Jesteśmy bogaci naszym dziedzictwem, umiemy być przedsiębiorczy.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej historii i społeczeństwa dla szkoły podstawowej, historii, geografii i wiedzy o społeczeństwie dla gimnazjum i liceum oraz podstaw przedsiębiorczości dla liceum.
Wymagania programowe rozszerzone z geografii dla klasy III liceum
Wymagania
na 7 trymestr
Geografia
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
7 trymestrze:
|
1.
Działalność gospodarcza; rolnictwo i przemysł.
|
przedstawia
podział zasobów naturalnych oraz różne sposoby ich wykorzystania
charakteryzuje
pozyskiwanie zasobów mineralnych ze szczególnym uwzględnieniem źródeł energii
określa
przyczyny i konsekwencje zmian w gospodarowaniu różnymi źródłami energii w Polsce
i na świecie
przedstawia
dysproporcje w rozmieszczeniu rejonów produkcji i konsumpcji surowców
energetycznych oraz ich konsekwencje
wykazuje
wpływ czynników przyrodniczych i społeczno-gospodarczych na strukturę
użytkowania ziemi
wykazuje
się znajomością uwarunkowań przyrodniczych i pozaprzyrodniczych rozwoju
rolnictwa w Polsce i na świecie
charakteryzuje
różne typy gospodarki rolnej i ich rozmieszczenie na świecie
omawia
główne regiony rolnicze świata
charakteryzuje
uprawę roślin oraz chów zwierząt gospodarskich w Polsce i na świecie
przedstawia
zróżnicowanie poziomu rozwoju rolnictwa w Polsce i na świecie oraz jego
konsekwencje (np. problem głodu i niedożywienia)
opisuje
działania podejmowane w celu zwiększania lub ograniczania produkcji żywności
charakteryzuje
cele i zasady rolnictwa ekologicznego
charakteryzuje
rybactwo, rybołówstwo i leśnictwo w Polsce i na świecie
przedstawia
wpływ rolnictwa, rybactwa, rybołówstwa i leśnictwa na środowisko geograficzne
przedstawia
podział przemysłu i jego funkcje
porównuje
strukturę i rolę przemysłu w krajach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego
charakteryzuje
czynniki wpływające na lokalizację różnych gałęzi przemysłu
charakteryzuje
najważniejsze gałęzie przemysłu w Polsce i na świecie, np. przemysł
paliwowo-energetyczny, przemysł zaawansowanych technologii
wykazuje
się znajomością cech i rozmieszczenia wielkich regionów oraz okręgów
przemysłowych na świecie
przedstawia
okręgi przemysłowe w Polsce
opisuje
wpływ przemysłu na środowisko geograficzne
|
2.
Działalność gospodarcza. Usługi ze szczególnym uwzględnieniem transportu.
|
wykazuje
się znajomością zalet i wad poszczególnych rodzajów transportu
przedstawia
wpływ warunków przyrodniczych i społeczno-gospodarczych na rozwój i strukturę
transportu w Polsce i na świecie
charakteryzuje
sieć transportu i jej zmiany w Polsce i na świecie
wyjaśnia
zróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach i pracy
przewozowej w Polsce i na świecie
charakteryzuje
zmiany w zakresie środków i sieci transportu w Polsce i na świecie
wykazuje
zmiany znaczenia poszczególnych rodzajów transportu będące skutkiem rozwoju
społeczno-gospodarczego
opisuje
wpływ transportu na środowisko geograficzne
przedstawia
rozwój oraz rolę łączności w gospodarce Polski i świata
wykazuje
zróżnicowanie znaczenia sektora usług w krajach o różnym poziomie rozwoju
społeczno-gospodarczego
przedstawia
rolę usług finansowych w życiu społecznym i gospodarczym danego kraju
wykazuje
wpływ międzynarodowej wymiany handlowej na rozwój społeczno-gospodarczy
państw
przedstawia
czynniki rozwoju handlu międzynarodowego
przedstawia
rodzaje obrotów w handlu międzynarodowym Polski i innych krajów
charakteryzuje
strukturę towarową i geograficzną obrotów handlu światowego oraz Polski
|
Wymagania
programowe rozszerzone z geografii dla klasy III liceum
Wymagania
na 8 trymestr
Geografia
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
8 trymestrze:
|
1.
Wybrane problemy środowiskowe, społeczno-gospodarcze i polityczne.
|
przedstawia
poglądy filozoficzne, dotyczące relacji człowiek–środowisko przyrodnicze i
ich ewolucję
charakteryzuje
przykłady zależności człowiek–środowisko na różnych etapach rozwoju
cywilizacyjnego
charakteryzuje
globalne i regionalne problemy środowiskowe, organizacje międzynarodowe i
regionalne
opisuje
przykłady działań podejmowanych przez rządy państw, w celu rozwiązywania
problemów globalnych, transgranicznych i lokalnych,
przedstawia
mierniki poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego i jakości życia ludności
charakteryzuje
fazy rozwoju społeczno-gospodarczego: przedindustrialna, industrialna i
postindustrialna
charakteryzuje
różne koncepcje rozwoju gospodarczego państw i regionów, w tym ekorozwój
przedstawia
cechy rozwoju społeczno-gospodarczego państw oraz regionów świata i Polski
wyjaśnia
dysproporcje rozwoju społeczno-gospodarczego krajów oraz regionów świata i
Polski
podaje
przykłady działań zmniejszających dysproporcje rozwoju
społeczno-gospodarczego krajów oraz regionów świata i Polski
charakteryzuje
cechy i rozmieszczenie najbardziej rozpowszechnionych chorób (w tym
cywilizacyjnych) w Polsce i na świecie
przedstawia
i wyjaśnia zróżnicowanie stanu zdrowia ludności w Polsce i na świecie
przedstawia
globalne i regionalne działania podejmowane w celu zapobiegania oraz
zwalczania chorób cywilizacyjnych i zakaźnych
charakteryzuje
polityczne zróżnicowanie współczesnego świata, w tym podział mórz i oceanów
przedstawia
geopolityczne położenie Polski w Europie
charakteryzuje
współpracę w ramach euroregionów oraz miast i gmin bliźniaczych
wykazuje
się znajomością głównych organizacji pozarządowych, ich celów i zasad
działania
przedstawia
trwałe i zmienne elementy zachowań wyborczych w Polsce i krajach Unii
Europejskiej
wyjaśnia
regionalne zróżnicowanie preferencji wyborczych w Polsce
|
Wymagania
programowe rozszerzone z geografii dla klasy III liceum
Wymagania
na 9 trymestr
Geografia
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
9 trymestrze:
|
Powtórzenie
wiadomości.
|
|