Jesteśmy bogaci naszym dziedzictwem, umiemy być przedsiębiorczy.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej historii i społeczeństwa dla szkoły podstawowej, historii, geografii i wiedzy o społeczeństwie dla gimnazjum i liceum oraz podstaw przedsiębiorczości dla liceum.
Wymagania programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 4 trymestr
Geografia
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 4 trymestrze:
|
1.
Metody badań geograficznych.
|
przedstawia
geografię jako naukę
opisuje
kształt i rozmiary Ziemi
przedstawia
bezpośrednie i pośrednie metody zbierania informacji
wykazuje
się znajomością metod prezentacji informacji geograficznej, np.
kartograficznych
|
2.
Położenie i ruchy Ziemi.
|
przedstawia
w zarysie powstanie i budowę Wszechświata
przedstawia
i wyjaśnia budowę Układu Słonecznego,
przedstawia
najistotniejsze założenia teorii heliocentrycznej
porównuje
teorie kosmologiczne Ptolemeusza i Kopernika
porównuje
budowę Ziemi i innych planet grupy ziemskiej oraz planet olbrzymich
charakteryzuje
powstanie, kształt, rozmiary i ruchy Ziemi oraz ich następstwa bezpośrednie i
pośrednie
wykazuje
wpływ promieniowania kosmicznego, promieniowania słonecznego oraz
grawitacyjnego oddziaływania ciał niebieskich na funkcjonowanie systemu
przyrodniczego Ziemi
przedstawia
i wyjaśnia zróżnicowanie oświetlenia Ziemi wraz ze zmiana szerokości
geograficznej oraz pory dnia i roku
wykazuje
się znajomością przyrodniczych i pozaprzyrodniczych następstw zróżnicowania
oświetlenia Ziemi
wykazuje
się znajomością astronomicznych podstaw orientacji na Ziemi i rachuby czasu
|
3.
Budowa wnętrza, tektonika, dzieje geologiczne i wielkie formy ukształtowania
powierzchni Ziemi
|
przedstawia
współzależności między elementami systemu przyrodniczego Ziemi
przedstawia
i wyjaśnia budowę wnętrza Ziemi ze szczególnym uwzględnieniem litosfery
wykazuje
się znajomością rozmieszczenia głównych płyt litosfery oraz cech ich ruchów
wyjaśnia
przyczyny i przedstawia konsekwencje ruchu płyt litosfery
charakteryzuje
i wyjaśnia przebieg oraz skutki zjawisk i procesów geologicznych
wewnętrznych, wyjaśnia ich występowanie
przedstawia
i wyjaśnia zróżnicowanie przebiegu procesów geologicznych zewnętrznych i ich
efektów rzeźbotwórczych, z uwzględnieniem przykładów z Polski
wykazuje
się znajomością ogólnej budowy geologicznej kontynentów i oceanów (głównych
jednostek morfostrukturalnych: platform i obszarów fałdowań na lądach oraz
basenów, grzbietów i rowów oceanicznych)
przedstawia
i wyjaśnia powstanie podstawowych struktur tektonicznych (intruzji,
deformacji ciągłych i nieciągłych)
wykazuje
się znajomością genezy i cech pospolitych minerałów i skał oraz zna
możliwości ich zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem skał i minerałów
złożowych w Polsce
przedstawia
cechy i rozmieszczenie wielkich form ukształtowania powierzchni lądów i dna
oceanicznego oraz wyjaśnia ich powstanie
przedstawia
i wyjaśnia ukształtowanie powierzchni Polski oraz jej budowę geologiczną
wykazuje
się znajomością zasad podziału dziejów Ziemi na ery i okresy, zasad ustalania
wieku bezwzględnego i względnego skał oraz wydarzeń geologicznych
wykazuje
się znajomością ważniejszych wydarzeń geologicznych w dziejach Ziemi (ich
chronologią, zasięgiem przestrzennym), ze szczególnym uwzględnieniem obszaru
Polski
|
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 5 trymestr
Geografia
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
5 trymestrze:
|
1.
Zjawiska klimatyczne i pogodowe.
|
przedstawia
ważniejsze etapy kształtowania się atmosfery, hydrosfery i biosfery w
dziejach Ziemi
przedstawia
i wyjaśnia skład i budowę atmosfery ziemskiej
wykazuje
się znajomością procesów klimatotwórczych i zależności ich przebiegu od
czynników geograficznych
przedstawia
i wyjaśnia zróżnicowanie klimatyczne Ziemi oraz wykazuje przyrodnicze
konsekwencje zróżnicowania klimatycznego
przedstawia
i wyjaśnia cechy klimatu Polski oraz jego zróżnicowanie regionalne
|
2. Wody
powierzchniowe i podziemne.
|
przedstawia
i wyjaśnia rozmieszczenie zasobów wodnych na Ziemi
wykazuje
się znajomością właściwości chemicznych i fizycznych wód oceanicznych oraz
ich przestrzennego zróżnicowania
wyjaśnia
przestrzenne zróżnicowanie zasolenia i temperatury wód morskich i
oceanicznych
przedstawia
i wyjaśnia ruchy wód mórz i oceanów
wykazuje
wpływ oceanów na funkcjonowanie pozostałych elementów środowiska
przyrodniczego
przedstawia
i wyjaśnia prawidłowości regionalnego zróżnicowania bilansu wodnego na lądach
wykazuje
się znajomością genezy, rozmieszczenia, cech wód na lądach: wód podziemnych,
rzek, jezior, bagien, lodowców
wyjaśnia
zróżnicowanie sieci wodnej lądów
wykazuje
wpływ wód na lądach na funkcjonowanie innych elementów środowiska
przyrodniczego
przedstawia
związki między elementami hydrosfery a warunkami życia i działalnością
człowieka
charakteryzuje
wody podziemne i powierzchniowe w Polsce
|
3.
Gleby.
|
przedstawia
procesy glebotwórcze i ich przebieg w zależności od wpływu czynników
geograficznych
charakteryzuje
genetyczne typy gleb, wyjaśnia ich powstanie
charakteryzuje
rozmieszczenie głównych typów genetycznych gleb na Ziemi
określa
walory użytkowe głównych typów genetycznych gleb
wskazuje
obszary występowania gleb o największych walorach użytkowych,
charakteryzuje
gleby występujące w Polsce pod względem genetycznym i walorów użytkowych,
przedstawia ich rozmieszczenie
|
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 6 trymestr
Geografia
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
6 trymestrze:
|
1.
Środowisko przyrodnicze.
|
wie,
jakie jest strefowe i astrefowe zróżnicowanie szaty roślinnej (cech głównych
zbiorowisk roślinnych)
wykazuje
się znajomością zróżnicowania szaty roślinnej w Polsce
wie,
jakie jest rozmieszczenie głównych zbiorowisk leśnych w Polsce
wyjaśnia
strefowe, astrefowe (piętrowe) zróżnicowanie szaty roślinnej
wykazuje
się znajomością prawidłowości zróżnicowania świata zwierzęcego w zależności
od warunków geograficznych
charakteryzuje
strefowe i astrefowe zróżnicowanie środowiska przyrodniczego na Ziemi
przedstawia
i wyjaśnia cechy środowiska w obrębie danej strefy, uwzględniając wzajemne
powiązania elementów środowiska
podaje
przykłady środowisk astrefowych i ich występowania, charakteryzuje ich
funkcjonowanie
charakteryzuje
środowisko przyrodnicze Polski i jego regionalne zróżnicowanie,
wskazuje
kryteria wydzielania krain fizycznogeograficznych w Polsce
wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania środowiska przyrodniczego Polski
|
2.
Ludność i urbanizacja.
|
wyjaśnia
przyczyny zmian zachodzących w zasiedleniu poszczególnych regionów świata i
Polski oraz przyczyny i konsekwencje eksplozji demograficznej
opisuje
i wyjaśnia przestrzenne i czasowe zróżnicowanie przyrostu naturalnego w
Polsce i na świecie
przedstawia
procesy migracyjne na świecie z uwzględnieniem Polski
wyjaśnia
pojęcie i zjawisko urbanizacji oraz
przedstawia
główne metropolie z uwzględnieniem Polski
przedstawia
zróżnicowanie rasowe ludności Ziemi
przedstawia
rozmieszczenie głównych języków na świecie oraz języków mniejszości
narodowych w Polsce
charakteryzuje
cechy i rozmieszczenie wielkich religii na świecie
wykazuje
wpływ religii na życie i gospodarkę człowieka
podaje
przykłady państw jednolitych i zróżnicowanych pod względem rasy, narodowości,
języka i wyznania,
charakteryzuje
konsekwencje zróżnicowania narodowościowego, religijnego i kulturowego
ludności świata
|