Cele
bloku: BOGACI. Rozumienie rzeczywistości
społecznej
Jesteśmy
bogaci naszym dziedzictwem, umiemy być przedsiębiorczy.
Spełniamy
wymagania ogólne podstawy programowej historii i społeczeństwa dla szkoły
podstawowej, historii, geografii i wiedzy o społeczeństwie dla gimnazjum i
liceum oraz podstaw przedsiębiorczości dla liceum.
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 4 trymestr
Historia –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
NAUCZANIA
Treści
nauczania podzielone zostały na 4 moduły uwzględniające cały zakres
chronologiczny i problemowy zawarty w podstawie programowej. Cezury między
poszczególnymi modułami wprowadzono, kierując się kryteriami merytorycznymi i
dydaktycznymi.
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 4 trymestrze:
|
1.
Najstarsze formy życia zbiorowego człowieka. Pierwsze ślady działalności
ludzkiej. Rozprzestrzenianie się człowieka pierwotnego Gospodarka
zbieracko-łowiecka. Rewolucja neolityczna. Uprawa roślin i początki hodowli.
Nowe techniki produkcji narzędzi. Neolityczne górnictwo i metalurgia.
Początki rzemiosła i handlu.
|
potrafi
scharakteryzować podstawy gospodarki zbieracko-łowieckiej
wie na
czym polegała rewolucja neolityczne
|
2.
Cywilizacje świata antycznego. Obszar rozwoju, warunki naturalne, czas
powstania, apogeum rozwoju, ciągłość i kontynuacje, oddziaływanie i dorobek
kulturalny cywilizacji Bliskiego (Egipt, Mezopotamia, Syro-Palestyna,
Anatolia) i Dalekiego Wschodu (Indie, Chiny) oraz cywilizacji śródziemnomorskiej
(grecko-rzymskiej).
|
potrafi
scharakteryzować uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim i
Dalekim Wschodzie
charakteryzuje
geograficzne uwarunkowania cywilizacji greckiej
|
3.
Państwa despotyczne starożytnego Wschodu. Powstanie organizacji państwowej.
Rola władcy. Aparat administracyjny. Struktura społeczna. Przykłady: Egipt,
państwa Mezopotamii, Persja.
|
porównuje
formy ustrojowe i struktury społeczne w cywilizacjach bliskowschodnich
|
4. Życie gospodarcze i
społeczne ludów starożytnego Wschodu. Warunki naturalne a możliwości rozwoju
gospodarczego. Rolnictwo. Rzemiosło. Handel, miary i wagi. Początki
pieniądza. Rola państwa w organizacji życia gospodarczego. Wynalazki
techniczne.
|
rozpoznaje cechy
charakterystyczne najważniejszych osiągnięć kulturowych cywilizacji blisko -
oraz dalekowschodnich
|
5. Polis
greckie. Kształtowanie się miast-państw w Grecji. Struktura społeczna.
Ewolucja ustroju greckich polis – monarchia, oligarchia, tyrania, demokracja.
Przykłady – Sparta, Ateny. Polis greckie wobec zagrożeń zewnętrznych – wojny
z Persją.
|
wyjaśnia
przemiany ustrojowe w Atenach i porównuje formy ustrojowe greckich polis
rozpoznaje
dokonania kulturowe Greków i ich twórców
rozpoznaje
dziedzictwo kultury greckiej w dorobku kulturowym Europy
omawia
wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Wielkiego
|
6.
Podstawy gospodarcze świata greckiego. Rolnictwo, handel i rzemiosło w epoce
brązu (Kreta i Mykeny). Znaczenie ekonomiczne wielkiej kolonizacji.
Gospodarcze funkcje polis. Rozwój rzemiosła i handlu. Rola pieniądza. Praca
niewolników i jej znaczenie. Znaczenie gospodarcze państwa ateńskiego. Osiągnięcia
techniczne okresu hellenistycznego.
|
porównuje
kolonizację grecką z fenicką w basenie Morza Śródziemnego
wyjaśnia
znaczenie i konsekwencje pojawienia się pieniądza
|
7. Od
republiki do imperium. Początki organizacji państwowej w Rzymie – monarchia.
Ustrój republiki rzymskiej (zgromadzenie, senat, urzędnicy). Źródła kryzysu
republiki. Pryncypat Oktawiana Augusta. Podstawy władzy cesarskiej. Uzurpacje
i osłabienie władzy cesarskiej. Późne cesarstwo – dominat.
|
charakteryzuje
ekspansję rzymską i wyjaśnia ideę imperium rzymskiego
charakteryzuje
przemiany ustrojowe i społeczne w Rzymie republikańskimi i w cesarstwie
rzymskim
porównuje
niewolnictwo w Rzymie z wcześniejszymi formami niewolnictwa w świecie
bliskowschodnim i greckim
|
8. Pax
Romana. Rzymska jedność imperialna. Granice cesarstwa. Polityczne,
ekonomiczne, kulturowe i militarne podstawy jedności cesarstwa. Procesy
romanizacyjne w prowincjach. Upadek cesarstwa na Zachodzie.
|
prezentuje
najważniejsze stanowiska historiografii dotyczące przyczyn upadku państwa
rzymskiego
wie, na
czym polegał proces romanizacji prowincji
|
9.
Gospodarka starożytnego Rzymu. Rolnictwo rzymskie – problem ziemi uprawnej.
Znaczenie ekonomiczne wielkich podbojów. Rola niewolnictwa w gospodarce
Italii. Podstawy prosperity gospodarczej w Imperium Rzymskim w I–II wieku
n.e. Obieg pieniądza. Kolonat. Etatyzm gospodarki późnego cesarstwa.
|
potrafi
opisać konsekwencje ekonomiczne wielkich podbojów rzymskich
wie,
jakie zmiany zaszły w gospodarce późnego cesarstwa
|
10. Dziedzictwo
grecko-rzymskie. Filozofia grecka i jej główne nurty. Idea piękna i dobra.
Igrzyska. Teatr antyczny. Prawo rzymskie. Początki historiografii. Literatura
piękna.
|
charakteryzuje
dziedzictwo kultury greckiej i rzymskiej w dorobku kulturowym Europy
omawia
dokonania kulturowe Greków i Rzymian w dziedzinie prawa, literatury, nauki,
architektury i techniki
|
11.
Chrześcijaństwo antyczne. Pierwsze gminy chrześcijańskie. Państwo rzymskie a
chrześcijaństwo. Prześladowania i kult męczenników. Edykt mediolański.
Monastycyzm. Ojcowie Kościoła – św. Augustyn. Pierwsze sobory powszechne.
|
opisuje
zmiany w położeniu prawnym i społecznym religii chrześcijańskiej w państwie
rzymskim
|
12.
Cywilizacja średniowiecza. Obszar rozwoju, warunki naturalne, czas powstania,
apogeum rozwoju, ciągłość i kontynuacje, oddziaływanie i dorobek kulturalny
cywilizacji bizantyjskiej, muzułmańskiej oraz zachodnioeuropejskiej
(łacińskiej).
|
charakteryzuje
kręgi kulturowe: łaciński, bizantyjski i arabski
opisuje
charakterystyczne cechy bizantyjskiego systemu politycznego
wyjaśnia
wpływ cywilizacji islamskiej na cywilizację łacińską i bizantyjską
opisuje
najważniejsze osiągnięcia cywilizacji islamskiej w zakresie architektury,
sztuki i nauki
|
13.
Wczesnośredniowieczne państwa patrymonialne. Powstanie państw barbarzyńskich
w zachodniej Europie. Organizacja państwa. Struktura społeczna. Przykłady –
monarchia Merowingów i Karolingów. Patrymonialne państwa Europy
Środkowowschodniej.
|
opisuje
zasięg terytorialny, organizację władzy, gospodarkę i kulturę państwa Franków
omawia
proces tworzenia się państw w Europie Zachodniej, z uwzględnieniem najazdów
Arabów, Normanów i Węgrów
opisuje
proces powstawania państw w Europie Środkowowschodniej, z uwzględnieniem
wpływu cywilizacji łacińskiej i bizantyjskiej
|
14.
Początki ustroju feudalnego. Stare i nowe zjawiska w życiu gospodarczym
państw barbarzyńskich. Gospodarka naturalna. Początek stosunków feudalnych w
rolnictwie. Własność feudalna i poddaństwo. Włość karolińska. Załamanie się handlu
i wymiany. Upadek ekonomiczny miast. Stosunki lenne. Partykularyzm feudalny.
|
charakteryzuje
funkcjonowanie władzy, struktur społecznych i gospodarki w systemie feudalnym
opisuje
charakterystyczne przejawy ożywienia społeczno-gospodarczego w Europie
XI–XIII w.
|
15.
Europa karolińska i ottońska. Rozwój państwa Franków w VIII wieku.
Karolingowie i papiestwo. Karol Wielki i jego podboje. Renesans karoliński.
Koronacja cesarska w 800 r. Traktat w Verdun. Rozpad państwa Karolingów.
Dynastia saska w Niemczech. Otton I i restauracja cesarstwa. Kościół ottoński
i cezaropapizm. Idea uniwersalistyczna Ottona III.
|
charakteryzuje
i porównuje ideę cesarstwa karolińskiego z ideą cesarstwa Ottonów
|
16.
Średniowieczne cesarstwo i papiestwo. Rywalizacja dwóch uniwersalizmów.
Tendencje emancypacyjne w Kościele. Grzegorz VII i Henryk IV – walka o
inwestyturę. Fryderyk Barbarossa i próba narzucenia hegemonii cesarstwa.
Innocenty III i papocezaryzm. Załamanie się idei uniwersalizmu w późnym
średniowieczu. Kryzys Kościoła na przełomie XIV i XV wieku.
|
wyjaśnia
ideowe i polityczne przyczyny rywalizacji papiestwa z cesarstwem o
zwierzchnictwo nad średniowieczną Europą
wyjaśnia
przyczyny kryzysu idei władzy uniwersalnej w Europie późnego średniowiecza
|
17.
Rozkwit gospodarki pełnego średniowiecza. Przemiany technologiczne w
rolnictwie w XI–XII wieku. Kolonizacja. Nowe formy prawnej organizacji wsi.
Rozwój rzemiosła i wymiany. Szlaki handlowe. Urbanizacja. Gospodarcza rola
miast włoskich, flandryjskich i hanzeatyckich. Cechy i gildie. Rozwój rynku
finansowego. Kryzys ekonomiczny XIV wieku.
|
omawia
zmiany w gospodarce europejskiej w XI–XII wieku
wyjaśnia
przyczyny kryzysu ekonomicznego w XIV wieku
|
18.
Krzyż i półksiężyc. Początki konfliktu chrześcijaństwa ze światem islamu.
Przyczyny wypraw krzyżowych. Synod w Clermont. I i II krucjata. IV wyprawa
krzyżowa i jej konsekwencje. Znaczenie wypraw krzyżowych. Rekonkwista na
Półwyspie Iberyjskim i jej skutki. Ekspansja turecka w XV wieku.
|
opisuje
kierunki i charakter oraz konsekwencje najazdów mongolskich dla Europy
Środkowowschodniej
charakteryzuje
polityczne, społeczno-gospodarcze i religijne uwarunkowania oraz
ocenia
skutki wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej i rekonkwisty
przedstawia,
jakie następstwa dla Europy miały następstwa upadek cesarstwa bizantyńskiego
i ekspansja turecka
|
19.
Monarchie stanowe zachodniej Europy. Ekonomiczno-społeczne uwarunkowania
powstania monarchii stanowych. Kształtowanie się monarchii stanowej w Anglii
(początki parlamentu angielskiego) i Francji (powstanie Stanów Generalnych).
|
charakteryzuje
przemiany społeczne i gospodarcze w Europie w późnym średniowieczu
opisuje
zmiany na mapie politycznej Europy w XIV–XV w.
|
20. Christianitas wieków średnich.
Kulturotwórcza rola Kościoła. Prawosławie. Zakony kontemplacyjne i żebracze.
Filozofia średniowieczna. Scholastyka. Św. Tomasz. Średniowieczny system
edukacyjny. Pobożność ludowa. Herezje.
|
wyjaśnia
uniwersalny charakter kultury średniowiecznej
wskazuje
dokonania kultury okresu średniowiecza w zakresie piśmiennictwa, prawa,
filozofii, architektury i sztuki, z uwzględnieniem kultury polskiego
średniowiecza
|
21.
Ziemie polskie w okresie przedpaństwowym. Zasiedlenie ziem polskich w
okresach kultur archeologicznych. Osadnictwo plemion polskich. Przedpaństwowe
formy organizacji życia społecznego. Opola i grody. Państwo Wiślan i Polan.
|
prezentuje
główne stanowiska historiografii dotyczące etnogenezy Słowian
|
22.
Patrymonialne państwo Piastów. Powstanie państwa polskiego w X wieku.
Organizacja państwa. Uprawnienia i pozycja władcy. Patrymonialny charakter
państwa. Chrześcijaństwo religią państwową. Zasięg terytorialny.
|
rozpoznaje
tendencje centralistyczne i decentralistyczne w życiu politycznym państwa
polskiego w X–XII w.
ocenia
znaczenie włączenia ziem polskich do cywilizacyjnego kręgu świata zachodniego
(łacińskiego)
opisuje
rozwój terytorialny państwa polskiego w X–XII w.
wyjaśnia
uwarunkowania narodzin państwa polskiego i jego chrystianizacji
|
23.
Państwowość polska w okresie rozbicia dzielnicowego. Testament Bolesława
Krzywoustego. Postępująca decentralizacja państwa. Obalenie statutu
Krzywoustego. Monarchia Henryków śląskich. Straty terytorialne państwa.
|
wyjaśnia
przyczyny polityczne i społeczno-gospodarcze rozbicia dzielnicowego oraz jego
następstwa
synchronizuje
najważniejsze wydarzenia z okresu rozbicia dzielnicowego i dziejów Europy
|
24.
Odrodzone królestwo. Monarchia stanowa w Polsce w XIV–XV wieku. Zjednoczenie
państwa i umocnienie jego suwerenności. Pojęcie Korony Królestwa Polskiego.
Władza króla i początki reprezentacji stanowej. Organizacja i skarbowość
państwa. Nowy kształt terytorialny państwa.
|
charakteryzuje
proces przezwyciężenia rozbicia politycznego ziem polskich, ze wskazaniem na
rolę władców i Kościoła
porównuje
proces formowania się społeczeństwa stanowego w Polsce i w zachodniej Europie
|
25.
Społeczeństwo polskie w średniowieczu. Rycerstwo i jego przywileje. Ludność
chłopska i formy jej zależności. Powstanie społeczności miejskich. Lokacje i
organizacja życia w miastach.
|
opisuje
przemiany społeczno-gospodarcze na ziemiach polskich oraz ocenia
społeczno-kulturowe skutki kolonizacji na prawie niemieckim
|
26.
Polska w średniowiecznej Europie. Chrzest Polski i zjazd gnieźnieński – rola
polskich władców i państwa polskiego w europejskim średniowieczu. Między
Rzymem a cesarstwem – Polska wobec wielkich konfliktów średniowiecza. Zjazd
krakowski w 1364 r. Związki Polski z Węgrami i Litwą w XIV–XV wieku.
|
synchronizuje
najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski i Europy w X–XII w.
wyjaśnia
międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania związków Polski z Węgrami i Litwą w
XIV–XV w.
|
27.
Polska nad Bałtykiem w X–XV wieku. Polska i Pomorze w okresie panowania
Piastów. Powstanie państwa zakonu krzyżackiego. Konflikt polsko-krzyżacki w
XIV–XV wieku.
|
przedstawia
rozwój monarchii stanowej w Polsce, uwzględniając strukturę społeczeństwa
polskiego w późnym średniowieczu i rozwój przywilejów szlacheckich
ocenia
panowanie Piastów w dziejach Polski
charakteryzuje
i ocenia stosunki polsko-krzyżackie na płaszczyźnie politycznej, gospodarczej
i kulturowej
synchronizuje
wydarzenia z dziejów Polski i Europy w XIV–XV w.
opisuje
rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV–XV w.
|
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 5 trymestr
Historia –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
5 trymestrze:
|
1.
Cywilizacja nowożytna. Cywilizacja europejska odrodzenia – humanizm. Nowe
idee religijne. Nowe horyzonty geograficzne. Europa XVII wieku – kultura
baroku. Konflikty światopoglądowe. Cywilizacje Nowego Świata.
|
rozpoznaje
charakterystyczne cechy renesansu europejskiego oraz wskazuje czołowych
twórców i ich dzieła
opisuje
mapę polityczną i wyznaniową Europy w XVI wieku
opisuje
przemiany w kulturze europejskiej w XVII wieku i rozpoznaje główne dokonania
epoki baroku
|
2. W
poszukiwaniu Nowego Świata – wielkie odkrycia geograficzne. Przyczyny
społeczno-gospodarcze i polityczne wypraw geograficznych w XV–XVI wieku.
Początki portugalskiej ekspansji kolonialnej. Wielcy odkrywcy. Konkwistadorzy
i narodziny hiszpańskiego imperium kolonialnego. Początki ekspansji
kolonialnej Anglii, Francji i Niderlandów.
|
charakteryzuje
cywilizacje prekolumbijskie w Ameryce
opisuje
udział poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w
XVI–XVIII w.
ocenia
wpływ odkryć geograficznych i ekspansji kolonialnej na życie gospodarcze i
kulturowe Europy
ocenia
długofalowe konsekwencje wielkich odkryć geograficznych dla Ameryki, Azji,
Afryki
|
3. Czas
wielkich reform. Geneza ruchów reformacyjnych w XVI wieku. Działalność M.
Lutra i J. Kalwina. Reformacja w Anglii. Podstawy ideologiczne
protestantyzmu. Kościół katolicki a reformacja. Sobór trydencki i jego
znaczenie. Jezuici.
|
wyjaśnia
polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa
reformacji, opisując główne nurty i postaci
charakteryzuje
reformę Kościoła katolickiego
|
4.
Początki nowożytnej gospodarki towarowo-pieniężnej. Ekonomiczne konsekwencje
odkryć gospodarczych. Nowe szlaki handlowe. Przewrót cen. Nierównomierny
rozwój gospodarczy Europy. Postęp technologiczny w rolnictwie, rzemiośle i
transporcie. Rozprzestrzenienie się nowych form organizacyjnych gospodarki
towarowo-pieniężnej (nakład, manufaktury, kompanie handlowe, system
finansowo-kredytowy).
|
analizuje
przemiany kapitalistyczne w życiu gospodarczym Europy Zachodniej XVI–XVII w.
|
5. Walka
o hegemonię w Europie w czasach nowożytnych. Rywalizacja habsbursko-francuska
w XVI wieku. Karol V i jego cesarstwo. Wojna trzydziestoletnia – konflikt
dynastii, narodów i idei. Ekspansja Burbonów i Hohenzollernów w Europie w
XVII i XVIII wieku.
|
charakteryzuje
główne europejskie konflikty polityczne w XVI–XVII w., z uwzględnieniem roli
Turcji w Europie Środkowowschodniej
opisuje
ekspansję państwa brandenbursko-pruskiego Hohenzollernów
|
6. „Państwo to ja”.
Ideał państwa absolutystycznego. Budowa podstaw absolutyzmu za czasów Ludwika
XIII. Richelieu. Rozwój absolutyzmu za panowania Ludwika XIV. Fronda.
Organizacja państwa. Polityka religijna monarchii.
|
wyjaśnia zmiany w
sposobie funkcjonowania państw europejskich w epoce nowożytnej, z
uwzględnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego
|
7.
Narodziny monarchii parlamentarnej w Anglii. Uwarunkowania społeczne i
ekonomiczne przeobrażeń w Anglii w XVII i XVIII wieku. Polityka wewnętrzna
Stuartów. Wojna domowa i ustanowienia republiki. Dyktatura Cromwella.
Restauracja Stuartów. Chwalebna rewolucja 1688 r. Ukształtowanie się
monarchii parlamentarnej na początku XVIII wieku.
|
wyjaśnia
genezę i opisuje następstwa rewolucji angielskich
|
8.
Szlachecka Rzeczpospolita Obojga Narodów. Kształtowanie się demokracji
szlacheckiej w XV–XVI wieku. Nihil novi i artykuły henrykowskie. Unia
lubelska 1569 r. Organizacja i funkcjonowanie struktur państwa – król, sejm
walny, wolna elekcja, sejmiki, urzędy, skarbowość, wojsko.
|
opisuje
i wyjaśnia funkcjonowanie najważniejszych instytucji życia politycznego w
XVI-wiecznej Polsce
ocenia demokrację
szlachecką
opisuje
zmiany terytorialne państwa polsko-litewskiego i charakteryzuje stosunki z
sąsiadami w XVI w.
ocenia
zmiany w relacjach polsko-litewskich w XVI w.
synchronizuje
najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w XVI w. z wydarzeniami w Europie
charakteryzuje
sarmatyzm jako ideologię i styl życia polskiej szlachty
|
9.
Polska złotego wieku. Tolerancja religijna. Europejskość kultury polskiego
odrodzenia. Gospodarka polska w XVI i początkach XVII wieku. Folwark
pańszczyźniany i jego rola ekonomiczna. Eksport zboża – Polska spichlerzem
Europy? Znaczenie ekonomiczne szlaku wiślanego i Gdańska.
|
ocenia
polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i
modelu życia gospodarczego na tle europejskim
identyfikuje
dzieła polskiego renesansu oraz ocenia dorobek polskiej myśli politycznej
okresu odrodzenia i reformacji
ocenia
polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i
modelu życia gospodarczego na tle europejskim
|
10.
Polska nad Bałtykiem XVI–XVII w. Polityka bałtycka Jagiellonów. Rywalizacja
polsko- szwedzka w basenie Morza Bałtyckiego w pocz. XVII wieku. Potop
szwedzki. Pokój oliwski.
|
przedstawia
kulturową rolę Polski w przeniesieniu wzorców cywilizacji zachodniej na
obszary ruskie i litewskie
opisuje
zmiany terytorium Rzeczpospolitej w XVII wieku
opisuje
główne etapy konfliktów politycznych i militarnych Rzeczpospolitej ze
Szwecją, państwem moskiewskim/Rosją i Turcją w XVII w. i wyjaśnia ich
następstwa
charakteryzuje
proces oligarchizacji życia politycznego Rzeczypospolitej
|
11.
Między Wschodem a Zachodem. Ekspansja polska na wschód w okresie panowania
Wazów. Polityka religijna – unia brzeska. Wojny z Turcją w I połowie XVII
wieku. Konflikty polsko-tureckie za czasów panowania Jana III Sobieskiego.
Idea przedmurza chrześcijaństwa. Wiedeń 1683 r. Polska i Liga Święta. Traktat
karłowicki.
|
ocenia
sytuację wyznaniową na ziemiach Rzeczpospolitej w XVI w., w tym tolerancję
wyznaniową oraz unię brzeską
wyjaśnia
przyczyny kryzysów wewnętrznych oraz załamania gospodarczego Rzeczypospolitej
w XVII wieku
synchronizuje
najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w XVII w. z wydarzeniami w Europie
rozpoznaje
dzieła sztuki polskiego baroku
|
12.
Cywilizacja oświecenia. Cywilizacja zachodnioeuropejska XVIII wieku – ideały
oświeceniowe. Postęp cywilizacyjny – badania naukowe, postęp techniczny,
upowszechnienie oświaty, zmiany w życiu codziennym.
|
wskazuje
najważniejsze zmiany na mapie politycznej Europy i Ameryki Północnej w XVIII
wieku oraz wyjaśnia ich przyczyny
|
13.
Rozum i wolność. Powstanie racjonalizmu oświeceniowego w Anglii – I. Newton,
J. Locke. Ojcowie francuskiego oświecenia – Wolter, Monteskiusz,
encyklopedyści, J. J. Rousseau. Oświecenie niemieckie – G. Leibniz, I. Kant.
Nowe prądy umysłowe – fizjokratyzm, utylitaryzm, liberalizm.
|
wyjaśnia
polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania oświecenia
europejskiego
charakteryzuje
główne idee europejskiego oświecenia i wskazuje jego główne dokonania w myśli
politycznej, nauce, literaturze, sztuce i architekturze
|
14.
Wielki przewrót przemysłowy w Anglii. Rozwój gospodarczy Anglii. Polityczne
uwarunkowania przemian ekonomicznych. Wynalazki techniczne. Konsekwencje
społeczne rewolucji przemysłowej. Nowe prądy ekonomiczne.
|
charakteryzuje
parlamentaryzm angielski i rewolucję przemysłową w Anglii
|
15.
Państwa oświeconych monarchów. Podłoże społeczne i ideologiczne absolutyzmu
oświeconego. Rola władcy. Zakres reform (jurysdykcyjnych, politycznych,
ekonomicznych, religijnych). Przykłady – monarchia habsburska Marii Teresy i
Józefa II, państwo pruskie Fryderyka II. Swoisty charakter absolutyzmu
rosyjskiego Piotra I i Katarzyny II.
|
charakteryzuje
absolutyzm oświecony na przykładach państw sąsiadujących z Rzeczpospolitą
przedstawia
program modernizacji Rosji i rosyjską ideę imperium
|
16.
Powstanie demokracji Nowego Świata. Podstawy społeczne i ideologiczne
powstania państwa północnoamerykańskiego. Deklaracja niepodległości (1776).
Konstytucja Stanów Zjednoczonych (1787). Organizacja aparatu władzy.
Najważniejsze problemy funkcjonowania demokracji amerykańskiej w XIX wieku.
Walka o utrzymanie Unii 1861–1865.
|
porównuje
przyczyny oraz charakter rewolucji amerykańskiej i francuskiej
ocenia
znaczenie rewolucji amerykańskiej i francuskiej z perspektywy politycznej,
gospodarczej i społecznej
|
17.
Ostatnie stulecie Rzeczypospolitej. W stronę monarchii konstytucyjnej. Kryzys
państwowości polskiej w I połowie XVIIII wieku. Pierwsze reformy
ustrojowo-społeczne po 1764 r. Konstytucja 3 maja – ustrój społeczny,
polityczny, znaczenie. Konstytucje grodzieńskie 1793 r. Ostatnie władze
niepodległej Rzeczypospolitej – rządy insurekcji kościuszkowskiej.
|
opisuje
politykę Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej i przejawy osłabienia
suwerenności państwa polskiego
charakteryzuje
działania zmierzające do naprawy Rzeczypospolitej i walkę zbrojną o
utrzymanie niepodległości w drugiej połowie XVIII w.
charakteryzuje
i ocenia dzieło Sejmu Wielkiego, odwołując się do tekstu Konstytucji 3 maja
opisuje
i wyjaśnia uwarunkowania wewnętrzne i międzynarodowe kolejnych rozbiorów
Polski, a także analizuje zmiany granic
prezentuje
oceny polskiej historiografii dotyczące rozbiorów, panowania Stanisława
Augusta Poniatowskiego i przyczyn upadku Rzeczypospolitej
wyjaśnia
specyfikę polskiego oświecenia
ocenia
dorobek kulturowy okresu stanisławowskiego, z uwzględnieniem reformy
szkolnictwa
synchronizuje
najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski w XVIII wieku z wydarzeniami w
Europie i w Stanach Zjednoczonych
|
18. Wolność, równość,
braterstwo – Francja 1789–1799. Przyczyny Wielkiej Rewolucji Francuskiej.
Pierwsze zmiany ustrojowe. Monarchia konstytucyjna. Trudne początki
republiki. Dyktatura jakobinów. Rządy dyrektoriatu.
|
charakteryzuje
specyfikę okresu jakobińskiego rewolucji francuskiej
|
Wymagania
programowe rozszerzone dla klasy II liceum
Wymagania
na 6 trymestr
Historia –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
6 trymestrze:
|
1.
Cywilizacja techniczna XIX wieku. Rozprzestrzenienie się osiągnięć rewolucji
przemysłowej w Europie i poza nią. Powstanie społeczeństwa industrialnego.
Urbanizacja. Zmiany w poziomie życia. Problemy demograficzne i migracje.
|
zna i
rozumie proces powstawania społeczeństwa industrialnego w XIX wieku
opisuje
zmiany w poziomie życia ludzi w XIX wieku
charakteryzuje
czynniki sprzyjające rozwojowi badań naukowych
rozpoznaje
największe osiągnięcia nauki i techniki XIX wieku
rozpoznaje
dorobek kulturowy XIX wieku
|
2.
Europa napoleońska. Europa i Francja po objęciu władzy przez Napoleona.
Dyktatura Napoleona. Kodeks Napoleona. Wojny z koalicjami. Wielkie Cesarstwo
i państwa zależne. Znaczenie okresu napoleońskiego dla Europy.
|
opisuje
kierunki i etapy podbojów Napoleona
charakteryzuje
napoleońską ideę imperium
wyjaśnia
źródła sukcesów i porażek Napoleona w polityce wewnętrznej i zagranicznej
wyjaśnia
wpływ idei rewolucji francuskiej i wojen okresu napoleońskiego na zmiany
polityczne, społeczne i gospodarcze w Europie
|
3. Stare
mocarstwa po kongresie wiedeńskim. Kongres wiedeński. Monarchia habsburska i
Prusy. Rosja i jej rola w Europie po kongresie wiedeńskim. Monarchie
konstytucyjne i republiki. Restauracja Burbonów we Francji i rewolucja
lipcowa. Upadek Hiszpanii i jej imperium.
|
przedstawia
decyzje kongresu wiedeńskiego, z uwzględnieniem sprawy polskiej
omawia
system polityczny i społeczny imperium rosyjskiego na tle przemian w
XIX-wiecznej Europie
wyjaśnia
zmiany polityczne we Francji w latach 1815–30
|
4.
Wolność i demokracja – państwa w II połowie XIX wieku. Przemiany ustrojowe
państw w dobie Wiosny Ludów. Systemy przedstawicielskie i partyjne.
Upowszechnienie się praw obywatelskich. Monarchia brytyjska. II Cesarstwo i
III Republika Francuska. Prusy i II Rzesza Niemiecka.
|
opisuje
genezę i skutki Wiosny Ludów w Europie
charakteryzuje
systemy polityczne wybranych państw europejskich w II poł. XIX wieku
|
5.
Kapitalizm wolnokonkurencyjny i monopolistyczny. Upowszechnienie się
rewolucji przemysłowej w świecie. Cechy kapitalizmu wolnokonkurencyjnego.
Przeobrażenia w gospodarce kapitalistycznej II połowy XIX wieku – nowe
gałęzie produkcji. Wielkie potęgi gospodarcze przełomu XIX i XX wieku. Cechy
kapitalizmu monopolistycznego. Gospodarcza rola kolonializmu. .
|
charakteryzuje
proces uprzemysłowienia państw europejskich i Stanów Zjednoczonych
ocenia
gospodarcze, społeczne, kulturowe i ekologiczne skutki rewolucji
przemysłowej.
|
6. Pracy
i chleba. Społeczno-ekonomiczne podłoże narodzin myśli socjalistycznej.
Socjalizm utopijny. Filozofia K. Marksa i F. Engelsa. Manifest komunistyczny.
Międzynarodowy ruch socjalistyczny. Rozwój myśli socjalistycznej: anarchizm,
proudhonizm, trade-unionizm i inne kierunki lewicowej myśli społecznej.
Ideologia socjaldemokratyczna i komunistyczna w na przełomie XIX i XX wieku.
|
charakteryzuje
i porównuje ideologie: konserwatyzm, liberalizm, nacjonalizm, socjalizm
utopijny, marksizm i anarchizm
wyjaśnia
związki między ideologiami liberalnymi i nacjonalistycznymi a europejskimi
ruchami niepodległościowymi i zjednoczeniowymi,
charakteryzuje
różne formy zorganizowanej działalności robotników: związki zawodowe, partie
polityczne, oraz wyjaśnia proces demokratyzacji, z uwzględnieniem przemian
ustrojowych w Europie Zachodniej
|
7. Wiek
narodów. Narodziny nowoczesnych narodów europejskich. Przemiany społeczne w
społeczeństwach europejskich w XIX wieku. Kształtowanie się poczucia
tożsamości narodowej. Rola warstw opiniotwórczych. Nacjonalizm. Ruchy
narodowe (włoski, niemiecki). Szowinizm. Narody w walce o własne państwo w
XIX i pocz. XX wieku. Przykłady – Irlandczycy, Grecy.
|
wie, na
czym polegał rozwój tożsamości narodowej i proces tworzenia się nowoczesnych
narodów w Europie XIX wieku
charakteryzuje
przykłady walk o niepodległość w XIX wieku – Grecja i Irlandia
porównuje
cele i charakter zjednoczenia Włoch i Niemiec oraz ocenia polityczne i
społeczno-gospodarcze skutki tych wydarzeń
|
8.
Europejskie imperia kolonialne w XIX i XX wieku. Imperium kolonialne Wielkiej
Brytanii i jego zasięg. Polityka kolonialna Francji. Zdobycze kolonialne
innych państw europejskich (Niemcy, Belgia, Holandia, Włochy). Następstwa
podbojów kolonialnych.
|
opisuje
zasięg i ekspansję kolonialną Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Rosji i
Stanów Zjednoczonych
analizuje
polityczne, gospodarcze i społeczne przyczyny oraz następstwa podbojów
kolonialnych państw europejskich w Azji i Afryce
|
9.
Przemiany w państwach Dalekiego Wschodu. Ciągłość feudalnej monarchii
chińskiej. Tradycja i konserwatyzm życia społecznego. Organizacja państwa
chińskiego w XIX wieku. Rewolucja i powstanie Republiki Chińskiej (1911).
Państwo japońskie w okresie izolacji. Szogunat. Era meidżi. Powstanie nowoczesnego
państwa japońskiego.
|
charakteryzuje
kierunki przemian społecznych i politycznych w państwach azjatyckich w XIX
wieku na przykładzie Chin i Japonii
|
10.
Księstwo Warszawskie. Miejsce Księstwa Warszawskiego w napoleońskiej Europie.
Konstytucja 1807 r. Ustrój społeczno-polityczny. Armia Księstwa
Warszawskiego.
|
charakteryzuje
ustrój polityczny i społeczny Księstwa Warszawskiego
|
11.
Królestwo Polskie. Postanowienia kongresu wiedeńskiego w sprawie polskiej. Konstytucja
Królestwa Polskiego z 1815 r. Organizacja i funkcjonowanie państwa w okresie
konstytucyjnym (1815–1830). Władze powstańcze lat 1830–1831. Zmiany w ustroju
Królestwa Polskiego po roku 1831. Powstanie 1863–64. Likwidacja Królestwa
Polskiego po roku 1864. Rewolucja 1905–07 na terenie KP.
|
charakteryzuje
i porównuje cele oraz metody polityki zaborców stosowanej wobec społeczeństwa
polskiego w okresie niewoli narodowej
rozpoznaje
działania społeczeństwa sprzyjające rozwojowi tożsamości narodowej
wyjaśnia
przyczyny, charakter i skutki powstań narodowych
prezentuje
oceny polskiej historiografii dotyczące powstań narodowych
charakteryzuje
wydarzenia rewolucyjne 1905–1907
|
12.
Obszary autonomii i samorządu ziem polskich pod zaborami. Rzeczpospolita Krakowska
i jej konstytucja. Wielkie Księstwo Poznańskie – zakres samorządu ludności
polskiej. Autonomia Galicji. Podłoże społeczno-polityczne powstania autonomii
w zaborze austriackim po roku 1864. Organizacja władz autonomicznych.
Znaczenie autonomii.
|
charakteryzuje
system polityczny autonomicznej Galicji
wyjaśnia
znaczenie Galicji dla zachowania tożsamości narodowej Polaków w okresie
zaborów
|
13.
Powstanie nowoczesnego narodu polskiego. Przeobrażenia społeczno-ekonomiczne
i etniczne na ziemiach polskich w XIX wieku. Walka o utrzymanie tożsamości
narodowej – rola kultury polskiej. Nowoczesne ruchy polityczne na ziemiach
polskich. Emigracja zarobkowa i polityczna (Wielka Emigracja).
|
wyjaśnia
przyczyny, charakter i skutki emigracji w XIX w. oraz ocenia aktywność
polityczną, militarną i kulturalną Polaków w Europie
porównuje
programy ruchu narodowego, ruchu ludowego oraz partii socjalistycznych
porównuje
dynamikę zmian gospodarczych i społecznych na ziemiach polskich z przemianami
w Europie
charakteryzuje
koncepcje polityczno-społeczne Wielkiej Emigracji XIX wieku i ich wpływ na
życie polityczno-społeczne w trzech zaborach
ocenia
dorobek kultury polskiej XIX wieku i jej wpływ na kształtowanie się
tożsamości narodowej Polaków
wyjaśnia
wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny odmiennego rozwoju gospodarczego ziem
polskich w trzech zaborach
analizuje
strukturę społeczeństwa w trzech zaborach, z uwzględnieniem mniejszości
narodowych i wyznaniowych, w tym ludności żydowskiej
|
14. Za
waszą i naszą wolność. Legiony polskie gen. H. Dąbrowskiego i ich udział w
wojnach napoleońskich. Udział Polaków w Wiośnie Ludów. Polacy w szeregach
Komuny Paryskiej. Sprawa polska w polityce mocarstw XIX i pocz. XX wieku.
|
wskazuje
przykłady i wyjaśnia przyczyny zaangażowania się Polaków po stronie Napoleona
podaje
przykłady aktywności politycznej i militarnej Polaków w XIX-wiecznej Europie
|