Cele
bloku: BOGACI. Rozumienie rzeczywistości
społecznej
Jesteśmy
bogaci naszym dziedzictwem, umiemy być przedsiębiorczy.
Spełniamy
wymagania ogólne podstawy programowej historii i społeczeństwa dla szkoły
podstawowej, historii, geografii i wiedzy o społeczeństwie dla gimnazjum i
liceum oraz podstaw przedsiębiorczości dla liceum.
Klasa I
liceum
Wymagania
na 1 trymestr
Historia
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
1 trymestrze:
|
1.
Powtórzenie i systematyzacja wiadomości z klasy III gimnazjum.
|
potrafi
umiejscowić najważniejsze wydarzenia z dziejów przełomu XIX i XX wieku w
czasie i przestrzeni
potrafi
zsynchronizować wydarzenia z dziejów Polski i powszechnych w latach 1914–1918
|
2.
System wersalski w Europie. Traktat wersalski i jego postanowienia. Powstanie
Ligi Narodów. Nowe państwa w Europie. Republika Weimarska. Funkcjonowanie
systemu wersalskiego.
|
zna i
rozumie pojęcia: system wersalski, zasada samostanowienia, demilitaryzacja,
plebiscyt, Liga Narodów, Republika Weimarska
rozumie,
jakie były następstwa I wojny światowej
umie
wymienić główne postanowienia traktatu wersalskiego
potrafi
scharakteryzować działalność Ligi Narodów
rozumie,
na czym polegał system wersalski
charakteryzuje
politykę mocarstw wobec Niemiec po I wojnie światowej
|
3. Od
odbudowy do kryzysu. Skutki społeczno-gospodarcze I wojny światowej. Kryzys
sytemu demokratyczno-parlamentarnego w Europie. Gospodarka światowa w latach
20. Wielki kryzys gospodarczy i jego skutki. Metody walki z kryzysem
ekonomicznym (New Deal).
|
zna i
rozumie pojęcia:, wielki kryzys gospodarczy, mniejszość narodowa,
interwencjonizm państwowy, inflacja, hiperinflacja, New Deal
potrafi
wyróżnić konsekwencje społeczno-gospodarcze, polityczne I wojny światowej
wie,
jakie były przyczyny i skutki wielkiego kryzysu ekonomicznego
|
4.
Kryzys demokracji w Europie. Powstanie ruchu faszystowskiego we Włoszech.
Przejęcie władzy przez B. Mussoliniego. System faszystowski we Włoszech
(ideologia, organizacja państwa, polityka wewnętrzna i zagraniczna).
Powstanie ruchu narodowosocjalistycznego w Niemczech. Ideologia partii
nazistowskiej. Dojście A. Hitlera do władzy i budowa państwa totalitarnego w
Niemczech. III Rzesza – państwo i społeczeństwo.
|
zna i
rozumie pojęcia: autorytaryzm, totalitaryzm, faszyzm, marsz na Rzym, narodowy
socjalizm (nazizm), NSDAP, duce, Führer, antysemityzm, system monopartyjny,
indoktrynacja, ustawy norymberskie
potrafi
porównać ideologie faszyzmu włoskiego i niemieckiego
potrafi
wykazać przyczyny powstania ruchu faszystowskiego we Włoszech
umie
ustalić genezę nazizmu
dostrzega
związki między ideologią faszystowską a organizacją życia społecznego w
państwach faszystowskich
|
5.
System totalitarny w ZSRR. Wojna domowa w Rosji. Zwycięstwo bolszewików i
powstanie ZSRR. Komunizm wojenny i NEP. Początki władzy J. Stalina.
Industrializacja i kolektywizacja. Terror komunistyczny. Główne kierunki
polityka zagranicznej ZSRR.
|
zna i
rozumie pojęcia: stalinizm, Komintern, komunizm wojenny, Nowa Ekonomiczna
Polityka (NEP), kułak, kolektywizacja, industrializacja, gułag, łagry, NKWD,
kult jednostki, czystka, gospodarka planowa
rozumie
istotę procesu przejmowania władzy przez J. Stalina
umie
wykazać skutki kolektywizacji i industrializacji w ZSRR
wie,
jaki był mechanizm wielkiego terroru stalinowskiego
potrafi
porównać systemy totalitarne – sowiecki i nazistowski*
|
6. Świat
w przededniu nowej wojny. Załamanie się systemu wersalskiego. Militaryzacja
Niemiec. Ekspansja Japonii na Dalekim Wschodzie. Pakt antykominternowski. Anschluss
Austrii. Konferencja monachijska. Polityka appeasement i jej skutki.
|
zna i
rozumie pojęcia: pakt antykominternowski, Anschluss, appeasement
rozumie,
na czym polegała polityka appeasement wobec Niemiec hitlerowskich i jakie
były jej skutki
|
7. Odrodzenie
Rzeczpospolitej Polskiej. Powstanie lokalnych ośrodków władzy polskiej
(Polska Komisja Likwidacyjna w Krakowie, Rada Narodowa dla Śląska
Cieszyńskiego, Naczelna Rada Ludowa. TRLRP w Lublinie). Rada Regencyjna i
przekazanie władzy J. Piłsudskiemu 11.11.1918. Pierwsze centralne rządy
niepodległej Polski (J. Moraczewskiego, I. Paderewskiego). Mała Konstytucja.
Początek unifikacji państwa.
|
zna i
rozumie pojęcie „naczelnik państwa”
potrafi
scharakteryzować proces tworzenia się polskich ośrodków władzy w 1918 roku
|
8. Walka
o granice. Postanowienia traktatu wersalskiego dotyczące Polski. Koncepcje
granic państwa (R. Dmowskiego i J. Piłsudskiego). Konflikt polsko-ukraiński w
Galicji Wschodniej. Wojna polsko-bolszewicka i traktat ryski. Konflikt o Wilno.
Powstanie wielkopolskie. Powstania śląskie i ich konsekwencje. Plebiscyty na
Warmii, Mazurach i Powiślu. Podział Śląska Cieszyńskiego.
|
zna i
rozumie pojęcia: Orlęta Lwowskie, koncepcja inkorporacyjna i federacyjna,
„Cud nad Wisłą”, linia Curzona, bunt Żeligowskiego,
potrafi
wyjaśnić rolę J. Piłsudskiego i R. Dmowskiego w procesie odradzania
państwowości polskiej
wie jak
doszło do ustalenia granic II RP
|
9. Od
demokracji parlamentarnej do rządów autorytarnych. Konstytucja marcowa 1921
r. Zabójstwo prezydenta G. Narutowicza. Reforma W. Grabskiego. Kryzys rządów
parlamentarnych. Zamach majowy. Rządy sanacji. Rola J. Piłsudskiego.
Konstytucja kwietniowa 1935 r. Dekompozycja obozu władzy po śmierci J.
Piłsudskiego.
|
zna i
rozumie pojęcia: sanacja, piłsudczycy, konstytucja marcowa, konstytucja
kwietniowa, wybory brzeskie,
umie
dokonać analizy podstaw ustrojowych II RP określonych w konstytucji marcowej
rozumie,
na czym polegały trudności w unifikacji państwa
potrafi
scharakteryzować reformę W. Grabskiego*
umie
ustalić genezę przewrotu majowego i jego następstwa dla życia politycznego
kraju
potrafi
dokonać analizy kierunków polityki wewnętrznej sanacji
porównuje
założenia konstytucji marcowej i kwietniowej
rozumie
proces dekompozycji władzy po śmierci J. Piłsudskiego
|
10.
Polityka zagraniczna II Rzeczpospolitej. Sojusz z Francją. Rapallo i Locarno
a pozycja międzynarodowa Polski. Koncepcje polityki zagranicznej J.
Piłsudskiego. Relacje z Niemcami i ZSRR. Polska wobec kryzysu
czechosłowackiego. Sojusz z Wielką Brytanią. Żądania Niemiec wobec Polski.
Pakt Ribbentrop–Mołotow.
|
zna i
rozumie pojęcia: eksterytorialność, wojna celna
potrafi
wskazać wpływ postanowień konferencji w Rapallo i Locarno na sytuację Polski
na arenie międzynarodowej
umie
zinterpretować główne założenia polityki zagranicznej Polski po 1926 roku
wie,
jakie znaczenie dla losów Polski miał pakt Ribbentrop–Mołotow
|
11.
Gospodarka, społeczeństwo i kultura II Rzeczpospolitej. Struktura
narodowościowa odrodzonej Polski. Porażki i sukcesy w procesie unifikacji
państwa. Konflikty społeczne. Wielki kryzys gospodarczy w Polsce. Polityka
gospodarcza E. Kwiatkowskiego. Osiągnięcia gospodarcze (COP, Gdynia). Nauka i
szkolnictwo. Kultura Polski międzywojennej.
|
zna i
rozumie pojęcia: COP, magistrala węglowa
potrafi
scharakteryzować strukturę narodowościową II RP
potrafi
wskazać najważniejsze problemy społeczne Polski międzywojennej
wie,
jakie były konsekwencje wielkiego kryzysu gospodarczego dla Polski
potrafi
scharakteryzować najważniejsze osiągnięcia gospodarcze II RP
umie
opisać główne osiągnięcia nauki i kultury Polski międzywojennej
|
Geografia
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
1 trymestrze:
|
1.
Współczesne problemy demograficzne, społeczne i polityczne świata.
Rozmieszczenie ludności na świecie.
|
wyjaśnia
przyczyny i opisuje na określonych przykładach skutki nierównomiernego
rozmieszczenia ludności świata i Polski
|
2.
Zmiany liczby ludności na świecie i w Polsce w ciągu wieków.
|
określa
i identyfikuje zmiany liczby ludności na świecie i w Polsce w ciągu wieków
|
3.
Procesy demograficzne w Polsce i na świecie. Eksplozja demograficzna.
|
wyjaśnia
przyczyny tych zmian liczby ludności na świecie
opisuje
przyczyny i skutki eksplozji demograficznej
opisuje
i porównuje procesy demograficzne w poszczególnych fazach rozwoju
demograficznego oraz na podstawie faz przejścia epidemiologicznego na
określonych przykładach
|
4.
Przyczyny, skutki i kierunki migracji.
|
definiuje
i oblicza: przyrost naturalny przyrost rzeczywisty, saldo migracji
identyfikuje
obszary o optymalnych i trudnych warunkach do zamieszkania w skali globalnej
i regionalnej
klasyfikuje
migracje
wyjaśnia
ich przyczyny; ocenia skutki społeczno-ekonomiczne charakterystyczne dla
obszarów napływu i odpływu ludności
|
5.
Zróżnicowanie procesów urbanizacyjnych w krajach o różnym poziomie rozwoju
gospodarczego.
|
opisuje
procesy urbanizacyjne w krajach wysoko i słabo rozwiniętych, wyjaśnia istotę
procesów tworzenia się aglomeracji miejskich oraz ekspansji przestrzennej
wielkich metropolii świata i ich wpływ na problemy współczesnych miast
|
6.
Przemiany przestrzenno-funkcjonalne na obszarach wiejskich.
|
charakteryzuje
procesy przemian przestrzenno-funkcjonalnych zachodzących na terenach
wiejskich i ocenia skutki tych przemian
|
7.
Zróżnicowanie kulturowe świata.
|
porównuje
regiony pod względem rozwoju społecznego i gospodarczego oraz wyjaśnia
znaczenie kultury i tradycji regionalnych w procesie różnicowania się tych
regionów
charakteryzuje
kręgi kulturowe świata
|
8.
Zmiany na mapie politycznej świata.
|
identyfikuje
i wyjaśnia współczesne zmiany na mapie politycznej świata (z uwzględnieniem
przemian w Europie Środkowej i Wschodniej); opisuje położenie geopolityczne
Polski
|
9.
Przyczyny i skutki procesów integracyjnych. Sytuacja społeczno-ekonomiczna
państw członkowskich Unii Europejskiej.
|
wyjaśnia
na wybranych przykładach przyczyny procesów integracyjnych w różnych skalach
przestrzennych i ich skutki gospodarcze, społeczne i polityczne
ocenia
sytuację społeczno-ekonomiczną państw członkowskich i stowarzyszonych z Unią
Europejską
|
10.
Zmiany na rynku pracy w różnych skalach przestrzennych.
|
charakteryzuje
zmiany zachodzące na rynku pracy w skali globalnej i regionalnej
|
Wiedza o społeczeństwie
Treści
|
Wymagania (1 trymestr) poziom podstawowy
|
Tytuł działu :Młody
obywatel w urzędzie
1. Obywatelstwo
i informacja publiczna
2. Jak załatwić sprawę w urzędzie
3. Dochodzimy
swoich praw
4. Proces
wyborczy
5. Podsumowanie
Realizacja
projektu edukacyjnego
|
Uczeń: zna urząd, w którym można uzyskać dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, zarejestrować motocykl i samochód (1.2) wyjaśnia, jak nabywa się obywatelstwo polskie i unijne (1.1) wyjaśnia, co może zrobić obywatel, gdy nie zgadza się z decyzją urzędu (1.5) podaje formalne warunki, jakie spełnić musi obywatel, by wziąć udział w wyborach (1.3) definiuje pojęcie obywatelstwa wyjaśnia pojęcia: informacja publiczna, tajemnica państwowa, powództwo, zażalenie, petycja; zna sposoby pozyskiwania informacji publicznej zna podstawowe prawa obywatela w urzędzie definiuje pojęcia: referendum, ubezwłasnowolnienie, bierne i czynne prawo wyborcze, frekwencja wyborcza zna formy udziału obywateli w życiu publicznym |
Klasa I
liceum
Wymagania
na 2 trymestr
Historia
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
2 trymestrze:
|
1. Wojna
obronna Polski 1939 r. Położenie geopolityczne i militarne Polski w
przededniu wybuchu II wojny światowej. Agresja niemiecka 1.09.1939. Bitwa
graniczna. Wypowiedzenie wojny Niemcom przez Wielką Brytanię i Francję.
Najazd sowiecki 17.09.1939. Ostanie punkty oporu (Warszawa, Hel). Powstanie
rządu RP na obczyźnie.
|
potrafi
wskazać przyczyny wybuchu II wojny światowej
wie,
jaka była pozycja międzynarodowa Polski w przededniu wybuchu wojny
umie
określić konsekwencje polityczne i militarne kampanii wrześniowej*
rozumie,
jakie znaczenie miało powstanie rządu polskiego na obczyźnie
|
2.
Blitzkrieg 1939–41. Dziwna wojna. Agresywna polityka ZSRR w latach 1939–40.
Atak niemiecki na Danię i Norwegię. Kampania francuska 1940 roku, Bitwa o
Anglię. Walki w Afryce Północnej. Kampania bałkańska 1941. Agresja III Rzeszy
na ZSRR. Przystąpienie USA do wojny.
|
zna i
rozumie pojęcia: Blitzkrieg, bitwa graniczna, dziwna wojna, internowanie,
kolaboracja, Quisling, linia Maginota, państwo Vichy, bitwa o Anglię, plan
„Barbarossa”
potrafi
dokonać periodyzacji II wojny światowej, charakteryzując jej poszczególne
fazy
rozumie
przyczyny sukcesów niemieckich w pierwszej fazie wojny
|
3. Czas
przełomu 1942–44. Przełom strategiczny na froncie wschodnim (Stalingrad,
Kursk). Zwycięstwo w Afryce Północnej i kapitulacja Włoch. Lądowanie w
Normandii. Walki na Pacyfiku.
|
zna i
rozumie pojęcia:, operacja „Overlord”, kamikaze,
potrafi
scharakteryzować źródła sukcesów koalicji antyhitlerowskiej w końcowej fazie
wojny
|
4.
Zakończenie II wojny światowej. Ofensywa wojsk radzieckich na froncie
wschodnim w 1945 roku. Zdobycie Berlina i kapitulacja Niemiec. Zbombardowanie
Hiroszimy i Nagasaki. Kapitulacja Japonii.
|
dostrzega
znaczenie eksplozji nuklearnych dokonanych nad Hiroszimą i Nagasaki*
rozumie
konsekwencje polityczne, społeczne, demograficzne i kulturowe II wojny
światowej
|
5.Wielka
koalicja. Karta atlantycka. Powstanie wielkiej koalicji. Konferencje w
Teheranie, Jałcie i Poczdamie.
|
zna i
rozumie pojęcia: wielka trójka, Karta atlantycka, porządek jałtański
|
6. Życie
w okupowanej Europie. Cele niemieckiej polityki okupacyjnej. System terroru –
zbrodnie hitlerowskie na okupowanych terenach. Obozy koncentracyjne.
Holokaust. Formy kolaboracji. Ruch oporu w okupowanej Europie.
|
zna i
rozumie pojęcia: okupacja, ruch oporu, polityka rasowa, getto, tzw.
ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej, Holokaust, obozy zagłady, obozy
koncentracyjne, eksterminacja
rozumie,
na czym polegała okupacyjna polityka niemiecka w różnych częściach Europy
wie,
jakie były przyczyny i skutki eksterminacyjnych działań Niemiec hitlerowskich
wobec ludności żydowskiej
potrafi
przedstawić odmienne postawy społeczne wobec okupanta w różnych krajach
Europy
|
7. Dwie
okupacje. Ziemie polskie w latach 1939–41. Podział ziem polskich przez okupantów.
Polityka III Rzeszy wobec Polaków. Eksterminacja ludności żydowskiej.
Polityka okupantów sowieckich na okupowanych ziemiach. Polscy jeńcy wojenni w
ZSRR.
|
zna i
rozumie pojęcia: Generalne Gubernatorstwo, volkslista, gadzinówka,
sowietyzacja, referendum, deportacja, zsyłki, indoktrynacja
umie
porównać cele i metody polityki niemieckiej i sowieckiej w okupowanej Polsce
|
8.
Sprawa polska w czasie II wojny światowej. Działalność rządu emigracyjnego we
Francji 1939–40. Układ Sikorski–Majski i powstanie armii Andersa. Ujawnienie
zbrodni katyńskiej. Katastrofa gibraltarska. S. Mikołajczyk premierem rządu
emigracyjnego. Sprawa polska na konferencjach wielkiej trójki.
|
zna i
rozumie pojęcia: delegat rządu RP na kraj, rząd emigracyjny, sprawa katyńska,
katastrofa gibraltarska, armia gen. Andersa, układ Sikorski–Majski,
potrafi
scharakteryzować przyczyny i konsekwencje zbrodni katyńskiej
wie,
jakie były postanowienia konferencji wielkiej trójki w sprawie polskiej
potrafi
omówić zmiany terytorialne na ziemiach polskich po II wojnie światowej
|
9.
Polskie Państwo Podziemne. Akcja „Burza”. Powstanie pierwszych organizacji
konspiracyjnych. Struktura Polskiego Państwa Podziemnego. Konspiracyjne
ugrupowania polityczne i organizacje militarne (Armia Krajowa). Formy walki
zbrojnej i cywilnej z okupantem. Powstanie w getcie warszawskim. Struktury
komunistyczne na okupowanych ziemiach polskich. Akcja „Burza”. Powstanie
warszawskie i jego następstwa. Kształtowanie się komunistycznego ośrodka
władzy (PKWN, Rząd Tymczasowy). Rozwiązanie struktur Polskiego Państwa
Podziemnego.
|
zna i
rozumie pojęcia: akcja AB, Gestapo, granatowa policja, Polskie Państwo
Podziemne, sabotaż, dywersja, Kedyw, Szare Szeregi, akcja „Burza”, PKWN, RJN,
ZPP, KRN, NKWD, zsyłki, Rząd Tymczasowy
wie,
czym było Polskie Państwo Podziemne
umie
omówić formy walki cywilnej i zbrojnej na okupowanych ziemiach polskich
potrafi
scharakteryzować postawy społeczeństwa polskiego wobec zagłady ludności
żydowskiej
umie
wskazać przyczyny i skutki powstania warszawskiego
potrafi
dokonać analizy działalności rządu emigracyjnego na arenie międzynarodowej
potrafi
scharakteryzować proces przejmowania władzy w Polsce przez lewicę
komunistyczną w latach 1944–45
identyfikuje
się z postawami patriotycznymi społeczeństwa polskiego w czasie wojny
potrafi
ocenić różnorodność postaw społecznych ujawniających się warunkach wojennych
|
10.
Polacy na frontach II wojny światowej. Powstanie Polskich Sił Zbrojnych na
Zachodzie. Udział Polaków w walkach pod Narwikiem, w bitwie o Anglię i w
kampanii północnoafrykańskiej. Walki Drugiego Korpusu we Włoszech (Monte
Cassino). Polacy w walkach o Belgię i Holandię w latach 1944–1945. Powstanie
i szlak bojowy 1 i 2 Armii WP
|
potrafi
opisać wysiłek zbrojny Polaków na różnych frontach wojny
|
Geografia
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
2 trymestrze:
|
1.
Zróżnicowanie gospodarcze świata. Dysproporcje w rozwoju
społeczno-ekonomicznym świata.
|
analizuje
wskaźniki poziomu społeczno-gospodarczego
klasyfikuje
państwa oraz regiony ze względu na dysproporcje w ich rozwoju
społeczno-ekonomicznym
|
2. Wpływ
zagrożeń społeczno-ekonomicznych oraz klęsk żywiołowych na wybrane obszary.
Pomoc międzynarodowa.
|
wskazuje
obszary dotknięte kryzysem (głodem, klęskami przyrodniczymi, wojnami)
proponuje
i ocenia różne rodzaje pomocy międzynarodowej
|
3.
Kierunki rozwoju rolnictwa w wybranych regionach rolniczych w Polsce i na świecie.
|
wymienia
główne rośliny uprawne oraz zwierzęta hodowlane w określonych regionach
rolniczych świata i Polski
|
4.
Obszary nadwyżek i niedoborów żywności na świecie.
|
wskazuje
i opisuje obszary nadwyżek i niedoborów żywności na świecie
|
5.
Gospodarka morska i leśna oraz jej skutki.
|
charakteryzuje
kierunki rozwoju gospodarki morskiej oraz leśnej
ocenia
pozytywne i negatywne skutki eksploatacji zasobów morskich oraz leśnych
|
6.
Odnawialne (alternatywne) i nieodnawialne źródła energii na świecie.
|
opisuje
i ocenia zróżnicowanie i zmiany struktury wykorzystania odnawialnych
(alternatywnych) i nieodnawialnych źródeł energii na świecie
|
7.
Dziedziny przemysłu związane z zaawansowanymi technologiami.
|
podaje
cechy i czynniki lokalizacji zakładów przemysłowych związanych z
zaawansowanymi technologiami
wskazuje
przykłady lokalizacji technopolii na świecie i opisuje ich rolę w procesach
restrukturyzacji i modernizacji
|
8.
Uwarunkowania i następstwa rozwoju turystyki na obszarach o dużej
atrakcyjności turystycznej.
|
opisuje
znaczenie i skutki turystyki na wybranych obszarach o dużej atrakcyjności
turystycznej
wyjaśnia
przyczyny zmiany kierunki wyjazdów turystycznych Polaków
|
9. Rola
nowoczesnych usług komunikacyjnych.
|
ocenia
rolę nowoczesnych usług komunikacyjnych w funkcjonowaniu gospodarki i w życiu
codziennym
|
10.
Kierunki rozwoju i znaczenie transportu na świecie dla ruchu osób i towarów.
|
charakteryzuje
kierunki rozwoju i znaczenie transportu na świecie w ruchu osób i towarów
wskazuje
przykłady lokalizacji nowoczesnych terminali
|
Wiedza o społeczeństwie
TREŚCI
dla klasy I |
Trymestr 2
|
|
Tytuł działu : Prawo i sądy
1. Rozumiemy istotę prawa
2. Gałęzie prawa
3. Proces karny
4. Proces cywilny
5. Rozwiązujemy sprawy rodzinne
Realizacja projektu edukacyjnego
|
zna rodzaje norm prawnych i budowę normy; wyjaśnia, czym różnią się normy prawne od norm religijnych, moralnych i obyczajowych;(2.1) wymienia podstawowe zasady prawa (prawo nie działa wstecz, domniemanie niewinności, nie ma winy bez prawa, nieznajomość prawa szkodzi) i wyjaśnia konsekwencje ich łamania (2.2) wyjaśnia sens rzymskich zasad obowiązujących w Polsce*; wyjaśnia różnice między prawem cywilnym, karnym i administracyjnym; wskazuje, w jakim kodeksie można znaleźć przepisy dotyczące konkretnej sprawy (2.4) uzasadnia potrzebę niezależności i niezawisłości sędziów (2.5) przedstawia uczestników i przebieg procesu sądowego: cywilnego i karnego; uzasadnia znaczenie mediacji wymienia główne prawa, jakie przysługują ofierze, sprawcy i świadkowi przestępstwa (2.7) pisze pozew w wybranej sprawie cywilnej i zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa (według wzoru) (2.8) wie, co to jest ratyfikacja; wyjaśnia konstytucyjne zasady funkcjonowania sądów w Polsce*; wymienia źródła prawa obowiązującego w Polsce*; rozróżnia prawo naturalne, stanowione i precedensowe*; podaje strukturę sądownictwa w Polsce* wyjaśnia podstawowe pojęcia: przestępstwo, prawo karne, prawo cywilne, pozew, prawo zwyczajowe; wyjaśnia pojęcia: niezawisłość, immunitet, ławnik, oskarżyciel, obrońca, pełnomocnik, świadek koronny, świadek incognito2.1 przedstawia konsekwencje łamania prawa; rozróżnia kolory żabotu, lamówek i mankietów sędziów, prokuratorów, |
|
Tytuł działu: Bezpieczeństwo
1. Organy ścigania 2. Spotkanie z funkcjonariuszem 3. Unikamy zagrożeń 4. Nieletni wobec prawa Realizacja projektu edukacyjnego |
wymienia instytucje, które realizują
zadania w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego w Rzeczypospolitej; przedstawia uprawnienia policjantów i innych służb porządkowych(3.1); wyjaśnia pojęcia przestępczości i patologii społecznej; podaje przykłady przestępstw, których ofiarą najczęściej padają młodzi ludzie;(3.2) wie, jak można uniknąć stania się ofiarą przestępstwa; wie, gdzie można zgłosić się po pomoc; zna zasady bezpiecznego zachowania w sytuacji zagrożenia(3.3) zna organizacje, w których każda pokrzywdzona osoba otrzyma pomoc(3.4) zna przepisy dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych, używania tytoniu i wyrobów tytoniowych(3.5); wymienia kary, jakie grożą za wytwarzanie, sprowadzanie, udzielanie, ułatwianie i nakłanianie do zażywania substancji psychotropowych i odurzających; wyjaśnia, na jakich zasadach nieletni odpowiadają za popełnienie przestępstwa(3.6) |
|
Tytuł działu: Edukacja i praca
1. Prawa i obowiązki ucznia 2. Planujemy dalszą naukę 3. Moja pierwsza praca 4. Podróżujemy i pracujemy za granicą Realizacja projektu edukacyjnego |
wymienia prawa i obowiązki ucznia;
wyszukuje gwarantujące je przepisy prawa oświatowego (np. w ustawie, statucie szkoły) oraz przepisy zawarte w innych aktach prawnych (np. w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej) (4.1) rozpoznaje przypadki naruszania praw ucznia i w razie potrzeby podejmuje odpowiednie kroki w celu ich ochrony (4.2 omawia na wybranych przykładach zasady przyjmowania do szkół wyższych (4.3) przedstawia warunki podejmowania przez młodych Polaków nauki w Unii Europejskiej oraz wyszukuje informacje na ten temat odnoszące się do wybranego państwa (4.4) wyjaśnia, co wynika z wejścia Polski do strefy Schengen; zna zasady bezpiecznego podróżowania po Europie i świecie (unikanie ryzyka, postępowanie w razie kradzieży lub wypadku, możliwości uzyskania pomocy, w tym opieki zdrowotnej) (4.5) wyjaśnia, jakie możliwości zarabiania mają młodzi ludzie, jakie umowy mogą zawierać i jakie są zasady opodatkowania ich dochodów (4.6) omawia ogólne zasady podejmowania pracy i zakładania własnych przedsiębiorstw w Unii Europejskiej (na podstawie informacji z Internetu); sporządza Europass |
Klasa I
liceum
Wymagania
na 3 trymestr
Historia
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
3 trymestrze:
|
1. Nowa
sytuacja na świecie po II wojnie światowej. Zmiana układu sił na świecie.
Proces norymberski. Powstanie ONZ. Rozpad koalicji antyhitlerowskiej –
początek zimnej wojny. Plan Marshalla. Doktryna Trumana.
|
zna i
rozumie pojęcia: reparacje, żelazna kurtyna, doktryna Trumana, plan
Marshalla, zimna wojna, Karta Narodów Zjednoczonych, proces norymberski,
denazyfikacja, dekartelizacja
potrafi
wskazać konsekwencje polityczne II wojny światowej
wie,
jaka była geneza powstania ONZ
zna
okoliczności rozpadu koalicji antyhitlerowskiej po II wojnie światowej
rozumie,
jaką rolę odegrał plan Marshalla w odbudowie powojennej Europy Zachodniej
|
2.
Zimnowojenna konfrontacja. Problem niemiecki – kryzys berliński, powstanie
NRD i RFN. Wojna koreańska. Powstanie NATO. Podpisanie Układu Warszawskiego.
Wyścig zbrojeń.
|
zna i
rozumie pojęcia: Sojusznicza Rada Kontroli Niemiec, blokada Berlina
Zachodniego, mur berliński, NATO, Układ Warszawski
potrafi
omówić etapy powstania dwóch państw niemieckich po wojnie
potrafi
porównać cele i zadania układów wojskowych – NATO i Układu Warszwskiego
rozumie,
na czym polegał powojenny wyścig zbrojeń
|
3. ZSRR
i kraje bloku wschodniego. Wzrost znaczenia ZSRR po II wojnie światowej.
Ekspansja komunizmu w Europie. Państwa tzw. demokracji ludowej w Europie
Środkowowschodniej. Żelazna kurtyna. Śmierć Stalina 1953 r. XX Zjazd KPZR i
jego konsekwencje. Powstanie węgierskie 1956 r. Praska wiosna 1968 r.
Doktryna Breżniewa.
|
zna i
rozumie pojęcia: destalinizacja, RWPG, doktryna Breżniewa, praska wiosna
potrafi
scharakteryzować system komunistyczny panujący w Europie Wschodniej po II
wojnie światowej
wie, na
czym polegała hegemonia Związku Radzieckiego w Europie Wschodniej
|
4.
Trzeci Świat i dekolonizacja. Początek dekolonizacji po II wojnie światowej
(Indochiny). Droga do niepodległości Indii. Rok Afryki. Neokolonializm.
Powstanie ChRL.
|
zna i
rozumie pojęcia: dekolonizacja, Trzeci Świat, państwa niezaangażowane, Rok
Afryki, apartheid, maoizm
potrafi
dokonać analizy procesu dekolonizacji po II wojnie światowej
|
5.
Konflikty podzielonego świata. Powstanie Izraela i konflikt bliskowschodni.
Kryzys kubański. Wojna wietnamska. Interwencja radziecka w Afganistanie.
|
zna i
rozumie pojęcia: syjonizm, kryzys kubański
charakteryzuje
najważniejsze konflikty zbrojne II połowy XX wieku
|
6.
Europa w drodze do jedności. Początek integracji Europy Zachodniej – Rada Europy.
Europejska Wspólnota Węgla i Stali. Powstanie EWG. Kryzys sytemu
komunistycznego w Europie Wschodniej. Jesień ludów 1989 r. Wojna domowa w
Jugosławii. Zjednoczenie Niemiec. Rozpad ZSRR. Unia Europejska. Rozszerzenie
NATO i UE.
|
zna i
rozumie pojęcia: EWWiS, EWG, Unia Europejska, Parlament Europejski, układ z
Schengen
umie
omówić proces integracji europejskiej
rozumie
przyczyny załamania się systemu komunistycznego w Europie w 1989 r.
|
7.
Przemiany cywilizacyjne i kulturowe w II połowie XX wieku. Rozwój nauki i
techniki. Eksplozja demograficzna. Społeczeństwo industrialne i
postindustrialne. Bariery rozwoju cywilizacyjnego – zagrożenia ekologiczne.
Rewolucja informacyjna. Zmiany kulturowe – bunt młodzieży w latach 60.
Konflikty religijne. Wzrost znaczenia islamu. Przemiany w Kościele katolickim
– II Sobór Watykański. Pontyfikat Jana Pawła II.
|
zna i
rozumie pojęcia: hipisi, terroryzm, nauka społeczna Kościoła katolickiego
uświadamia
sobie, jakie są współczesne zagrożenia dla rozwoju cywilizacyjnego świata
potrafi
scharakteryzować rolę Kościoła katolickiego w przemianach II połowy XX wieku
|
8.
Początki Polski Ludowej. Następstwa wojny dla Polski. Zmiany granic. Nowy
układ sił politycznych i dominacja wpływów sowieckich. Reforma rolna i
nacjonalizacja przemysłu. Referendum 1946 i wybory w 1947 r. Powstanie PZPR.
Likwidacja opozycji i początek dyktatury komunistycznej.
|
zna i
rozumie pojęcia: reforma rolna, nacjonalizacja przemysłu, „bitwa o handel”,
gospodarka planowa, industrializacja, kolektywizacja, PGR
wie, jak
wyglądał proces kształtowania się dyktatury komunistycznej w Polsce w latach
1945–48
rozumie,
na czym polegał proces stalinizacji życia politycznego i społecznego w latach
50
|
9. PRL –
państwo ograniczonej suwerenności. Stalinizacja życia w Polsce. Konstytucja
PRL z 1952 r. System represji. Przemiany gospodarcze i społeczne lat 50.
Odwilż 1956 r. – od poznańskiego czerwca do października. Rządy W. Gomułki.
Kryzys marcowy 1968 r. i grudniowy 1970 r. Dekada gierkowska. Kościół
katolicki w konfrontacji z dyktaturą komunistyczną – rola prymasa S.
Wyszyńskiego i kardynała K. Wojtyły (Jana Pawła II).
|
zna i
rozumie pojęcia: sowietyzacja, stalinizacja, socrealizm, kult jednostki,
odwilż
umie
scharakteryzować genezę i przebieg najważniejszych kryzysów politycznych w
PRL (1956, 1968, 1970, 1976)
dostrzega
negatywy i pozytywy w rozwoju gospodarczym i życiu kulturalnym Polski Ludowej
potrafi
ocenić działalność Kościoła katolickiego w powojennej Polsce i rolę jego
przywódców
|
10.
Droga do III Rzeczpospolitej. Załamanie się rządów E. Gierka i strajki
sierpniowe 1980 r. Powstanie NSZZ Solidarność. Stan wojenny – represje i opór
społeczny. Rządy ekipy W. Jaruzelskiego i nieudane próby reformy systemu
komunistycznego. Opozycja demokratyczna i obrady Okrągłego Stołu. Wybory
czerwcowe 1989 r. Rząd T. Mazowieckiego i reformy ustrojowe. Transformacja
gospodarcza i jej konsekwencje. Konstytucja RP 1997. Polska w nowych
strukturach międzynarodowych (NATO, UE).
|
zna i
rozumie pojęcia: opozycja demokratyczna, KOR, Wolne Związki Zawodowe,
porozumienia sierpniowe, stan wojenny, Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego,
obrady Okrągłego Stołu, Komitet Obywatelski, wybory czerwcowe, sejm
kontraktowy, hiperinflacja, reformy Balcerowicza, gospodarka wolnorynkowa
rozumie
znaczenie sierpnia 1980 i działalności NSZZ „Solidarność” dla procesu
odzyskiwania wolności politycznej
potrafi
scharakteryzować etapy budowania suwerenności państwowej przez Polskę na
przełomie lat 80 i 90
identyfikuje
się z celami i metodami działania opozycji demokratycznej w PRL
potrafi
ocenić konsekwencje przemian społeczno-gospodarczych lat 90
|
Geografia
TREŚCI
dla
klasy I
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
3 trymestrze:
|
1.
Procesy globalizacyjne. Wpływ procesów globalizacyjnych na rozwój regionalny
i lokalny.
|
opisuje
wpływ procesów globalizacyjnych na rozwój regionalny i lokalny
|
2.
Relacja człowiek-środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Zmiany
relacji człowiek-środowisko na różnych etapach rozwoju
społeczno-gospodarczego.
|
opisuje
zmiany i wskazuje przyczyny zmian relacji człowiek-środowisko na różnych
etapach rozwoju społeczno-gospodarczego
|
3.
Skutki eksploatowania zasobów odnawialnych i nieodnawialnych.
|
formułuje
problemy związane z eksploatowaniem zasobów odnawialnych i nieodnawialnych
|
4. Wpływ
działalności gospodarczej na zakłócenia równowagi ekologicznej.
|
proponuje
rozwiązania w celu ograniczenia negatywnych skutków działalności gospodarczej
człowieka
wyjaśnia
przyrodnicze i pozaprzyrodnicze przyczyny i skutki zakłóceń równowagi
ekologicznej wskutek działalności gospodarczej
|
5.
Obszary niedoboru i nadmiaru wody na świecie.
|
klasyfikuje
obszary niedoboru i nadmiaru wody na świecie i określa przyczyny tego zróżnicowania
(w tym zanieczyszczenia wód)
proponuje
rozwiązania stosowanych w sytuacjach braku lub niedoborów wody w różnych
strefach klimatycznych
|
6.
Degradacja gleb i jej wpływ na spadek produkcji żywności i problem głodu. podaje przykłady działań wpływających na
degradację gleb, wykazuje związek między degradacją gleb a spadkiem produkcji
żywności i problemem głodu
|
podaje
przykłady działań wpływających na degradację gleb, wykazuje związek między
degradacją gleb a spadkiem produkcji żywności i problemem głodu
|
7.
Żywność genetycznie modyfikowana. Rolnictwo ekologiczne.
|
wyjaśnia
zalety i wady żywności genetycznie modyfikowanej w rozwiązywaniu problemów
nierównomiernej produkcji żywności
podaje
zalety rolnictwa ekologicznego
|
8.
Globalne zmian klimatu.
|
wyjaśnia
przyczyny i skutki zachodzących współcześnie globalnych zmian klimatu oraz
ocenia
rozwiązania zapobiegające temu zjawisku podejmowane w skali globalnej i
regionalnej
|
9. Formy
ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
|
opisuje
formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie
|
Wiedza o społeczeństwie
TREŚCI
dla klasy I |
Trymestr 3
|
Tytuł działu: Prawa człowieka
1. Geneza praw człowieka 2. Znamy prawa człowieka
3. Rozpoznajemy przejawy łamania praw człowieka
|
charakteryzuje uniwersalny i
europejski system ochrony praw człowieka; przedstawia krótko historię praw człowieka i ich generacje; wymienia najważniejsze dokumenty z tym związane (5.1) wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one powszechne, przyrodzone i niezbywalne (5.2) podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka (5.3) podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka (5.3) uzasadnia znaczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu (6.3) przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje pozarządowe broniące praw człowieka; w miarę swoich możliwości włącza się w wybrane działania (6.4) |
Tytuł działu: Obrona praw i wolności:
1. Poszukujemy pomocy prawnej 2. Przejawy nietolerancji 3. W obronie innych Realizacja projektu edukacyjnego |
rozpoznaje przejawy rasizmu, szowinizmu, antysemityzmu
i ksenofobii; uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się im oraz przedstawia
możliwości zaangażowania się w wy brane działania na rzecz równości i
tolerancji (6.5) znajduje informacje o naruszaniu praw człowieka w wybranej dziedzinie (np. prawa kobiet, prawa dziecka, wolność wyznania, prawo do edukacji, prawa humanitarne) i projektuje działania, które mogą temu zaradzić (6.6) bierze udział w debacie klasowej, szkolnej lub internetowej na temat wolności słowa lub innych praw (5.5) omawia podstawowe zadania Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka; ocenia pracę Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka, opierając się na przykładach z życia; potrafi napisać skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka; klasyfikuje organizacje, które tworzą uniwersalny system rządowy i europejski system ochrony praw człowieka; |
Podstawy przedsiębiorczości
TREŚCI
dla klasy I
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 3 trymestrze:
|
1. Uczeń jako
uczestnik rynku. Co to są potrzeby i kto je zaspokaja.
|
wskazuje osoby, organizacje, firmy (czyli partnerów), z
którymi ma główne relacje
potrafi nazwać główne potrzeby tych partnerów
charakteryzuje
swoje role społeczne i typowe dla nich zachowania
|
2. Rynek –
wartość a cena oraz prawa popytu i podaży.
|
samodzielnie ustala kryteria oceny wartości oferty
potrafi wskazać różnicę między wartością a ceną
produktu/usługi
potrafi porównać
wartość kilku ofert sklepowych i wybrać tę o największej wartości
|
3. Co zyskuje osoba
przedsiębiorcza, co to są marzenia i czym jest ryzyko.
|
samodzielnie wymienia co najmniej trzy cechy osoby
przedsiębiorczej i uzasadnia własnymi słowami
potrafi wymienić jedną osobę przedsiębiorczą
z Polski i jedną z zagranicy oraz wyjaśnić, dlaczego uważa je za
przedsiębiorcze
omawia cechy celu S.M.A.R.T.
wymienia etapy działania celowego (analiza, planowanie,
wdrażanie, kontrola) i potrafi je omówić
wskazuje ryzyka
wskazanych działań, które są jego własnymi działaniami rutynowymi
|
4. Szukanie
szansy na rynku.
|
tłumaczy budowę analizy S.W.O.T na przykładzie swojej
osoby
wyjaśnia pojęcia: analiza rynku, segmentacja rynku
wskazuje ryzyka i proponuje działania zmniejszające
te ryzyka
ustala wartość,
z jaką zwróci się do potencjalnych klientów (jakie potrzeby zaspokoi)
|
5. Organizowanie
projektu. Identyfikacja „sponsora”.
|
jasno
ustala cel projektu, dokładnie umiejscawiając go w czasie ustala harmonogram ramowy projektu (działań celowych) wskazuje, jakie zasoby (ludzkie, techniczne, lokalowe, know-how, inne) będą potrzebne do osiągnięcia celu wskazuje „sponsora” działania, czyli głównego inwestora
określa główne potrzeby
„sponsora” i wskazuje, w jaki sposób projekt będzie spełniał jego
potrzeby
|
6. Macierz 4P.
|
opisuje macierz 4P (price, place, product,
promotion) i jej zastosowanie
odróżnia promocję od reklamy
wskazuje możliwe
działania promocyjne (pokazy, dni otwarte, obniżki cen, reklama – prasa,
radio, RTV, social, program lojalnościowy, mailing, ulotki, etc.)
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku BOGACI w klasie I liceum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie ocen z historii, geografii, wiedzy o
społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.