BLOK BOGACI
Rozumienie
rzeczywistości społecznej
Jesteśmy bogaci naszym dziedzictwem, umiemy być przedsiębiorczy. |
||
W skład
bloku wchodzą zagadnienia z podstawy programowej kształcenia
przedszkolnego z zakresu: edukacja społeczna i etyka.
|
||
Edukacja
społeczna i etyka
|
||
Cele:
Nabywanie
przez dziecko świadomości, że należy do środowiska ludzi, niezależnie od
wieku.
Doskonalenie
umiejętności współżycia w grupie rówieśniczej z zachowaniem własnej
osobowości i zasad nabytych w rodzinie.
Włączanie
dziecka do działalności na rzecz różnych środowisk społecznych.
Tworzenie
sytuacji sprzyjających poznawaniu akceptowanych wzorców osobowych
w zakresie etyki, kultury, pracy i wrażliwości społecznych.
|
||
Klasa
0
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Dziecko
jako jednostka społeczna
|
poznawanie
siebie
|
akceptuje
siebie
opisuje
swój wygląd
wykonuje
autoprezentację przed rówieśnikami
|
działanie na rzecz innych
|
wykonuje określoną pracę dla
bliskiego mu i dalszego środowiska
wykonuje polecenia
podejmuje inicjatywę
|
|
Dziecko
w rodzinie
|
prawa
i obowiązki
|
wymienia
członków swojej rodziny
określa
pokrewieństwo członków swojej rodziny
zna
swoje prawa i obowiązki
wykonuje
obowiązki ustalone w domu
|
miłość
i szacunek do poszczególnych członków rodziny
|
wyraża
swoje uczucia do członków rodziny
wykonuje
dla nich upominki i niespodzianki
cieszy
się z uczuć rodziny jemu okazywanych
wykazuje
wrażliwość na chorobę lub kłopoty w rodzinie
|
|
znajomość
pracy i zajęć członków rodziny
|
nazywa
zawody rodziców i określa ich obowiązki
zna
zainteresowania członków rodziny
opowiada
o ważnych wydarzeniach w rodzinie
|
|
Dziecko
w grupie rówieśniczej
|
prawa
i obowiązki
|
nawiązuje
kontakty
zna
imiona kolegów i ich zainteresowania
wykazuje
się w stosunku do nich przyjacielską postawą
widzi
różnice między dziećmi i je akceptuje
otacza
opieką słabszych kolegów
zapobiega
konfliktom między kolegami
nie
ulega kolegom inicjującym niebezpieczne lub nieetyczne zachowania
traktuje
równorzędnie z innymi kolegami dzieci z niepełnosprawnością
podporządkowuje
się wspólnym ustaleniom
wywiązuje
się rzetelnie z powierzonych mu i przyjętych przez niego obowiązków
działa
w zespole
rozumie potrzebę poszanowania odmienności i autonomii drugiego człowieka
|
szanowanie
własności wspólnej i indywidualnej
|
właściwie
korzysta z zabawek, sprzętu i urządzeń
sprząta
po sobie i odkłada użyte przedmioty na miejsce
pełni
dyżury
szanuje
rzeczy i zabawki własne oraz kolegów
|
|
Dziecko
w środowisku lokalnym
|
właściwy
stosunek do kolegów i pracowników placówki
|
okazuje
szacunek i zaufanie osobom zatrudnionym w placówce oraz szanuje ich
pracę
pomaga
im w miarę swoich możliwości
|
okazywanie
życzliwości sąsiadom i ludziom starszym
|
uprzejmie
rozmawia w obecności rodzica
odstępuje
miejsce siedzące w komunikacji
oddaje
zgubę lub przytrzymuje drzwi
|
|
zgłaszanie
zaufanym osobom sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu dziecka
a prowokowanych przez obcych ludzi
|
jest
asertywny i potrafi odmówić wzięcia słodyczy lub zabawek
głośno
wzywa pomocy
ucieka
od obcego, który nakłania do pójścia z nim
nie
otwiera drzwi do mieszkania obcym
wystukuje
numer alarmowy i odpowiednio prowadzi rozmowę
|
|
nasza
miejscowość
|
wymienia
nazwę miasta, zna jego herb i charakterystyczne dla miasta symbole
interesuje
się ważnymi lokalnymi wydarzeniami
uczestniczy
w imprezach lokalnych wraz z dorosłymi
interesuje
się historią miasta
|
|
nasz
region
|
uczestniczy
w prezentacjach sztuki regionalnej
wykonuje
przedmioty będące jej wytworami i ozdabia nimi placówkę
prezentuje
legendy związane z regionem
wykonuje
wybrane tańce i śpiewa ludowe piosenki
|
|
nasza
Ojczyzna
|
wymienia
nazwę państwa, kolory flagi, godło, stolicę i potrafi zaśpiewać pierwszą
zwrotkę hymnu
bierze
udział w obchodach świąt państwowych
odwiedza
i szanuje miejsca pamięci narodowej, opiekuje się nimi
interesuje
się znanymi postaciami z historii Polski i orientuje się w ich
działalności lub twórczości
rozpoznaje
kontur mapy Polski, zna nazwy ważniejszych miast, rzek, gór oraz morza
rozpoznaje
herb Warszawy i ważne zabytki
interesuje
się historią kraju
zna
nominały waluty polskiej
|
|
Dziecko
jako Europejczyk
|
teraźniejszość
i przyszłość naszego kraju
|
wskazuje
flagę Unii Europejskiej i zna melodię hymnu
wymienia
niektóre kraje wchodzące w skład Unii
wymienia
siedzibę Unii Europejskiej
|
Dziecko
i świat
|
życie
ludzi na innych kontynentach
|
poznaje
legendy i zwyczaje dzieci w innych krajach
interesuje
się modelem kuli ziemskiej, nazwami kontynentów, oceanów, gór
zna
położenie Polskę na globusie
wymienia
faunę charakterystyczną dla danego kontynentu
rozpoznaje
niektóre obiekty znane w świecie
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
BOGACI / Edukacja przedszkolna
Subskrybuj:
Posty (Atom)