Klasa II
liceum
Historia i
społeczeństwo – przedmiot uzupełniający
Cele
ogólne:
–
poszerzenie wiedzy humanistycznej ucznia
– ukazanie
złożoności wiedzy historycznej w różnych jej aspektach (np. kulturowych,
społecznych)
–
zapoznanie ucznia z elementami metodologii nauk humanistycznych
–
kształcenie umiejętności własnych narracji historyczno-kulturowych
–
dostrzeganie powiązań między naukami humanistycznymi i społecznymi
Przedmiot
historia i społeczeństwo ma charakter uzupełniający i jest przeznaczony dla
uczniów przejawiających zainteresowania naukami ścisłymi
(matematyczno-przyrodniczymi). Sposób konkretyzacji treści ma charakter
zindywidualizowany i jest konsekwencją wyboru problematyki
historyczno-społeczno-kulturowej przez ucznia przy merytorycznym wsparciu
nauczyciela. Od 4 do 6 trymestru (klasa II) omawiane są cztery wątki
tematyczne, przynajmniej jeden w trymestrze. Wymagania obejmują trzy wątki
tematyczne zindywidualizowane i jeden obowiązkowy – Ojczysty panteon i ojczyste
spory. Każdy wątek kończy się przygotowaniem prezentacji dla społeczności
szkolnej.
Propozycje
wątków do realizowania w roku szkolnym 2015/2016
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
po 1
trymestrze zajęć:
|
Jeden
zindywidualizowany wątek tematyczny.
(np.
Jednostka i historia – biografie jako źródło poznania historycznego)
|
wynikają
z wybranej tematyki wątku
|
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
po 2
trymestrze zajęć:
|
Jeden
zindywidualizowany wątek tematyczny.
|
wynikają
z wybranej tematyki wątku
|
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
po 3
trymestrze zajęć:
|
Jeden
zindywidualizowany wątek tematyczny.
|
wynikają
z wybranej tematyki wątku
|
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
po 4
trymestrze zajęć:
|
Ojczysty panteon i ojczyste spory.
|
charakteryzuje,
na wybranych przykładach, antyczne wzory bohaterstwa (żołnierza i obrońcy
ojczyzny) oraz ich recepcję w polskiej myśli politycznej, tradycji
literackiej oraz edukacyjnej późniejszych epok
charakteryzuje
antyczny wzorzec obywatela oraz jego recepcję w polskiej myśli i praktyce
politycznej późniejszych epok
charakteryzuje,
na wybranych przykładach, koncepcje polityczne władców z dynastii
piastowskiej
charakteryzuje
oraz ocenia, na wybranych przykładach, rolę ludzi Kościoła w budowie państwa
polskiego
charakteryzuje,
na wybranych przykładach, postawy obywateli wobec wyzwań epoki (XVI–XVIII w.)
charakteryzuje
spory o przyczyny upadku I Rzeczypospolitej
charakteryzuje
i ocenia polityczne koncepcje nurtu insurekcyjnego oraz nurtu realizmu
politycznego
charakteryzuje
spory o ocenę dziewiętnastowiecznych powstań narodowych
charakteryzuje
spory o kształt Polski w XX w., uwzględniając cezury 1918 r., 1944–1945, 1989
r., oraz prezentuje sylwetki czołowych uczestników tych wydarzeń
charakteryzuje
postawy społeczne wobec totalitarnej władzy, uwzględniając różnorodne formy
oporu, oraz koncepcje współpracy lub przystosowania
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku BOGACI z zakresu przedmiotu uzupełniającego Historia i
społeczeństwo odbywa się w klasie II liceum dla uczniów, którzy wybrali
ten przedmiot, obejmuje pytania z zakresu wybranych czterech wątków.
Przystąpienie do niego jest możliwe po przedstawieniu czterech prezentacji.