznych.
Świadome
i sprawne rachowanie, radzenie sobie w sytuacjach życiowych
wymagających formułowania i obliczania działań matematycznych.
Dostrzeganie
i określanie zależności między osobami i przedmiotami znajdującymi
się w przestrzeni.
Logiczne
myślenie w rozwiązywaniu problemów matematycznych, przekładnie sytuacji
konkretnych na język symboli matematycznych.
Praktyczne
stosowanie zdobytej wiedzy.
|
||
Klasa
1
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Czynności
umysłowe ważne dla uczenia się matematyki
|
położenie
przedmiotów
|
określa
położenie obiektów względem obranego obiektu
odnajduje
informacje na kartce według wskazówek (np. w prawym górnym rogu)
rysuje
strzałki skierowane we właściwym kierunku
ustawia
przedmioty zgodnie z podanymi warunkami
wyprowadza
kierunki od siebie i innych osób
|
klasyfikacja
i porządkowanie obiektów
|
klasyfikuje
obiekty – tworzy kolekcje
układa
obiekty w serie rosnące, malejące
numeruje
obiekty w serii, określa następne i poprzednie
|
|
geometria
i regularność
|
dostrzega
symetrię (np. w rysunku motyla)
uzupełnia
rysunek według osi symetrii
zauważa
zjawisko symetrii w figurach geometrycznych i niektórych elementach
otoczenia
kontynuuje
regularny wzór (np. szlaczek)
dostrzega
stałe następstwa i regularność
zauważa,
że jedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej
dostrzega
i kontynuuje powtarzające się sekwencje
układa
rytmy z przedmiotów, klocków i modeli figury
rozpoznaje
i nazywa figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt
układa
figury (np. z patyczków)
|
|
Liczenie
i sprawność rachunkowa
|
pojęcie
liczby i liczenie obiektów
|
rozumie
pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym
sprawnie
liczy obiekty (dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia)
wymienia
kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak
zapisuje
liczby cyframi
|
podstawowe
działania
|
wyznacza
sumy i różnice, manipulując obiektami
wyznacza
sumy i różnice z wykorzystaniem zbiorów zastępczych
sprawnie
dodaje i odejmuje w dostępnym zakresie
poprawnie
zapisuje działania
radzi
sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga
dodawania lub odejmowania
|
|
zadania
tekstowe
|
zapisuje
rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej
sytuacji
stosuje
zapis cyfrowy i znaki działań w rozwiązywaniu zadań z treścią
|
|
Pomiar
i cechy wielkościowe
|
długość
|
mierzy
długości, posługując się linijką
porównuje
długości obiektów
|
ciężar
|
potrafi
ważyć przedmioty
różnicuje
przedmioty lżejsze i cięższe
wie,
że towar w sklepie jest pakowany według wagi
|
|
płyny
|
odmierza
płyny kubkiem i miarką litrową
|
|
czas
|
nazywa
dni tygodnia i miesiące
wie,
do czego służy kalendarz, i potrafi z niego korzystać
odczytuje
czas na zegarze w zakresie pozwalającym na orientację w ramach czasowych
zajęć szkolnych i obowiązków domowych
|
|
temperatura
|
||
Obliczenia
pieniężne
|
zna
będące w obiegu monety i banknoty
zna
wartość nabywczą monet
wie,
co to jest dług i rozumie konieczność jego spłacenia
radzi
sobie w sytuacji kupna i sprzedaży
|
|
Edukacja
techniczna
|
||
Cele:
Planowanie
czynności, organizowanie warsztatu pracy.
Stosowanie
podstawowych zasad bezpieczeństwa higieny pracy oraz udzielania pierwszej pomocy.
Posługiwanie
się narzędziami i urządzeniami technicznymi, korzystanie
z instrukcji.
Wykonywanie
przedmiotów użytkowych i modeli.
Rozumienie
wpływu sił przyrody na rozwój myśli technicznej i ich znaczenia dla jej
rozwoju.
|
||
Klasa
1
|
||
TREŚCI
EDUKACYJNE
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Środowisko
techniczne
|
poznawanie
i obsługiwanie urządzeń
|
zna
ogólne zasady działania urządzeń domowych (mikser, odkurzacz, zegar,
sokowirówka, czajnik elektryczny, suszarka do włosów)
posługuje
się urządzeniami domowymi, nie psując ich
wie,
jak ludzie wykorzystywali dawniej i jak wykorzystują dziś siły przyrody
(wiatr, wodę)
|
określanie
wartości
|
||
Przechodzenie
wszystkich etapów powstawania wytworu
|
przedstawianie
pomysłów rozwiązań technicznych
|
przedstawia
pomysły rozwiązań technicznych
planuje
kolejne czynności
dobiera
odpowiednie materiały (papier, drewno, metal, tworzywo sztuczne, materiały
włókiennicze) oraz narzędzia
|
trenowanie
umiejętności
|
tnie
papier, tekturę itp.
korzysta
z prostych instrukcji i schematów rysunkowych
buduje
latawce, makiety domów, mostów, modele samochodów, samolotów i statków
|
|
Bezpieczeństwo
i higiena pracy
|
utrzymywanie
porządku
|
utrzymuje
ład i porządek wokół siebie, w miejscu pracy
|
poruszanie
się po drogach
|
potrafi
bezpiecznie poruszać się po drogach
zna
zasady bezpiecznego i prawidłowego korzystania ze środków komunikacji
orientuje
się, jak należy zachować się w razie wypadku, np. powiadomić
dorosłych
|
|
korzystanie
z narzędzi i urządzeń technicznych
|
właściwie
używa narzędzi i urządzeń technicznych
zna
zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń
technicznych
|
|
Zajęcia
komputerowe
|
||
Cele:
Znajomość
budowy stanowiska komputerowego i umiejętne posługiwanie się myszą
i klawiaturą.
Posługiwanie
się komputerem w podstawowym zakresie.
Umiejętne
i bezpieczne korzystanie z komputera, Internetu i multimediów jako
źródeł informacji.
|
||
Klasa
1
|
||
TREŚCI
EDUKACYJNE
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Obsługa
komputera
|
posługiwanie
się komputerem w podstawowym zakresie
|
posługuje
się komputerem w zakresie uruchamiania programu
korzysta
z myszy i klawiatury
|
Bezpieczna
praca z komputerem, Internetem i multimediami
|
zna
zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów
wie,
jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia
stosuje
się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera
|
|
Wyszukiwanie
informacji i tworzenie własnych dokumentów
|
wyszukiwanie informacji i korzystanie z nich
|
nawiguje
po stronach w określonym zakresie
|
tworzenie
tekstów i rysunków
|
wykonuje
rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki (np. z gotowych figur)
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
LOGICZNI / Szkoła podstawowa / Klasa I
Subskrybuj:
Posty (Atom)