Cele
bloku: ROZUMNI. Rozumienie
rzeczywistości przyrodniczej
Obserwujemy i doświadczamy.
Spełniamy
wymagania ogólne podstawy programowej przyrody dla szkoły
podstawowej oraz biologii, chemii, fizyki i edukacji dla bezpieczeństwa dla gimnazjum
i liceum.
Realizując
program, można wykorzystać metodę projektu edukacyjnego, również o charakterze
badawczym oraz inne metody preferujące uczenie się przez odkrywanie, działanie
i przeżywanie (takich jak: praca z Internetem, pogadanka, wykład problemowy,
prezentacja multimedialna, demonstracja, obserwacja, pomiar, zajęcia
praktyczne, IBSE, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku, drzewko decyzyjne,
śnieżna kula, i in. stosowane w miarę potrzeb).
Korelacje:
II klasa:
chemia, biologia – żywność, produkty biotechnologiczne, analiza składu na opakowaniach,
szkodliwe działanie mutagenne
III klasa:
chemia, geografia – człowiek a środowisko, zagrożenia i ochrona
Klasa I
gimnazjum
Wymagania
na 1 trymestr
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
1. Biologia jako nauka o życiu, opierająca się na
obserwacji i eksperymencie. Biologia jako nauka.
|
rozumie, czym zajmuje się biologia, na jakich poziomach
organizacji żywej materii można ją rozpatrywać (komórkowym, organizmalnym,
ponadorganizmalnym), oraz jakie dziedziny wchodzą w jej skład (np. cytologia,
mikrobiologia, botanika, zoologia, genetyka, ekologia, fizjologia, anatomia,
itp.)
|
2. Metody badawcze stosowane w biologii – obserwacje i
doświadczenia.
|
planuje, przeprowadza i dokumentuje proste doświadczenia biologiczne
– formułuje problem badawczy, stawia hipotezę, określa warunki doświadczenia,
rozróżnia próbę kontrolną i badawczą, formułuje wnioski
przeprowadza doświadczenie wykazujące, że podczas
fermentacji drożdże wydzielają dwutlenek węgla
|
3. Źródła informacji i ich krytyczne wykorzystanie –
analiza tekstów, tabeli, schematów, wykresów, rysunków.
|
wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania
informacji, w tym technologię informacyjno-komunikacyjną
odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje
tekstowe, graficzne, liczbowe
|
4. Systemy klasyfikacji organizmów.
|
potrafi wymienić i krótko scharakteryzować pięć królestw
świata ożywionego (bakterie, protisty, rośliny, grzyby i zwierzęta)
rozumie zasadę posługiwania się prostym kluczem do
oznaczania organizmów (np. drzew, roślin zielnych, ptaków)
|
5. Podstawy systematyki i taksonomii.
|
uzasadnia potrzebę klasyfikowania organizmów i przedstawia
zasady systemu klasyfikacji biologicznej (system jako sposób katalogowania
organizmów, jednostki taksonomiczne, podwójne nazewnictwo)
|
6. Czynności życiowe organizmów.
|
podaje znaczenie czynności życiowych organizmów:
odżywiania, oddychania, wydalania, ruchu, reakcji na bodźce, rozmnażania,
wzrostu i rozwoju
|
7. Procesy metaboliczne: oddychanie i fotosynteza.
|
charakteryzuje fotosyntezę, oddychanie tlenowe oraz
fermentację mlekową i alkoholową jako procesy dotyczące przemian energii;
wymienia substraty i produkty tych procesów oraz określa warunki ich
przebiegu
|
8. Podstawowe rodzaje odżywiania się i rozmnażania.
|
wymienia czynniki niezbędne do życia dla organizmów
samożywnych i cudzożywnych;
rozpoznaje, czy dany organizm jest samożywny czy cudzożywny
porównuje rozmnażanie płciowe z bezpłciowym
|
9. Budowa komórki zwierzęcej, roślinnej i bakteryjnej.
|
rozpoznaje podstawowe elementy budowy komórki (błona
komórkowa, cytoplazma, jądro, chloroplast, mitochondrium, wakuola, ściana
komórkowa) oraz przedstawia ich funkcje (np. porównując komórkę do
miniaturowej fabryki)
porównuje budowę komórki bakterii, roślin i zwierząt,
wskazując cechy umożliwiające ich rozróżnienie.
|
Chemia
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
1 trymestrze:
|
1. Świat
w oczach chemików. Eksperyment chemiczny i jego opis.
Uwaga.
Punkty 1–6 realizowane interdyscyplinarnie z biologia, fizyką, geografią.
|
rozumie
zasady prowadzenia badawczych prac eksperymentalnych oraz potrafi dokonywać
obserwacji i wyciągać z nich wnioski
|
2.
Zasady pracy w laboratorium.
|
zna
zasady pracy w laboratorium chemicznym i stosując je w praktyce, potrafi
bezpiecznie posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami
chemicznymi
|
3. Wielkości
i jednostki.
|
planuje
i poprawnie wykonuje różnego rodzaju badania z użyciem odpowiednich urządzeń
pomiarowych, np. pomiar objętości, masy, gęstości
poprawnie
posługuje się jednostkami
|
4.
Atomowa i cząsteczkowa budowa materii.
|
wyjaśnia,
jak zbudowana jest materia, posługując się pojęciami atomu i cząsteczki
|
5. Stany
skupienia materii. Właściwości i zmiany stanów skupienia.
|
objaśnia
wpływ temperatury na stan skupienia substancji
wymienia
kilka substancji o różnych stanach skupienia
potrafi
przeprowadzić zmianę stanu skupienia wybranych ciał
|
6.
Kinetyczna teoria materii.
|
wyjaśnia
za pomocą kinetycznej teorii materii istnienie różnych stanów skupienia
materii
|
7.
Zjawisko dyfuzji.
|
potrafi
wyjaśnić, na czym polega zjawisko dyfuzji i podać przykłady jego występowania
w przyrodzie
|
8.
Pierwiastki, związki chemiczne, mieszaniny.
|
wyjaśnia
różnice między pierwiastkami i związkami chemicznymi, mieszaniną a związkiem
chemicznym
|
9.
Rodzaje mieszanin. Rozdzielanie mieszanin.
|
wyjaśnia
różnice między mieszaniną jednorodną a niejednorodną
potrafi
zaproponować właściwy sposób rozdzielenia mieszaniny oraz zaplanować i
wykonać doświadczenie
|
10.
Nazwy i symbole pierwiastków.
|
wymienia
nazwy kilku pierwiastków, z którymi spotyka się w życiu codziennym oraz
posługuje się symbolami poznanych pierwiastków
|
11.
Substancje wokół nas: metale i niemetale.
|
rozróżnia
metale i niemetale na podstawie różnic ich właściwości
|
12.
Właściwości fizyczne i chemiczne substancji.
|
opisuje
własności fizyczne substancji
charakteryzuje
właściwości kilku metali i ich zastosowanie, np.: Cu, Fe
|
13.
Procesy fizyczne i przemiany chemiczne.
|
dostrzega
różnicę między procesami fizycznymi a przemianami chemicznymi i potrafi podać
przykłady takich przemian
|
Fizyka
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
1 trymestrze:
|
1.
Podstawowe jednostki fizyczne, układ SI.
|
potrafi
przypisać podstawowe jednostki do właściwych wielkości fizycznych oraz
dokonać rachunku zamiany jednostek
|
2. Wzory
fizyczne.
|
na
przykładach ogólnych wzorów (nie tylko fizycznych) potrafi wskazać wielkości,
od których zależy zjawisko opisane wzorem
potrafi
zinterpretować wzór oraz zaproponować kształt wykresu sporządzonego na podstawie
danego wzoru
|
3.
Wektory i skalary.
|
zna
pojęcie wektora i skalara, ich cechy charakterystyczne
potrafi
dodawać do siebie wielkości wektorowe
|
4.
Eksperymenty fizyczne, metody przeprowadzania pomiarów oraz opracowywania
wyników.
|
zna
zasady pracy w laboratorium fizycznym i, stosując je w praktyce, potrafi
bezpiecznie posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym
rozumie
zasady prowadzenia badawczych prac eksperymentalnych oraz potrafi dokonywać
obserwacji i wyciągać z nich wnioski
potrafi
przeprowadzić podstawową analizę wyników według określonego wzorca
(wyznaczenie badanej wielkości, stworzenie wykresu, obliczenie błędów
pomiarowych, porównanie wyników z tablicowymi)
|
Klasa I gimnazjum
Wymagania na 2 trymestr
Biologia
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1. Wirusy. Różnorodność budowy i czynności życiowych
organizmów jednokomórkowych.
|
wymienia cechy, którymi wirusy różnią się od organizmów
zbudowanych z komórek
przedstawia podstawowe czynności życiowe organizmu
jednokomórkowego na przykładzie wybranego protista samożywnego (np. eugleny)
i cudzożywnego (np. pantofelka)
|
2. Znaczenie bakterii i protistów w przyrodzie i dla
człowieka.
|
przedstawia miejsca występowania bakterii i protistów
oraz ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka
|
3. Szczególne cechy grzybów. Porosty jako organizmy
symbiotyczne. Znaczenie grzybów i porostów w przyrodzie i dla człowieka.
|
wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu
do grzybów oraz identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela grzybów
na podstawie obecności tych cech
wskazuje miejsca występowania grzybów oraz ich
znaczenie w przyrodzie i dla człowieka
wyjaśnia, na czym polega związek grzyba z glonem w organizmie porostu
|
4. Zwierzęta bezkręgowe (parzydełkowce, płazińce,
nicienie, pierścienice, stawonogi, mięczaki) i kręgowe (ryby, płazy, gady,
ptaki, ssaki) – przystosowania budowy i czynności życiowych do warunków
środowiska.
|
wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu
do parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic, stawonogów (skorupiaków,
owadów i pajęczaków), mięczaków, ryb, płazów, gadów, ptaków, ssaków oraz
identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z wymienionych
grup na podstawie obecności tych cech
porównuje cechy morfologiczne, środowisko i tryb życia
grup zwierząt wymienionych powyżej, w szczególności porównuje grupy kręgowców
pod kątem pokrycia ciała, narządów wymiany gazowej, ciepłoty ciała,
rozmnażania i rozwoju; wykazuje zależności między środowiskiem życia a budową
morfologiczną i anatomiczną
|
5. Znaczenie poszczególnych grup zwierząt w przyrodzie
i dla człowieka.
|
przedstawia znaczenie poznanych grup zwierząt w
przyrodzie i dla człowieka
|
Chemia
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
2 trymestrze:
|
1.
Współczesny model budowy atomu. Budowa jądra atomowego, podstawowe cząstki
elementarne.
|
przedstawia
współczesny model budowy atomu
wymienia
cząstki elementarne wchodzące w skład atomu (elektron, proton, neutron)
|
2.
Liczba atomowa. Masa atomowa i cząsteczkowa.
|
na
podstawie liczby atomowej i masowej opisuje skład atomu
|
3.
Zasady rozmieszczenia elektronów w atomach. Elektrony walencyjne.
|
potrafi
rozpisać położenie elektronów na powłokach elektronowych atomów o niewielkich
masach atomowych
|
4.
Izotopy. Promieniotwórczość.
|
wyjaśnia,
co to są izotopy, i podaje przykłady ich zastosowania
definiuje
pojęcie masy atomowej
charakteryzuje
zjawisko promieniotwórczości
wymienia
korzyści i zagrożenia związane ze zjawiskiem promieniotwórczości
|
5. Układ
okresowy pierwiastków. Budowa atomów a położenie pierwiastków w układzie
okresowym.
|
zna
zasady budowy układu okresowego i
wskazuje
zależności między położeniem pierwiastka w układzie okresowym a
rozmieszczeniem elektronów walencyjnych
potrafi
przewidzieć na podstawie położenia w układzie okresowym właściwości
pierwiastka
|
6. Wiązania
chemiczne w ujęciu mikroskopowym: jonowe, atomowe.
|
rozumie
i wyjaśnia różnice między atomami, cząsteczkami i jonami
wyjaśnia
na przykładach mechanizm powstawania jonów
|
7.
Zależność właściwości związków chemicznych od typu wiązania.
|
przedstawia
różnice między wiązaniem jonowym a kowalencyjnym (atomowym)
na
wybranych przykładach opisuje powstawanie tych wiązań
na
wybranych przykładach przedstawia podstawowe właściwości substancji o budowie
jonowej i kowalencyjnej
|
8. Wzory
sumaryczne i strukturalne związków chemicznych. ustala wzory sumaryczne prostych związków chemicznych i podaje ich
nazwy
|
ustala
wzory sumaryczne prostych związków chemicznych i podaje ich nazwy
|
9.
Wartościowości pierwiastków w związkach chemicznych
|
korzysta
z układu okresowego do odczytywania symboli, liczby atomowej, liczby masowej
i wartościowości pierwiastków
potrafi
obliczać masy cząsteczkowe związków chemicznych
|
Fizyka
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
2 trymestrze:
|
1.
Zjawisko cienia.
|
wyjaśnia
powstawanie obszarów cienia i półcienia za pomocą prostoliniowego
rozchodzenia się światła w ośrodku jednorodnym
dostrzega
zjawiska optyczne w atmosferze ziemskiej i potrafi je wytłumaczyć
|
2.
Odbicie i ugięcie światła.
|
posługuje
się pojęciami ugięcia i odbicia światła
potrafi
prześledzić bieg charakterystycznych promieni świetlnych w zwierciadle
płaskim, wklęsłym i wypukłym oraz soczewkach skupiających i rozpraszających,
a także konstrukcyjnie wyznaczyć miejsce powstania obrazu, w tym celu
posługuje się pojęciami ogniska i ogniskowej
|
3.
Soczewki i zwierciadła.
|
potrafi
zapisać równanie soczewki i wyznaczyć na jego podstawie podstawowe odległości
i powiększenie układu optycznego
śledzi i
opisuje bieg promieni świetlnych przy przejściu przez granicę ośrodka
opisuje
wady wzroku i wskazuje rolę soczewek w ich korygowaniu
|
4.
Podstawowe przyrządy optyczne.
|
zna
budowę i zasadę działania podstawowych przyrządów optycznych
|
Klasa I gimnazjum
Wymagania na 3 trymestr
Biologia
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 3 trymestrze:
|
1. Przegląd świata roślin (mszaki, paprotniki, rośliny
nasienne).
|
obserwuje okazy i porównuje cechy morfologiczne glonów
i roślin lądowych
wykazuje zależności między środowiskiem życia, a budową
roślin
wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu
do mchów, widłaków, skrzypów, paproci, nagozalążkowych i okrytozalążkowych
identyfikuje nieznaną roślinę jako przedstawiciela
jednej z poznanych grup na podstawie obecności cech charakterystycznych
|
2. Tkanki roślinne.
|
wskazuje cechy adaptacyjne w budowie tkanek roślinnych
do pełnienia określonych funkcji (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa,
wzmacniająca, przewodząca)
|
3. Organy roślin (liść, łodyga, korzeń, kwiat, owoc)
oraz ich modyfikacje.
|
identyfikuje i opisuje organy rośliny okrytonasiennej
(korzeń, pęd, łodyga, liść, kwiat, owoc) oraz przedstawia ich funkcje
|
4. Rozmnażanie się i rozwój roślin.
|
rozróżnia elementy budowy kwiatu (okwiat: działki
kielicha i płatki korony oraz słupkowie, pręcikowie) i określa ich rolę w
rozmnażaniu płciowym
przedstawia budowę nasienia (łupina nasienna, bielmo,
zarodek)
opisuje warunki niezbędne do procesu kiełkowania
(temperatura, woda, tlen)
planuje i przeprowadza doświadczenie sprawdzające wpływ
wybranego czynnika na proces kiełkowania nasion
podaje przykłady różnych sposobów rozsiewania się
nasion i przedstawia rolę owocu w tym procesie
|
5. Znaczenie poznanych roślin w przyrodzie i dla
człowieka.
|
przedstawia znaczenie poznanych roślin w przyrodzie i
dla człowieka
|
Chemia
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
3 trymestrze:
|
1. Prawo
zachowania masy. Prawo stałości składu.
|
wyjaśnia
znaczenie prawa zachowania masy i potrafi je stosować
wyjaśnia
sens prawa stałości składu
|
2.
Reakcje chemiczne i sposoby ich opisu – równania reakcji.
|
wyjaśnia,
na czym polega reakcja syntezy, analizy i wymiany
zapisuje
równania reakcji, interpretuje je, wskazuje substraty i produkty, dobiera
współczynniki
planuje
i przeprowadza doświadczalnie przykładowe reakcje różnych typów
|
3.
Ilościowa interpretacja reakcji chemicznych.
|
wykonuje
proste obliczenia związane z zastosowaniem prawa zachowania masy i stałości
składu
|
4.
Efekty energetyczne reakcji chemicznych.
|
wyjaśnia
istotę reakcji endoenergetycznych i egzoenergetycznych
|
5.
Powietrze jako mieszanina gazów. Tlen – najważniejszy składnik powietrza.
|
przedstawia
informacje dotyczące składu czystego powietrza
potrafi
zaplanować i przeprowadzić badanie wybranych właściwości fizycznych i chemicznych składników powietrza: azotu,
tlenu, wodoru, tlenku węgla (IV)
|
6.
Reakcje spalania pierwiastków w tlenie.
|
wyjaśnia,
dlaczego reakcje łączenia się tlenu z pierwiastkami przebiegają gwałtowniej w
czystym tlenie niż w powietrzu
|
7.
Tlenki w naszym otoczeniu. Nazwy, wzory, metody otrzymywania, właściwości,
znaczenie tlenków.
|
wymienia
i charakteryzuje poznane tlenki
(np.: CO2,
SO2, MgO, CaO, Al2O3, Fe2O3)
podaje
przykłady ich zastosowania
potrafi
zaplanować i wykonać doświadczenia pozwalające otrzymać i zbadać właściwości
wybranych tlenków. zapisuje odpowiednie równania reakcji
|
8. Tlenek
węgla (IV).
|
wskazuje
przyczyny wzrostu zawartości CO2 w atmosferze i omawia skutki tego
zjawiska
|
9. Inne
składniki powietrza: azot, wodór, gazy szlachetne.
|
charakteryzuje
gazy szlachetne i wymienia przykłady ich zastosowania
|
10.
Obieg tlenu i tlenku węgla (IV) w przyrodzie.
|
omawia
obieg tlenu i tlenku węgla (IV) w przyrodzie
|
11.
Wpływ zanieczyszczenia powietrza na środowisko przyrodnicze i na zdrowie
człowieka.
|
potrafi
wytłumaczyć, jak powstaje dziura ozonowa i
wskazuje sposoby zapobiegania jej powiększaniu
podaje
przykłady substancji szkodliwych występujących w powietrzu
przedstawia
propozycje działań na rzecz ograniczania zanieczyszczenia powietrza
wpływ
zanieczyszczenia powietrza na środowisko przyrodnicze i na zdrowie człowieka
|
12. Kumulacja
szkodliwego działania różnych zanieczyszczeń.
|
kumulacja
szkodliwego działania różnych zanieczyszczeń
|
Fizyka
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
3 trymestrze:
|
1. Ruch,
przyspieszenie, prędkość, droga.
|
potrafi
zdefiniować ruch oraz wskazać elementy potrzebne do jego opisu – punkt i
układ odniesienia, obserwator
zna
pojęcia: przyspieszenie, prędkość, prędkość średnia, droga
potrafi
za ich pomocą opisać ruch ciała w konkretnym przypadku, sporządzić odpowiedni
wykres oraz odczytuje prędkość i przebytą odległość z wykresów zależności
drogi i prędkości od czasu
|
2. Siły.
|
zna
pojęcie „siła”, potrafi wskazać jej działanie w praktycznym przypadku
posługuje
się pojęciami: siła ciężkości oraz siła oporu
opisuje
wpływ oporów ruchu na poruszające się ciała
|
3.
Zasady dynamiki Newtona.
|
potrafi
sformułować zasady dynamiki Newtona oraz właściwie je zinterpretować
potrafi
się posługiwać zależnościami między poznanym wielkościami fizycznymi,
wynikającymi z zasady dynamiki
na
podstawie znajomości zasad dynamiki oraz wielkości przyspieszenia, prędkości
i drogi potrafi opisać ruch konkretnego układu fizycznego zależnego od
działających sił
|
4.
Podstawowe maszyny proste.
|
potrafi
wyjaśnić ideę działania podstawowych maszyn prostych: dźwigni, bloku,
kołowrotu oraz uwzględnić ich wpływ na opisywane układy fizyczne
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku
ROZUMNI w klasie I gimnazjum obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i
umożliwia uzyskanie ocen z biologii, chemii i fizyki.