BLOK BOGACI
Rozumienie
rzeczywistości społecznej
Jesteśmy bogaci naszym dziedzictwem, umiemy być przedsiębiorczy |
||
W skład
bloku wchodzą zagadnienia z podstawy programowej kształcenia ogólnego
dla szkół podstawowych właściwych dla I etapu edukacyjnego z zakresu:
edukacja społeczna i etyka.
|
||
Edukacja
społeczna
|
||
Cele:
Odkrywanie
zainteresowań, akceptacja siebie i swoich potrzeb oraz praw innych
ludzi.
Dobra
komunikacja z innymi członkami społeczności dziecięcej
i z dorosłymi.
Przestrzeganie
reguł i umiejętne współdziałanie oraz współżycie w grupie.
Rozumienie
wartości pracy w życiu człowieka.
Sprawne
korzystanie z dziedzictwa kultury narodowej, europejskiej
i światowej.
|
||
Klasa
3
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Kształtowanie
kontaktów z innymi
|
nawiązywanie
prawidłowych relacji z dorosłymi i rówieśnikami
|
odróżnia,
co jest dobre, a co – złe w kontaktach z rówieśnikami
i dorosłymi
stara
się być sprawiedliwy i prawdomówny
nie
krzywdzi innych, pomaga słabszym i potrzebującym
wie,
jak należy się zachowywać w stosunku do dorosłych i rówieśników
(formy grzecznościowe)
rozumie
potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami w miejscu
zamieszkania
|
współpraca
z innymi i przestrzeganie reguł
|
współpracuje
z innymi w zabawie i w nauce szkolnej,
i w sytuacjach życiowych
przestrzega
reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych
respektuje
prawo innych do pracy i wypoczynku
zna
prawa ucznia i jego obowiązki (w tym zasady bycia dobrym kolegą)
|
|
troska
o własne bezpieczeństwo i ochrona innych
|
jest
chętny do pomocy
wie,
gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie i dlaczego
zna
zagrożenia ze strony ludzi
potrafi
powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu, niebezpieczeństwie
zna
numery telefonów: pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji oraz numer
alarmowy 112
|
|
Kształtowanie
poczucia przynależności do rodziny i społeczności lokalnej
|
poznawanie
relacji rodzinnych i wynikających z nich obowiązków
|
identyfikuje
się ze swoją rodziną i jej tradycjami
zna
podstawowe relacje między najbliższymi
podejmuje
się obowiązków domowych i rzetelnie je wypełnia
|
dostosowywanie
własnych oczekiwań do realiów ekonomicznych rodziny
|
ma
rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę
rozumie,
co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny, i wie, że trzeba do niej
dostosować swe oczekiwania
wie,
jak ważna jest praca w życiu człowieka
wie,
jaki zawód wykonują jego najbliżsi
wie,
czym zajmują się na przykład kolejarz, aptekarz, policjant, weterynarz
|
|
zdobywanie
wiadomości na temat swojej miejscowości i jej mieszkańców
|
zna
najbliższą okolicę, jej ważniejsze obiekty
potrafi
wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto)
wie,
w jakim regionie mieszka
uczestniczy
w wydarzeniach organizowanych przez lokalną społeczność
orientuje
się, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której
mieszka
uczestniczy
w szkolnych wydarzeniach
|
|
Wzmacnianie
postawy obywatelskiej i proeuropejskiej
|
kształtowanie
tożsamości narodowej
|
wie,
jakiej jest narodowości
wie,
że mieszka w Polsce
zna
symbole narodowe (barwy, godło, hymn narodowy) i najważniejsze
wydarzenia historyczne
zna
wybrane miasta Polski
orientuje
się, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla Polski
wymienia
niektóre zwyczaje i obrzędy typowe dla polskiej tradycji i kultury
|
wychowanie
w poczuciu przynależności do społeczności i kultury europejskiej
|
wie,
że Polska leży w Europie
orientuje
się, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla świata
rozpoznaje
flagę i hymn Unii Europejskiej
zna
wybrane kraje europejskie
zna
nazwy krajów sąsiadujących z Polską i potrafi określić ich
położenie w stosunku do Polski
|
|
wyrabianie
postawy tolerancji dla innych kultur i narodów
|
jest
tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.
wie,
że wszyscy ludzie mają równe prawa
|
|
Etyka
|
||
Cele:
Budowanie
świata wartości (uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość,
ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista
i szacunek dla innych) kształtujących postawy obywatelskie.
|
||
Klasa
3
|
||
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE
OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
|
|
Wychowanie
do poszanowania godności osobistej
|
zastanawia
się nad tym, na co ma wpływ, na czym mu zależy, do czego może dążyć, nie
krzywdząc innych
stara
się nieść pomoc potrzebującym
nawiązuje
i pielęgnuje przyjaźnie w miarę swoich możliwości
przestrzega
reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej
współpracuje
w zabawach i podczas wykonywania zadań
grzecznie
zwraca się do innych, ustępuje osobom starszym miejsca w autobusie,
podaje upuszczony przedmiot itp.
|
|
Wychowanie
w zakresie tolerancji
|
rozumie,
że ludzie mają równe prawa, niezależnie od tego, gdzie się urodzili, jak
wyglądają, jaką religię wyznają, jaki mają status materialny
okazuje
szacunek osobom starszym
wie,
że dzieci z niepełnosprawnością znajdują się w trudnej sytuacji, i im
pomaga
wie,
że jest częścią przyrody, chroni ją i szanuje
nie
niszczy swojego otoczenia
|
|
Wychowanie
w zakresie uczciwości
|
wie,
na czym polega prawdomówność i jak ważna jest odwaga, by
przeciwstawić się kłamstwu i obmowie
potrafi
oceniać zachowania bohaterów baśni, opowiadań, legend, komiksów
wie,
że nie można zabierać cudzej własności, i stara się tego przestrzegać
wie,
że należy naprawić wyrządzoną szkodę
dostrzega,
kiedy postaci z baśni, opowiadań, legend, komiksów nie przestrzegają
reguły „nie kradnij”
pamięta
o oddawaniu pożyczonych rzeczy, nie niszczy ich
|
UWAGA: TO STRONA ARCHIWALNA! Zawiera dokumenty programowe obowiązujące do roku szkolnego 2016/17 w Akademiach Dobrej Edukacji prowadzonych przez Stowarzyszenie "Dobra Edukacja". Wymagania przedmiotowe dotyczą jeszcze niektórych klas w latach 2017-2022 - zgodnie z opisem na stronie Instytutu Dobrej Edukacji. Wszelkich aktualnych informacji dotyczących Instytutu prosimy szukać na jego aktualnej stronie.
BOGACI / Szkoła podstawowa / Klasa III
Subskrybuj:
Posty (Atom)