Cele
bloku: BOGACI. Rozumienie
rzeczywistości społecznej
Jesteśmy bogaci naszym dziedzictwem, umiemy być
przedsiębiorczy.
Program spełnia wymagania
ogólne podstawy programowej historii i społeczeństwa dla szkoły
podstawowej.
Historia i społeczeństwo w
klasie VI szkoły podstawowej
Wymagania
na 7 trymestr
Wymagania ogólne:
Utrwalanie
umiejętności ogólnych kształconych w poprzednich trymestrach klas IV
i V oraz: używanie pojęć historycznych w odpowiednim kontekście;
kształtowanie nawyku dociekania w kontekście społecznym.
TREŚCI
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń
po 7 trymestrze:
|
Ziemie polskie na przełomie wieków.
Polityka wynaradawiania w zaborze
rosyjskim i pruskim. Walka o zachowanie ziemi w polskich
rękach. Rola artystów polskich w obronie kultury narodowej. Zmiany
społeczno-ekonomiczne na ziemiach polskich.
|
identyfikuje postacie: Henryk Dąbrowski,
Napoleon, Piotr Wysocki, Romuald Traugutt
wie, jak zmieniły się terytorialnie ziemie
polskie po 1815 roku
sytuuje w czasie powstania 1830
i 1863
wymienia podstawowe skutki powstań
narodowych
opisuje wybrane formy rusyfikacyjnych
i germanizacyjnych działań zaborców
rozumie pojęcia: rodzina, rodzina mała,
rodzina wielka, krewny, przodek, genealogia
opisuje swoją małą ojczyznę, uwzględniając
tradycję historyczno-kulturową
wyjaśnia znaczenie rodziny w życiu
oraz wskazuje przykłady praw i obowiązków przysługujących poszczególnym
członkom rodziny
wyraża opinię na temat kultywowania
tradycji i gromadzenia pamiątek rodzinnych
omawia wybrane formy działań Polaków
w obronie tożsamości narodowej
wie, jakie były główne ośrodki emigracji
polskiej w XIX wieku
|
W drodze do niepodległej.
I wojna światowa. Legiony
Piłsudskiego. Działalność Romana Dmowskiego. Odzyskanie niepodległości
w XI 1918 roku.
|
zna daty 1914, 1918
rozumie pojęcia: wielka wojna, wojna
światowa, traktat wersalski, totalitaryzm, faszyzm, komunizm
identyfikuje postacie: Józef Piłsudski,
Roman Dmowski, Adolf Hitler, Józef Stalin
rozumie, jakie znaczenie miały legiony
Dąbrowskiego dla sprawy polskiej
wymienia podstawowe czynniki, które
zadecydowały o odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1918 roku
rozumie, jaką rolę w walce
o niepodległość odegrali Józef Piłsudski i Roman Dmowski
|
Odrodzona Polska.
Kształt terytorialny państwa, różnorodność
narodowa i etniczna. Sąsiedzi Polski. Rządy Piłsudskiego. Osiągnięcia
II RP. Gdynia.
|
wskazuje granice II RP i jej
sąsiadów
opisuje rolę Gdyni w życiu
międzywojennej Polski
|
Ciemne chmury nad Europą.
Faszyzm w Niemczech. Dyktatura Stalina
w ZSRR. Agresywna polityka Niemiec hitlerowskich.
|
identyfikuje postacie: Adolf Hitler, Józef
Stalin
charakteryzuje zasadnicze cele polityki
Stalina i Hitlera w przededniu II wojny światowej
wymienia główne cechy totalitarnych
systemów w ZSRR i III Rzeszy
|
Wymagania
na 8 trymestr
Wymagania ogólne:
Utrwalanie
umiejętności ogólnych kształconych w poprzednich trymestrach klas
IV, V i VI oraz: samodzielne znajdowanie odpowiedzi na
zadawane przez siebie pytania, z wykorzystaniem metod badawczych.
TREŚCI
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń
po 8 trymestrze:
|
Zniewolona Polska.
Wrzesień 1939 – początek II wojny
światowej. Polska pod rządami okupantów – terror wobec ludności polskiej.
Eksterminacja Żydów. Katyń. Formy oporu wobec polityki okupantów. Powstanie
polskich struktur podziemnych – cywilnych i wojskowych. Powstanie
warszawskie.
|
zna daty: 1.09.1939, 1.08.1944
rozumie pojęcia: okupacja, Holokaust,
getto, Auschwitz, Polskie Państwo Podziemne, partyzantka, konspiracja,
sabotaż, Katyń
opisuje życie społeczeństwa polskiego pod
okupacją sowiecką i niemiecką
rozumie, na czym polegała zbrodnicza
działalność hitlerowskich Niemiec wobec ludności żydowskiej
wymienia formy oporu podejmowane przez
Polaków w okupowanym kraju
podaje okoliczności zbrodni katyńskiej
wymienia zasadnicze przyczyny i skutki
powstania warszawskiego
wie, co zadecydowało o zwycięstwie
koalicji antyfaszystowskiej w II wojnie światowej
wymienia podstawowe skutki II wojny
światowej
|
Polska w nowych granicach
i powojennej Europie.
Podział polityczny Europy. Granice
powojennej Polski. Zniszczenia powojenne. Przejęcie władzy przez partię
komunistyczną. Zmiany społeczne i gospodarcze.
|
zna datę 1945
rozumie pojęcia: zimna wojna, aparat
bezpieczeństwa, Unia Europejska
rozumie, na czym polegała zimna wojna,
i wie, jak została podzielona powojenna Europa
lokalizuje na mapie PRL i wymienia jej
sąsiadów
|
Polska Ludowa w powojennym świecie.
Zależność od ZSRR i podział świata.
Dyktatura partii komunistycznej. Brak swobód demokratycznych. Prześladowania
opozycji i Kościoła katolickiego. Trudności gospodarcze. Strajki 1980
roku. Powstanie Solidarności. Stan wojenny. Opozycja demokratyczna.
|
zna daty: 1980, 1989
rozumie pojęcia: stan wojenny, cenzura,
opozycja demokratyczna
wymienia najbardziej charakterystyczne
cechy życia politycznego i społecznego w PRL
opisuje działalność opozycji demokratycznej
w PRL ze szczególny uwzględnieniem Solidarności
|
Wymagania
na 9 trymestr
Utrwalanie
umiejętności ogólnych kształconych w poprzednich trymestrach klas
IV, V i VI.
TREŚCI
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń
po 9 trymestrze:
|
III Rzeczpospolita.
Rozmowy Okrągłego Stołu. Zmiany w roku
1989 w Polsce i Europie. Powstanie demokratycznych instytucji
państwa. Najważniejsze święta narodowe. Problemy współczesnej Polski.
|
wyjaśnia, jakie zmiany zaszły w Polsce w 1989
roku
zna oficjalną nazwę Polski
zna polskie symbole narodowe
potrafi wskazać Polskę na mapie politycznej
Europy
umie wymienić sąsiadów Polski
i wskazać ich na mapie
|
Polska we wspólnocie europejskiej.
Powstanie Unii Europejskiej. Droga Polski
do Unii Europejskiej. Symbole Unii.
Zjawiska współczesnego świata (wpływ
techniki, nowe media).
|
wie, co to jest Unia Europejska
wymienia symbole UE
zna datę przystąpienia Polski doi Unii
Europejskiej
wie, jakie prawa przysługują Polakom
z tytułu przystąpienia do UE
umie wytłumaczyć pojęcie „media” i je
scharakteryzować
tłumaczy, jakie zmiany zaszły
w świecie mediów po upowszechnieniu się Internetu.
|
Egzamin klasyfikacyjny z bloku BOGACI w klasie VI szkoły podstawowej obejmuje wyżej wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z historii i społeczeństwa.