TREŚCI
|
WYMAGANIA
|
Klasa III
|
Po 1 trymestrze uczeń potrafi:
|
Istota Prawa
1.
Prawo i systemy prawne
2.
Rzeczpospolita Polska jako państwo prawa
3.
Prawo cywilne i rodzinne
4.
Prawo karne
5.
Prawo administracyjne
6.
Obywatel wobec prawa
|
ü zna zasady
hierarchiczności, spójności i zupełności w systemie prawnym
ü potrafi rozpoznać rodzaje
prawa
ü
potrafi rozróżnić źródła, z których wywodzą się normy w
różnych systemach (29.1−29.3PP)
ü określa istotę władzy rodzicielskiej oraz
praw i obowiązków dzieci a także sprawy regulowane przez prawo cywilne:
rzeczowe, zobowiązań, rodzinne, spadkowe i handlowe podstawowe pojęcia prawa
cywilnego (osoba fizyczna, osoba prawna, zdolność prawna a zdolność do
czynności prawnych, odpowiedzialność cywilna)
ü zna podstawowe
zasady postępowania cywilnego oraz sposoby zaskarżania orzeczeń
ü potrafi przeanalizować
małżeństwo jako instytucję prawną (warunki zawarcia małżeństwa, prawa i
obowiązki małżonków, wspólnota majątkowa, rozwód, separacja, małżeństwo a
konkubinat)
ü
potrafi posługiwać się w analizie przypadku
podstawowymi pojęciami i zasadami prawa cywilnego (32.1-32.5 PP)
ü zna podstawowe
pojęcia i zasady prawa karnego (odpowiedzialność, karna, przestępstwo a
wykroczenie, zbrodnia i występek, zasada domniemania niewinności)
ü
potrafi przedstawić przebieg postępowania karnego oraz
uczestniczące w nim organy i strony
ü podaje przykłady
przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego i prywatnego
ü wie jakie są kary i
środki karne obowiązujące w polskim prawie
ü zna prawa
przysługujące ofierze, oskarżonemu i świadkowi
ü
zna zasady wnoszenia apelacji i kasacji w sprawach
karnych
ü
zna role oskarżyciela posiłkowego (33.1-33.4 PP)
ü zna strukturę
sądownictwa administracyjnego i przebieg postępowania administracyjnego
ü wyjaśnić, jak
odwołać się od decyzji i postanowień organów administracyjnych (odwołanie,
zażalenie, skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego, skarga kasacyjna
do Naczelnego Sądu Administracyjnego)
ü wskazuje różnicę
między aktami administracyjnymi a innymi rodzajami dokumentów (34.1-34.3 PP)
ü wymienia instytucje
i osoby, do których można się zwrócić o pomoc prawną w konkretnych sytuacjach
ü potrafi odnaleźć w
odpowiednim akcie prawnym przepisy dotyczące wybranego kazusu prawnego i je
zinterpretować
ü
potrafi redagować pisma według wzorów: fikcyjnego pozwu
w sprawie cywilnej, zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa, odwołania od
decyzji administracyjnej (35.1-35.3PP)
|
Prawa człowieka
1.
1.Czym są prawa człowieka?
2.
System ochrony praw człowieka Europie i na świecie .
3.
Ochrona praw człowieka w Polsce
|
ü zna historyczny
rodowód praw człowieka
ü
zna prawa i wolności osobiste, polityczne, ekonomiczne,
społeczne oraz kulturalne
ü
wie dlaczego dochodzi do łamania praw człowieka na
wielką skalę przez reżimy autorytarne
ü potrafi przedstawić
argumenty na rzecz uniwersalności praw
ü potrafi wskazać, do
której generacji należą poszczególne prawa (36.1-36.4PP)
ü zna system ochrony praw
człowieka funkcjonujący na mocy Powszechnej deklaracji praw człowieka oraz
Międzynarodowych paktów praw
człowieka uchwalonych przez Zgromadzenie Ogólne ONZ
ü zna system ochrony
praw człowieka w ramach Rady Europy oraz Unii Europejskiej oraz sposób
działania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu
ü
zna rodzaje spraw, jakie rozpatruje Europejski Trybunał
Praw Człowieka w Strasburgu
ü potrafi ocenić
znaczenie Międzynarodowego Trybunału Karnego w Hadze dla systemu ochrony praw
człowieka na świecie
ü potrafi interpretować
przypadki naruszania praw i wolności w różnych państwach z punktu widzenia
międzynarodowych standardów praw człowieka
ü potrafi sformułować
według wzoru skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu
lub Komitetu Praw Człowieka w Genewie
ü
potrafi opisać i ocenić działania wybranych organizacji
pozarządowych zajmują cych się ochrona praw człowieka (38.1-38.7 PP)
ü zna prawa i
wolności zagwarantowane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
ü
wie, jakie są środki i mechanizmy ochrony praw i
wolności w Polsce
ü potrafi odnieść opisywane
w mediach przypadki naruszenia praw lub wolności do Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej
ü potrafi przeanalizować
stan przestrzegania praw mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych
ü
potrafi zredagować pracę na temat naruszania i ochrony
praw człowieka w wybranej dziedzinie
ü zna problemy związane
z prawami socjalnymi i sposobem ich realizacji przez państwo (37.1-37.5 PP)
|
TREŚCI
|
WYMAGANIA
|
Klasa III
|
Po 2 trymestrze uczeń potrafi:
|
Stosunki międzynarodowe
1.
Stosunki międzynarodowe w wymiarze globalnym
2.
Współczesne konflikty międzynarodowe
3.
Globalizacja współczesnego świata
4.
Organizacja Narodów Zjednoczonych
5.
Międzynarodowy system bezpieczeństwa
6.
Integracja europejska po II wojnie światowej
7.
7 Unia Europejska
8.
Europa wśród światowych mocarstw
9.
Polska polityka zagraniczna
|
ü zna podmioty oraz
zasady prawa
ü wymienia konflikty,
którym towarzyszy terroryzm
ü
zna inicjatywy na rzecz pokoju, demokracji i praw
człowieka z uwzględnieniem działań laureatów Pokojowej Nagrody
ü zna przyczyny
dysproporcji między globalną Północą i globalnym Południem oraz mechanizmy i
działania, które zmniejszają lub powiększają tę nierówność
ü
wie, jakie są wzajemne zależności pomiędzy państwami
ubogimi i bogatymi w polityce, ekonomii, kulturze i ekologii
ü scharakteryzuje na
wybranych przykładach najczęściej stosowane metody rozwiązywania sporów
między państwami
ü omawia przyczyny
konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie
ü potrafi opisać
przyczyny konfliktów, którym towarzyszy terroryzm oraz motywy i sposoby
działania terrorystów
ü potrafi przedstawić
strategie zwalczania terroryzmu
ü
ocenia możliwości prowadzenia akcji humanitarnych,
współpracy rozwojowej oraz interwencji pokojowych na obszarach dotkniętych
konfliktami zbrojnymi ze względu na ocenę ich skuteczności oraz wie, jakie są
wzajemne zależności pomiędzy państwami ubogimi i bogatymi w polityce,
ekonomii, kulturze i ekologii (40.1,
40.3−40.4, 44.2, 44.PP)
ü wie, jakie przemiany,
nastąpiły w Europie i na świecie po upadku komunizmu
ü zna cele i metody
działania ONZ oraz kompetencje jej organów (Zgromadzenia Ogólnego, Rady
Bezpieczeństwa, sekretarza generalnego, Międzynarodowego Trybunału
Sprawiedliwości, Rady Gospodarczej i Społecznej)
ü zna genezę NATO
ü zna cele i organy
Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego
ü potrafi wymienić najważniejsze
operacje wojskowe NATO a także regionalne systemy bezpieczeństwa i współpracy
ü potrafi scharakteryzować
działania następujących organizacji: WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), ILO
(Międzynarodowa Organizacja Pracy), FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do
spraw Wyżywienia i Rolnictwa), IMF (Międzynarodowy Fundusz Walutowy), IBRD
(Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju), WTO (Światowa Organizacja Handlu),
OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczeji Rozwoju), UNESCO (Organizacja
Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury), UNIDO (Organizacja
Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju Przemysłowego), IAEA (Międzynarodowa
Agencja Energii Atomowej), UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz
Dzieci), UNHCR (Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców)
ü
potrafi ocenić znaczenie regionalnych systemów
bezpieczeństwa i współpracy dla danego regionu i świata
ü
potrafi ocenić wpływ członkostwa w NATO na pozycję
międzynarodową i poziom bezpieczeństwa Polski (41.1-41.3 PP)
ü potrafi przedstawić
genezę i przebieg integracji europejskiej
ü zna sposób
powoływania, działania i najważniejsze kompetencje instytucji Unii
Europejskiej
ü
zna najważniejsze postanowienia traktatów Unii Europejskiej
ü znacele, genezę i
zasady działania Rady Europy
ü
zna genezę, cele i sposób działania Organizacji
Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie
ü potrafi określić sposoby
podejmowania decyzji politycznych i gospodarczych w Unii Europejskiej w
odniesieniu do zasad pomocniczości i solidarności
ü zna zasady tworzenia
prawa unijnego
ü
wie, jakie są problemy związane z dalszym rozszerzeniem
i reformą Unii Europejskiej
ü potrafi przedstawić
procedurę uchwalania budżetu unijnego oraz główne dochody i wydatki budżetowe
ü
potrafi ocenić rolę Rady Europy we współczesnej Europie
ü potrafi przedstawić
procedurę uchwalania budżetu unijnego oraz główne dochody i wydatki budżetowe
ü
potrafi ocenić rolę Rady Europy we współczesnej Europie
(43.1, 43.6−43.8PP)
ü określa znaczenie
strategicznych zasobów naturalnych w polityce międzynarodowej
ü
określa znaczenie supermocarstw i mocarstw regionalnych
dla ładu światowego
ü potrafi rozróżnić
typy ładów światowych (jedno-, dwu-i wielobiegunowy) w odwołaniu do historii
XX i XXI (44.1-44.3 PP)
ü zna prawa i
obowiązki wynikające z posiadania obywatelstwa Unii Europejskiej, w tym
możliwości skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich Unii Europejskiej
ü
zna ogólne zasady korzystania z funduszy unijnych przez
obywateli, przedsiębiorstwa i inne organizacje w Polsce
ü wie, na czym polega
swobodny przepływ osób, kapitału, towarów i usług w Unii Europejskiej oraz
jakie są zasady przekraczania granic przez polskich obywateli (w strefie
Schengen i poza nią)
ü potrafi ocenić
skutki uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej
ü potrafi wyszukać informacje
o możliwościach podejmowania nauki i pracy w państwach Unii Europejskiej
ü
potrafi posługiwać się dokumentem Europass (45.1-45.5
PP)
ü zna główne kierunki
polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. i sposoby jej prowadzenia
ü zna zasadę racji
stanu i jej znaczenie w polityce zagranicznej państwa
ü
określa wpływ członkostwa Polski w Unii Europejskiej na
politykę zagraniczną państwa
ü potrafi przedstawić
działania Polski w dziedzinie pomocy rozwojowej
ü
potrafi scharakteryzować relacje Polski z wybranymi
państwami na podstawie samodzielnie zebranych informacji (39.1-39.5 PP)
|
TREŚCI
|
WYMAGANIA
|
Klasa III
|
W 3 trymestrze
|
|
Powtórzenie wiadomości
|