Cele
bloku: BOGACI. Rozumienie rzeczywistości
społecznej
Jesteśmy
bogaci naszym dziedzictwem, umiemy być przedsiębiorczy.
Spełniamy
wymagania ogólne podstawy programowej historii i społeczeństwa dla szkoły
podstawowej, historii, geografii i wiedzy o społeczeństwie dla gimnazjum i
liceum oraz podstaw przedsiębiorczości dla liceum.
Wymagania
programowe rozszerzone z historii dla klasy III liceum
Wymagania
na 7 trymestr
Historia –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
7 trymestrze:
|
1.
Europa mocarstw. Rywalizacja mocarstw europejskich na przełomie XIX/XX wieku.
Narastanie sprzeczności narodowych na przełomie XIX i XX wieku. I wojna
światowa i jej skutki. System wersalski. Próby rewizji porządku wersalskiego.
|
wyjaśnia
genezę I wojny światowej i opisuje charakter działań wojennych
przedstawia
genezę i charakteryzuje przebieg rewolucji rosyjskich w 1917 r.
wyjaśnia
wpływ wydarzeń rewolucyjnych w Rosji na przebieg I wojny światowej
opisuje
zmiany na mapie politycznej Europy i świata po I wojnie światowej
omawia
polskie orientacje polityczne oraz działalność polskich formacji wojskowych w
okresie I wojny światowej
wyjaśnia
zmiany zachodzące w polityce mocarstw wobec sprawy polskiej, w tym
charakteryzuje
stanowisko Rosji i Stanów Zjednoczonych
|
2.
Państwo terroru. Faszystowska organizacja życia publicznego. Kryzys
społeczno-polityczny po I wojnie światowej. Ruch faszystowski i jego
ideologia – faszystowska wizja państwa. Powstanie faszystowskiego państwa we
Włoszech i jego organizacja. Dojście Hitlera do władzy w 1933 r. Organizacja
totalitarnej III Rzeszy. Teoria i praktyka faszyzmu niemieckiego. System
terroru. Porównanie faszyzmu włoskiego i niemieckiego. Idee faszystowskie w
innych krajach.
|
objaśnia
społeczne, gospodarcze, polityczne i kulturowe uwarunkowania rządów
autorytarnych w Europie Środkowowschodniej, faszyzmu włoskiego i nazizmu oraz
charakteryzuje aktywność międzynarodową Włoch i Niemiec w latach
trzydziestych XX wieku
|
3.
Czerwone imperium. Kształtowanie się państwa radzieckiego w okresie rewolucji
i wojny domowej w latach 1917–1922. Utworzenie ZSRR. Dyktatura partii
komunistycznej. Organizacja państwa. System represji. Kult Stalina.
|
wyjaśnia
przyczyny zwycięstwa bolszewików w Rosji oraz charakteryzuje najistotniejsze
przemiany zachodzące w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym w ZSRR do
końca lat trzydziestych XX wieku
prezentuje
stanowiska nauk społecznych na temat genezy i mechanizmów działania systemów
totalitarnych
porównuje
systemy totalitarne oraz charakteryzuje ich imperialne cele
ocenia
politykę świata zachodniego wobec totalitaryzmu nazistowskiego i komunizmu
|
4. Lata
dwudzieste, lata trzydzieste. Gospodarka państw uprzemysłowionych po wielkiej
wojnie. Wielki kryzys 1929–33 i próby jego przezwyciężenia. Przemiany w życiu
społecznym. Powstanie kultury masowej. Główne trendy kulturowe okresu
międzywojennego.
|
charakteryzuje
proces demokratyzacji społeczeństw międzywojennych i ustrojów politycznych, z
uwzględnieniem następstw I wojny światowej, przemian cywilizacyjnych, w tym
kultury masowej
charakteryzuje
życie gospodarcze okresu międzywojennego i wyjaśnia mechanizm wielkiego
kryzysu gospodarczego oraz porównuje sposoby przezwyciężania jego skutków w
Stanach Zjednoczonych i w Europie
rozpoznaje
dorobek kulturowy okresu międzywojennego
|
5. Narodziny wolnej
Polski. Orientacje polityczne w społeczeństwie polskim w przededniu I wojny
światowej. Akt 5 listopada i tworzenie się polskiej administracji. Rada
Regencyjna. Komitet Narodowy Polski w Paryżu. Powstanie ośrodków polskiej
władzy politycznej – Rząd Ludowy, Polska Komisja Likwidacyjna, Rada Narodowa
Śląska Cieszyńskiego, Naczelna Rada Ludowa. Objęcie władzy przez J.
Piłsudskiego i powstanie centralnych organów państwowych.
|
opisuje proces
kształtowania się terytorium II Rzeczypospolitej, w tym powstanie
wielkopolskie i powstania śląskie oraz plebiscyty, a także wojnę
polsko-bolszewicką
|
6. II
Rzeczpospolita i jej ustrój. Kształt terytorialny i skład narodowościowy. Organizacja
państwa w początkowym okresie istnienia II Rzeczypospolitej Polskiej.
Konstytucja marcowa z 1921 r. Rządy parlamentarne lat 1919–1926. Przewrót
majowy i ograniczenie demokracji przez obóz sanacyjny. Konstytucja kwietniowa
z 1935 r. Dekompozycja obozu rządowego po 1935 r.
|
omawia
charakterystyczne cechy ustroju II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji
z 1921 i 1935 r.
opisuje
główne ugrupowania polityczne II Rzeczypospolitej, ich aktywność w życiu
politycznym oraz przywódców
wyjaśnia
przyczyny kryzysu demokracji parlamentarnej w II Rzeczypospolitej
charakteryzuje
przyczyny i konsekwencje przewrotu majowego
|
7.
Społeczeństwo, gospodarka i kultura II RP Porażki i sukcesy w procesie
unifikacji państwa. Konflikty społeczne. Wielki kryzys gospodarczy w Polsce.
Polityka gospodarcza E. Kwiatkowskiego. Osiągnięcia gospodarcze II RP.
Kultura Polski międzywojennej.
|
charakteryzuje
i ocenia dorobek gospodarczy II Rzeczypospolitej
analizuje
strukturę społeczeństwa II Rzeczypospolitej, w tym strukturę
narodowościowo-wyznaniową oraz politykę II Rzeczypospolitej wobec mniejszości
narodowych i jej uwarunkowania
charakteryzuje
dorobek kulturowy II Rzeczypospolitej
|
8.
Polityka zagraniczna II Rzeczpospolitej. Sojusz polityczne i wojskowe II RP.
Rapallo i Locarno a pozycja międzynarodowa Polski. Koncepcje polityki
zagranicznej J. Piłsudskiego. Relacje z Niemcami i ZSRR. Polska wobec kryzysu
czechosłowackiego. Żądania Niemiec wobec Polski. Pakt Ribbentrop–Mołotow i
jego konsekwencje dla Polski.
|
wyjaśnia
uwarunkowania polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej
wyjaśnia
genezę II wojny światowej
prezentuje
oceny polskiej historiografii dotyczące II Rzeczypospolitej
wyjaśnia
uwarunkowania współpracy niemiecko-radzieckiej w latach 1939–1941 i jej
konsekwencje dla państw i narodów Europy Środkowej
|
9. Wojna obronna
Polski 1939 .Położenie geopolityczne i militarne Polski w przededniu wybuchu
II wojny światowej. Agresja niemiecka 1.09.1939. Bitwa graniczna.
Wypowiedzenie wojny Niemcom przez Wielką Brytanię i Francję. Najazd sowiecki
17.09.1939. Ostanie punkty oporu (Warszawa, Hel) .Powstanie rządu RP na
obczyźnie.
|
opisuje przebieg i
następstwa wojny obronnej Polski w 1939 r.
|
10. Blitzkrieg 1939–41. Dziwna wojna.
Agresywna polityka ZSRR w latach 1939–40. Atak niemiecki na Danię i Norwegię.
Kampania francuska 1940 r. Bitwa o Anglię. Walki w Afryce Północnej. Kampania
bałkańska 1941. Agresja III Rzeszy na ZSRR. Przystąpienie USA do wojny.
|
opisuje główne
elementy pierwszego etapu II wojny światowej i wskazuje przełomowe dla jej
przebiegu wydarzenia
|
11. Czas przełomu
1942–44. Przełom strategiczny na froncie wschodnim (Stalingrad, Kursk).
Zwycięstwo w Afryce Północnej i kapitulacja Włoch. Lądowanie w Normandii.
Walki na Pacyfiku. Karta atlantycka. Powstanie wielkiej koalicji. Konferencje
w Teheranie, Jałcie.
|
omawia przełomowe
wydarzenia militarne II wojny światowej z lat 1943-44
charakteryzuje
uwarunkowania militarne i polityczne konferencji wielkiej trójki oraz ich
ustalenia
|
12. Zakończenie II
wojny światowej. Ofensywa wojsk radzieckich na froncie wschodnim w 1945 r.
Zdobycie Berlina i kapitulacja Niemiec. Zbombardowanie Hiroszimy i Nagasaki.
Kapitulacja Japonii. Konferencja poczdamska.
|
wyjaśnia genezę
sukcesu koalicji antyhitlerowskiej w 1945 roku
przedstawia proces
ostatecznego załamania się militarnego
Niemiec i Japonii
|
13. Życie w okupowanej
Europie. Cele niemieckiej polityki okupacyjnej. System terroru – zbrodnie
hitlerowskie na okupowanych terenach. Obozy koncentracyjne. Holokaust. Formy
kolaboracji. Państwa satelickie. Ruch oporu w okupowanej Europie.
|
charakteryzuje
politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski
plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych
opisuje postawy Żydów
wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także
opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu
ocenia stosunek
społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła katolickiego do
Holokaustu
|
14. Dwie okupacje.
Ziemie polskie w latach 1939–41. Podział ziem polskich przez okupantów.
Polityka III Rzeszy wobec Polaków. Eksterminacja ludności żydowskiej.
Polityka okupantów sowieckich na okupowanych ziemiach. Polscy jeńcy wojenni w
ZSRR.
|
wskazuje podobieństwa
i różnice w polityce obu okupantów wobec narodu polskiego
|
15. Sprawa polska w
czasie II wojny światowej. Działalność rządu emigracyjnego we Francji
1939–40. Układ Sikorski–Majski i powstanie armii Andersa. Ujawnienie zbrodni
katyńskiej. Katastrofa gibraltarska. S. Mikołajczyk premierem rządu
emigracyjnego. Sprawa polska na konferencjach wielkiej trójki.
|
przedstawia
międzynarodowe uwarunkowania działalności polskiego rządu na wychodźstwie
charakteryzuje
przebieg spraw polskich na konferencjach wielkiej trójki
|
16. Polskie Państwo
Podziemne. Akcja „Burza”. Powstanie pierwszych organizacji konspiracyjnych. Struktura Polskiego
Państwa Podziemnego. Konspiracyjne ugrupowania polityczne i organizacje
militarne (Armia Krajowa). Formy walki zbrojnej i cywilnej z okupantem.
Powstanie w getcie warszawskim. Struktury komunistyczne na okupowanych
ziemiach polskich. Akcja „Burza”. Powstanie warszawskie i jego następstwa.
Kształtowanie się komunistycznego ośrodka władzy (PKWN, Rząd Tymczasowy).
Rozwiązanie struktur Polskiego Państwa Podziemnego.
|
opisuje organizację
Polskiego Państwa Podziemnego oraz różne formy ruchu oporu, ze szczególnym
uwzględnieniem działalności Armii Krajowej
objaśnia uwarunkowania
polityczne i charakteryzuje czyn zbrojny powstania warszawskiego
wyjaśnia działania
Stalina zmierzające do utworzenia komunistycznego ośrodka władzy w Polsce
|
17. Polacy na frontach
II wojny światowej. Powstanie Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Udział
Polaków w walkach pod Narwikiem, w bitwie o Anglię i w kampanii
północnoafrykańskiej. Walki Drugiego Korpusu we Włoszech (Monte Cassino).
Polacy w walkach o Belgię i Holandię w latach 1944–1945. Powstanie i szlak
bojowy 1 i 2 Armii WP.
|
omawia na przykładach
wysiłek zbrojny Polaków w czasie II wojny światowej
|
Wymagania
programowe rozszerzone z historii dla klasy III liceum
Wymagania
na 8 trymestr
Historia –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
8 trymestrze:
|
1. Świat
po II wojnie światowej. Zmiana układu sił na świecie. Proces norymberski.
Powstanie ONZ. Rozpad koalicji antyhitlerowskiej – początek zimnej wojny. Plan
Marshalla. Doktryna Trumana.
|
opisuje
demograficzne, społeczno-gospodarcze i polityczne skutki wojny
rozpoznaje
zmiany polityczne na mapie Europy i świata po II wojnie światowej
wyjaśnia
genezę zimnej wojny i rozpoznać jej przejawy w stosunkach między ZSRR a
Stanami Zjednoczonymi
przedstawia
proces integracji Europy Zachodniej
wyjaśnia
cele utworzenia ONZ i charakteryzuje jego rolę w rozwiązywaniu problemów
współczesnego świata
|
2.
Europa podzielona. Problem niemiecki – kryzys berliński, powstanie NRD i RFN.
Powstanie NATO. Podpisanie Układu Warszawskiego. Wyścig zbrojeń. Jugosławia
pod rządami Tity.
|
charakteryzuje
problem niemiecki po II wojnie światowej
wyjaśnia
cele utworzenia NATO i Układu Warszawskiego oraz charakteryzuje te bloki
militarne
|
3. ZSRR
i kraje bloku wschodniego. Wzrost znaczenia ZSRR po II wojnie światowej. Ekspansja
komunizmu w Europie. Państwa tzw. demokracji ludowej w Europie
Środkowowschodniej. Żelazna kurtyna. Śmierć Stalina 1953. XX Zjazd KPZR i
jego konsekwencje. Powstanie węgierskie 1956. Praska wiosna 1968. Doktryna
Breżniewa.
|
charakteryzuje
proces uzależniania państw Europy Środkowowschodniej od ZSRR, z
uwzględnieniem sowietyzacji i stalinizacji
wyjaśnia
przyczyny zmian w polityce zagranicznej ZSRR i w polityce wewnętrznej państw
satelickich ZSRR po 1956 r.
charakteryzuje
proces uniezależnienia się państw satelickich od ZSRR
|
4.
Trzeci świat i dekolonizacja. Początek dekolonizacji po II wojnie światowej
(Indochiny). Droga do niepodległości Indii. Rok Afryki. Neokolonializm
.Przeobrażenia w Chinach po II wojnie światowej – wojna domowa, powstanie ChRL,
rzady Mao Tse-tunga, polityka zagraniczna ChRL.
|
opisuje
główne etapy procesu dekolonizacji Azji i Afryki, z uwzględnieniem Indii oraz
Indochin
omawia
zmiany na politycznej mapie świata w wyniku procesu dekolonizacji
ocenia
polityczne i społeczno-gospodarcze skutki procesu dekolonizacji
opisuje
główne etapy rozwoju komunistycznych Chin po 1949 r.
charakteryzuje
maoistowską odmianę komunizmu
omawia
międzynarodową pozycję Chin w okresie rywalizacji ZSRR i Stanów Zjednoczonych
oraz po rozpadzie ZSRR
|
5.
Konflikty podzielonego świata. Powstanie Izraela i konflikt bliskowschodni.
Wojna koreańska. Kryzys kubański. Wojna wietnamska. Interwencja radziecka w
Afganistanie.
|
wyjaśnia
źródła i rozwój konfliktu arabsko-izraelskiego po II wojnie światowej
przedstawia
przyczyny i skutki przełomowych konfliktów zimnej wojny: wojny koreańskiej,
kryzysu kubańskiego, wojny w Wietnamie i wojny w Afganistanie
|
6.
Europa w drodze do jedności. Początek integracji Europy Zachodniej – Rada
Europy. Europejska Wspólnota Węgla i Stali. Powstanie EWG. Kryzys sytemu
komunistycznego w Europie Wschodniej. Jesień ludów 1989. Wojna domowa w
Jugosławii. Zjednoczenie Niemiec. Rozpad ZSRR. Unia Europejska. Rozszerzenie
NATO i UE.
|
wyjaśnia
przyczyny rozpadu ZSRR i bloku wschodniego
opisuje
przeobrażenia ustrojowe w państwach Europy Środkowowschodniej i rozpoznać
charakterystyczne cechy procesu dekomunizacji w państwach bloku wschodniego
po 1989 r.
synchronizuje
najważniejsze wydarzenia z dziejów świata, Europy Zachodniej i
Środkowowschodniej oraz Polski
rozpoznaje
charakterystyczne cechy okresu odbudowy i przebudowy gospodarki, z
uwzględnieniem reformy rolnej i nacjonalizacji przemysłu
|
7.
Struktura gospodarcza współczesnego świata. Społeczna gospodarka rynkowa.
Ekonomiczne podstawy państwa dobrobytu. Procesy globalizacji w gospodarce
światowej. Organizacje gospodarcze współczesnego świata. Nierównomierność
rozwoju gospodarczego. Rewolucja informatyczna. Nowe technologie.
|
omawia
kulturę i życie codzienne w Polsce Ludowej
wyjaśnia
ideę Solidarności i jej wpływ na przemiany społeczno-polityczne w Polsce
charakteryzuje
państwo i społeczeństwo w czasie stanu wojennego oraz ocenić
społeczno-gospodarcze i polityczne skutki stanu wojennego
opisuje
przyczyny i skutki obrad Okrągłego Stołu
prezentuje
oceny polskiej historiografii dotyczące PRL-u
wyjaśnia
międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania procesu odbudowy demokratycznego
państwa po 1989 r.
|
8.
Przemiany cywilizacyjne i kulturowe w II połowie XX wieku. Społeczeństwo
industrialne i postindustrialne. Bariery rozwoju cywilizacyjnego – zagrożenia
ekologiczne. Zmiany kulturowe – bunt młodzieży w latach 60. Konflikty
religijne. Wzrost znaczenia islamu. Przemiany w Kościele katolickim – II
Sobór Watykański. Pontyfikat Jana Pawła II.
|
charakteryzuje
społeczno-gospodarcze i techniczne skutki rewolucji naukowo-technicznej
rozpoznaje
osiągnięcia nauki i techniki drugiej połowy XX wieku
wskazuje
charakterystyczne cechy kultury masowej i elitarnej oraz przemiany obyczajowe
drugiej połowy XX wieku
charakteryzuje
zjawisko kontrkultury i ruchy młodzieżowe w kulturze zachodniej
omawia
tendencje sakralizacyjne i desakralizacyjne we współczesnym świecie oraz
proces dostosowywania się Kościoła katolickiego do wyzwań współczesności
|
9.
Początki Polski Ludowej. Następstwa wojny dla Polski. Zmiany granic. Nowy
układ sił politycznych i dominacja wpływów sowieckich. Reforma rolna i nacjonalizacja
przemysłu. Referendum 1946 i wybory w 1947 r. Powstanie PZPR. Likwidacja
opozycji i początek dyktatury komunistycznej
|
porównuje
terytorium Polski powojennej z terytorium II Rzeczypospolitej oraz analizuje
polityczno-społeczne i gospodarcze skutki zmiany granic
charakteryzuje
główne etapy przejmowania przez komunistów władzy w Polsce, z uwzględnieniem
działań opozycji legalnej i podziemia antykomunistycznego
opisuje
represje stosowane przez radziecki i polski aparat bezpieczeństwa
|
10. PRL
– państwo ograniczonej suwerenności. Stalinizacja życia w Polsce. Konstytucja
PRL z 1952 r. System represji. Przemiany gospodarcze i społeczne lat 50.
Odwilż 1956 r. – od poznańskiego czerwca do października. Rządy W. Gomułki.
Kryzys marcowy 1968 r. i grudniowy 1970 r. Dekada gierkowska. Kościół
katolicki w konfrontacji z dyktaturą komunistyczną – rola prymasa S.
Wyszyńskiego i kardynała K. Wojtyły (Jana Pawła II).
|
porównuje
procesy stalinizacji państwa polskiego i państw Europy Środkowowschodniej
charakteryzuje
system polityczny i społeczno-gospodarczy Polski w okresie stalinowskim, z
uwzględnieniem Konstytucji z 1952 r.
wskazuje
charakterystyczne cechy gospodarki centralnie planowanej i ocenia jej skutki
charakteryzuje
zjawisko socrealizmu w literaturze i sztuce
omawia i
porównuje etapy: 1956–1970 i 1970–1980
wyjaśnia
przyczyny kryzysów społeczno-politycznych: 1968 r., 1970 r., 1976 r. i 1980
r.
charakteryzuje
relacje państwo – Kościół i ocenia rolę Kościoła w życiu społecznym
|
11.
Droga do III Rzeczpospolitej. Załamanie się rządów E. Gierka i strajki
sierpniowe 1980 r. Powstanie NSZZ „Solidarność”. Stan wojenny – represje i
opór społeczny. Rządy ekipy W. Jaruzelskiego i nieudane próby reformy systemu
komunistycznego. Opozycja demokratyczna i obrady Okrągłego Stołu. Wybory
czerwcowe 1989 r. Rząd T. Mazowieckiego i reformy ustrojowe. Transformacja
gospodarcza i jej konsekwencje. Konstytucja RP 1997 r.. Polska w nowych
strukturach międzynarodowych ( NATO, UE)
|
przedstawia
działalność opozycji w PRL-u
charakteryzuje
proces reformowania gospodarki polskiej
ocenia
dokonania III Rzeczypospolitej w polityce zagranicznej
|
Wymagania
programowe rozszerzone z historii dla klasy III liceum
Wymagania
na 9 trymestr
Historia –
wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
9 trymestrze:
|
Powtórzenie
wiadomości.
|
systematyzuje
wiadomości z dziejów powszechnych i ojczystych
rozumie
zasadnicze procesy historyczne zachodzące w dziejach
rozumie
różnice w interpretacji zjawisk i procesów historycznych
analizuje
wybrane wydarzenia i zjawiska
historyczne w kontekście epok
identyfikuje
i wykorzystuje różnorodne rodzaje źródeł historycznych
tworzy
własne narracje historyczne o charakterze przekrojowym
|