Cele
bloku: BOGACI. Rozumienie rzeczywistości
społecznej
Jesteśmy bogaci naszym dziedzictwem,
umiemy być przedsiębiorczy.
Spełniamy
wymagania ogólne podstawy programowej historii i społeczeństwa dla szkoły
podstawowej, historii, geografii i wiedzy o społeczeństwie dla gimnazjum i
liceum oraz podstaw przedsiębiorczości dla liceum.
Klasa II
gimnazjum
Wymagania
na 4 trymestr
Historia
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
4 trymestrze:
|
1.
Narodziny nowożytnego świata. Geneza wielkich odkryć geograficznych. Wyprawy
Portugalczyków i Hiszpanów w XV i XVI wieku (Krzysztof Kolumb, Vasco da Gama,
Ferdynand Magellan). Początki ekspansji kolonialnej Europejczyków. Skutki
społeczno-gospodarcze i kulturowe odkryć geograficznych dla Europy i ludów Nowego
Świata. Źródła kultury odrodzenia. Wynalazek druku. Nowa koncepcja świata i
człowieka – renesansowy humanizm. Wielcy twórcy renesansu. Sztuka i nauka w
epoce renesansu. Kultura odrodzenia w Polsce – sztuka i piśmiennictwo.
|
zna i
rozumie pojęcia: odrodzenie, renesans, humanizm, manufaktura, giełda,
kapitał, oświecenie, konstytucja państwa, trójpodział władzy, zasada umowy
społecznej
rozumie
znaczenie postępu technicznego w rozwoju cywilizacji europejskiej w okresie
nowożytnym
umie
wskazać przyczyny wielkich odkryć geograficznych
wie,
jaki był zasięg terytorialny ekspansji zamorskiej Portugalii i Hiszpanii
potrafi
ocenić wpływ odkryć geograficznych na przeobrażenia społeczno-gospodarcze w
Europie
umie
wskazać źródła kultury renesansowej
potrafi opisać
twórczość wielkich mistrzów epoki odrodzenia
rozumie,
jaką rolę cywilizacyjną odegrał wynalazek druku
|
2.
Reformacja i kontrreformacja. Kryzys w Kościele Zachodnim w XIV i XV w.
Wystąpienie Marcina Lutra. Nowe wyznania reformowane – luteranizm, kalwinizm,
anglikanizm. Reformy w Kościele katolickim. Jezuici. Sobór trydencki.
|
zna i
rozumie pojęcia: reformacja, luteranizm, kalwinizm, anglikanizm, reforma
katolicka, kontrreformacja, sobór, Indeks ksiąg zakazanych, zbór, inkwizycja,
jezuici, protestanci, odpusty, wojna religijna, tolerancja religijna
wie,
jakie czynniki doprowadziły do wybuchu reformacji w XVI wieku
potrafi
scharakteryzować główne postulaty luteranizmu i kalwinizmu
umie
wyjaśnić przyczyny powstania Kościoła anglikańskiego
potrafi
wskazać wpływ soboru trydenckiego na wzmocnienie Kościoła katolickiego
|
3.
Monarchie nowożytne w zachodniej Europie. Europa Zachodnia w XVII w. – zmiany
gospodarcze i społeczne. Monarchia absolutna Ludwika XIV. Rewolucja w Anglii
– powstanie monarchii parlamentarnej.
|
zna i
rozumie pojęcia: monarchia absolutna, monarchia parlamentarna
wie,
czym się charakteryzowały rządy absolutystyczne Ludwika XIV
umie
opisać model ustrojowy Anglii ukształtowany w końcówce XVII wieku
potrafi
porównać monarchię absolutną z parlamentarną
|
4.
Europa w dobie oświecenia. Cywilizacja zachodnioeuropejska XVIII wieku –
ideały oświeceniowe. Postęp cywilizacyjny – badania naukowe i postęp
techniczny. Nowe idee organizacji życia społecznego i politycznego
(Monteskiusz, Rousseau). Państwa oświeconych monarchów – Prusy, Austria i
Rosja.
|
zna i
rozumie pojęcia: racjonalizm, empiryzm, deizm, ateizm,
umie
zidentyfikować główne idee oświecenia
rozumie,
na czym polegały reformy oświeceniowe w Prusach, Austrii i Rosji
potrafi
scharakteryzować podstawowe koncepcje polityczne Monteskiusza i Rousseau
|
Geografia
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 1 trymestrze:
|
1. Mapa
– umiejętności czytania mapy, jej interpretacji i posługiwania się nią.
|
posługuje
się ze zrozumieniem terminami: skala mapy, legenda mapy, poziomica, wysokość
względna, wysokość bezwzględna, warstwice, mapa hipsometryczna, generalizacja
mapy
|
2.
Geografia jako nauka. Źródła wiedzy geograficznej.
|
wymienia
i charakteryzuje źródła informacji o Ziemi
wie,
czym zajmuje się geografia jako nauka
|
3. Mapa
jako źródło informacji geograficznej. Cechy mapy.
|
lokalizuje
na mapach kontynenty oraz najważniejsze obiekty geograficzne na świecie i w
Polsce (niziny, wyżyny, góry, rzeki, jeziora, wyspy, morza, państwa itp.)
charakteryzuje
rzeźbę terenu oraz rozmieszczenie lądów i oceanów na Ziemi
podaje
cechy mapy
klasyfikuje
mapy
posługuje
się fotografiami, zdjęciami lotniczymi i satelitarnymi oraz mapami
topograficznymi w celu identyfikowania położenia i charakteryzowania obiektów
geograficznych
wyszukuje
na mapie topograficznej i planie obiekty przedstawione na zdjęciach
lotniczych oraz satelitarnych
|
5.
Siatka geograficzna i kartograficzna.
|
odczytuje
współrzędne geograficzne na mapie w celu określenia położenia geograficznego
punktów i obszarów na mapie
|
6.
Czytanie rysunku poziomicowego. Mapa hipsometryczna.
|
rozpoznaje
formy terenu na mapie hipsometrycznej
|
7.
Analiza i interpretacja treści map ogólnogeograficznych, tematycznych i
turystycznych.
|
rozpoznaje
na podstawie treści mapy, do jakiego rodzaju mapa należy
dobiera
właściwe mapy w celu uzyskania określonych informacji geograficznych
|
8.
Orientacja mapy w terenie. Odczytywanie na mapach informacji przedstawionych
różnymi metodami kartograficznymi.
|
potrafi
właściwie zorientować mapę w terenie
rozpoznaje
metody kartograficzne (ilościowe i jakościowe)
odczytuje
z map informacje przedstawione za ich pomocą
posługuje
się w terenie planem, mapą topograficzną, turystyczną, samochodową (m.in.
orientuje mapę, identyfikuje obiekty geograficzne na mapie i w terenie,
określa kierunki, planuje podróż);
|
9.
Kształt i wymiary Ziemi.
|
podaje
główne cechy kształtu i wymiarów Ziemi
odczytuje
współrzędne geograficzne na globusie
|
10.
Ruchy Ziemi i ich następstwa.
|
podaje
najważniejsze geograficzne następstwa ruchów Ziemi
|
11.
Budowa Wszechświata i Układu Słonecznego. Ziemia w Układzie Słonecznym. Ruch
obrotowy Ziemi i jego następstwa.
|
posługuje
się ze zrozumieniem pojęciami: geoida, gwiazda, planeta, księżyc, galaktyka,
Droga Mleczna, Wszechświat, ruch obrotowy Ziemi, czas słoneczny, czas
strefowy
wymienia
cechy ruchu obrotowego
|
12.
Rachuba czasu na kuli ziemskiej.
|
oblicza
miejscowy czas słoneczny dla wybranych punktów Ziemi
ustala
długość geograficzną punktów na podstawie różnicy miejscowych czasów
słonecznych
określa
datę po przekroczeniu linii zmiany daty
określa
różnicę czasu strefowego i słonecznego na Ziemi na podstawie mapy stref
czasowych
uzasadnia
konieczność posługiwania się czasem urzędowym
|
13. Ruch
obiegowy Ziemi.
|
wymienia
cechy ruchu obiegowego Ziemi
|
14.
Oświetlenie Ziemi w różnych porach roku.
|
opisuje
zmiany w oświetleniu Ziemi oraz w długości trwania dnia i nocy na różnych
szerokościach geograficznych i porach roku
zna
zasady ustalania roku przestępnego
|
15.
Wysokość górowania Słońca.
|
górowanie
Słońca, zenit
|
16.
Elementy klimatu i pogody.
|
wymienia
i charakteryzuje główne czynniki klimatotwórcze
wymienia
najważniejsze składniki pogody i klimatu
|
17.
Czynniki klimatotwórcze. Temperatura powietrza. Rysowanie klimatogramu.
|
charakteryzuje
na podstawie wykresów lub danych liczbowych przebieg temperatury powietrza i
opadów atmosferycznych w ciągu roku w wybranych stacjach meteorologicznych
położonych w różnych strefach klimatycznych
|
18.
Ciśnienie atmosferyczne i wiatry.
|
sporządza
diagram klimatyczny
oblicza
amplitudę i średnią temperaturę powietrza oraz sumę opadów
|
19.
Wilgotność powietrza i opady atmosferyczne.
|
czyta i
analizuje mapy temperatury, powietrza i opadów atmosferycznych oraz map stref
klimatycznych na Ziemi
|
20.
Strefy klimatyczne kuli ziemskiej.
|
wymienia
najważniejsze cechy wybranych typów klimatu Ziemi i opisuje zależności między
strefami oświetlenia Ziemi a strefami klimatycznymi
przedstawia
wpływ klimatu na zróżnicowanie roślinności i gleb na Ziemi
|
Wiedza o społeczeństwie
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 4 trymestrze:
|
1. Prawo
wyborcze.
|
wymienia zasady
demokratycznych wyborów
definiuje pojęcia: referendum, ubezwłasnowolnienie,
bierne i czynne prawo wyborcze, frekwencja wyborcza
|
2. Pierwsza
praca.
|
potrafi samodzielnie napisać życiorys
i list motywacyjny
wyjaśnia, jakie możliwości zarabiania
mają młodzi ludzie, jakie umowy mogą zawierać i jakie są zasady
opodatkowania ich dochodów
zna zasady zachowania podczas rozmowy
kwalifikacyjnej
|
3. Prawa
pracownika.
|
zna prawa i obowiązki pracownika
zna rolę związków zawodowych
w miejscu pracy
|
4. Administracja
publiczna w Polsce. Władza centralna a samorząd terytorialny.
|
wyjaśnia pojęcie „samorząd
terytorialny”
omawia strukturę samorządu
terytorialnego
|
5.
Załatwiamy sprawy w urzędzie.
|
zna sposoby pozyskiwania informacji
publicznej w urzędzie
zna podstawowe prawa obywatela
wie, jakie sprawy załatwić
w urzędzie
|
Klasa II gimnazjum
Wymagania na 5 trymestr
Historia
Historia
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
5 trymestrze:
|
1.
Polska i Litwa pod rządami ostatnich Jagiellonów. Polityka zagraniczna
ostatnich Jagiellonów. Likwidacja zakonu krzyżackiego i hołd pruski. Polityka
bałtycka Jagiellonów. Geneza powstania Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Unia
Lubelska. Wielonarodowościowy i wielowyznaniowy charakter państwa. Reformacja
i kontrreformacja w Polsce i Wielkim Księstwie Litewskim.
|
zna i
rozumie pojęcia: hołd pruski, złoty wiek, unia realna
potrafi
wyjaśnić, dlaczego rządy ostatnich Jagiellonów określa się terminem „złoty
wiek”,
rozumie,
na czym polegała polityka bałtycka Jagiellonów w XVI wieku
umie
opisać wielowyznaniowy charakter Rzeczpospolitej Obojga Narodów
wie,
jakie były przesłanki zawarcia unii lubelskiej
potrafi
przedstawić konsekwencje zawarcia unii realnej między Polską a Litwą
umie
opisać kompetencje instytucji państwowych Rzeczpospolitej Obojga Narodów
|
2.
Szlachecka Rzeczpospolita Obojga Narodów. Dominacja polityczna i gospodarcza
stanu szlacheckiego – system folwarczny. Kształtowanie się demokracji szlacheckiej
w XV–XVI wieku. Nihil novi i artykuły henrykowskie. Organizacja i
funkcjonowanie struktur państwa – król, sejm walny, wolna elekcja w XVI–XVII
wieku. Kultura baroku na ziemiach Rzeczpospolitej. Sarmatyzm.
|
zna i
rozumie pojęcia: złoty wiek, nihil novi, folwark, pańszczyzna, sejm walny,
konstytucja sejmowa, instrukcja sejmikowa, magnaci, bezkrólewie,
konfederacja, wolna elekcja, artykuły henrykowskie, pacta conventa, rokosz,
liberum veto, kozacy, Tatarzy, janczarzy, barok, sarmatyzm
rozumie
znaczenie przywilejów szlacheckich dla funkcjonowania ustroju i gospodarki
Polski
potrafi
scharakteryzować system demokracji szlacheckiej
rozumie
znaczenie idei sarmatyzmu dla samoidentyfikacji szlachty
potrafi
rozpoznać charakterystyczne cechy sztuki barokowej
|
3.
Rzeczpospolita między Wschodem a Zachodem. Ekspansja polska na Wschód w
okresie panowania Wazów. Powstanie Chmielnickiego i jego następstwa.
Rywalizacja polsko-szwedzka w basenie Morza Bałtyckiego. Potop szwedzki
.Wojny z Turcją w XVII wieku. Jan III Sobieski i wyprawa wiedeńska.
Konsekwencje polityczne i społeczno-gospodarcze wojen XVII wieku.
|
zna i
rozumie pojęcie „przedmurze chrześcijaństwa”
wie,
jakie były główne przyczyny wojen Rzeczpospolitej ze Szwecją, Rosją i Turcją
rozumie,
na czym polegała idea przedmurza
dostrzega
związki między wojnami prowadzonymi przez Rzeczpospolitą a osłabieniem
politycznym i gospodarczym państwa
|
4. Epoka
saska. Rządy dynastii Wettinów. Kryzys państwowości polskiej w I połowie
XVIIII wieku. Ingerencja sąsiadów w sprawy wewnętrzne Polski. Pierwsze
projekty reform – działalność Stanisława Konarskiego i Stanisława
Leszczyńskiego.
|
potrafi
wskazać charakterystyczne cechy tzw. epoki saskiej
rozumie
istotę procesu ingerencji państw sąsiednich w życie wewnętrzne
Rzeczypospolitej w XVIII wieku
umie
sformułować ocenę działań reformatorskich S. Konarskiego i S. Leszczyńskiego
dostrzega
zalety i wady ustroju Rzeczypospolitej szlacheckiej
|
Geografia
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 2 trymestrze:
|
1.
Wybrane zagadnienia geografii fizycznej.
|
posługuje
się ze zrozumieniem terminami: rzeka główna, stała, okresowa, system rzeczny,
dorzecze, zlewisko, obszar bezodpływowy; wyznacza dział wodny; lokalizuje na
mapie główne rzeki i jeziora świata
|
2. Wpływ
klimatu na zróżnicowanie roślinności i gleb na Ziemi. Piętrowość roślinna w
górach. Zróżnicowanie wód powierzchniowych Ziemi.
|
wykazuje
wpływ klimatu na zróżnicowanie roślinności i gleb na Ziemi
|
3.
Płytowa budowa litosfery.
|
wskazuje
na mapie obszary występowania wulkanizmu, trzęsień ziemi i wyjaśnia ich
związek z budową płytową litosfery
|
4.
Bogactwo skał i minerałów.
|
rozpoznaje
i klasyfikuje główne skały
|
5.
Dzieje Ziemi.
|
zna
podział dziejów Ziemi na ery i okresy
opisuje
wybrane wydarzenia w dziejach geologicznych Ziemi
|
6. Ruchy
górotwórcze. Zjawiska wulkaniczne i trzęsienia ziemi.
|
opisuje
budowę gór i mechanizm ich powstania
rozpoznaje
na schematach elementy wulkanu, produkty erupcji wulkanicznych, rodzaje
fałdów, uskoki, płyty
|
7.
Wietrzenie.
|
zna
różnice między wietrzeniem fizycznym, chemicznym i biologicznym, nazywa i
rozróżnia formy krasowe
|
8.
Rzeźbotwórcza rola wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców
górskich.
|
rozpoznaje
i opisuje w terenie oraz na fotografiach formy rzeźby powstałe w wyniku
działania procesów rzeźbotwórczych
wymienia
i charakteryzuje efekty rzeźbotwórczej roli wód płynących, fal morskich,
wiatru, lądolodów i lodowców górskich
|
9.
Wielkie formy ukształtowania powierzchni Ziemi.
|
charakteryzuje
cechy środowiska przyrodniczego na poszczególnych kontynentach
lokalizuje
na mapach wskazane obiekty geograficzne położone na poszczególnych
kontynentach
|
Wiedza o społeczeństwie
Klasa II gimnazjum
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 5 trymestrze:
|
1.
Władza sądownicza.
|
charakteryzuje
specyfikę władzy sądowniczej w koncepcji trójpodziału władzy
zna strukturę
wymiaru sprawiedliwości w Polsce
wymienia rodzaje sądów
i trybunałów w Polsce
wyjaśnia, na czym
polega zasada niezawisłości sędziowskiej i dwuinstancyjności działania
sądów
wymienia podstawowe
zasady prawa (prawo nie działa wstecz, domniemanie niewinności, nie ma winy
bez prawa, nieznajomość prawa szkodzi) i wyjaśnia konsekwencje ich
łamania
wyjaśnia różnice
między prawem cywilnym, karnym i administracyjnym
wskazuje,
w jakim kodeksie można znaleźć przepisy dotyczące konkretnej sprawy
uzasadnia potrzebę
niezależności i niezawisłości sędziów
przedstawia
uczestników i przebieg procesu sądowego cywilnego i karnego
uzasadnia znaczenie
mediacji
wymienia główne
prawa, jakie przysługują ofierze, sprawcy i świadkowi przestępstwa
wyjaśnia podstawowe
pojęcia: przestępstwo, prawo karne, prawo cywilne, pozew, prawo zwyczajowe
wyjaśnia pojęcia: niezawisłość,
immunitet, ławnik, oskarżyciel, adwokat, pełnomocnik, świadek koronny,
świadek incognito, radca prawny
|
2.
Obywatel wobec prawa.
|
rozróżnia specyfikę
pracy prokuratury i policji
na podstawie tekstu
źródłowego określa wpływ władzy sądowniczej na życie obywateli
ocenia działalność
sądów, prokuratury i policji w Polsce
podaje nazwy instytucji, do których można się
zwrócić w przypadku bycia świadkiem naruszenia prawa
|
3.
Samorząd gminny.
|
wyjaśnia
pojęcie gmina
zna
rodzaje gmin
omawia zadania
rady gminy/miasta wójta/ burmistrza/prezydenta miasta
potrafi
omówić wpływ obywateli na życie gminy
wie, jakie
sprawy można w nim załatwić
wie, na co
jest przeznaczony budżet gminy
|
4.
Samorząd powiatowy.
|
potrafi
wymienić rodzaje powiatów i przedstawić ich zadania
|
5.
Samorząd wojewódzki.
|
zna nazwy
i rozmieszczenie na mapie wszystkich województw w Polsce
|
Klasa II gimnazjum
Wymagania na 6 trymestr
Historia
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
6 trymestrze:
|
1.
Powstanie demokracji Nowego Świata. Kolonie angielskie w Ameryce Północnej.
Geneza wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych. Deklaracja niepodległości.
Konstytucja Stanów Zjednoczonych – 1787. Udział Polaków w wojnie
amerykańskiej. Konstytucyjne zasady ustrojowe państwa północnoamerykańskiego.
|
zna i
rozumie pojęcia: kongres, stan (USA), prezydent
potrafi
wyjaśnić genezę wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych
umie
opisać najważniejsze idee zawarte w Deklaracji niepodległości Stanów
Zjednoczonych
wie, jak
funkcjonują najważniejsze instytucje ustrojowe Stanów Zjednoczonych
potrafi
opisać wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych
|
2.
Rewolucja we Francji. Społeczeństwo i państwo francuskie w przededniu wybuchu
rewolucji. Zwołanie Stanów Generalnych i zburzenie Bastylii. Deklaracja praw
człowieka i obywatela. Ustanowienie republiki. Dyktatura jakobinów. Rządy
dyrektoriatu i schyłek rewolucji.
|
zna i
rozumie pojęcia: burżuazja, detronizacja, jakobini, terror, dyrektoriat,
abdykacja, gilotyna
rozumie
przyczyny wybuchu rewolucji francuskiej
umie
wymienić najważniejsze zasady Deklaracji praw człowieka i obywatela
rozumie,
na czym polegała dyktatura jakobińska
potrafi
scharakteryzować następstwa rewolucji francuskiej dla Francji i Europy
|
3.
Ostatnie lata I Rzeczpospolitej.
Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pierwsze reformy
ustrojowo-społeczne po 1764 roku. Powstanie Komisji Edukacji Narodowej.
Konfederacja barska i I rozbiór Polski. Obrady Sejmu Wielkiego. Konstytucja 3
maja – ustrój społeczny, polityczny, znaczenie. Konfederacja targowicka.
Wojna z Rosją i II rozbiór. Ostatnie władze niepodległej Rzeczypospolitej –
rządy insurekcji kościuszkowskiej. III rozbiór i upadek Rzeczpospolitej.
Kultura polska w dobie stanisławowskiej. Sztuka klasycystyczna na ziemiach
polskich.
|
zna i
rozumie pojęcia: rozbiór państwa, insurekcja, kosynierzy, klasycyzm,
naczelnik, konfederacja barska, Targowica, stan trzeci
potrafi
ocenić rolę Stanisława Augusta Poniatowskiego w ostatnich latach istnienia I
Rzeczypospolitej
wie,
jaki były osiągnięcia Komisji Edukacji Narodowej
rozumie
rolę konfederacji barskiej w walce o suwerenność państwa
rozumie
znaczenie funkcjonowania Sejmu Wielkiego
potrafi
opisać reformy Sejmu Wielkiego
umie
scharakteryzować ustrój państwa nakreślony w Konstytucji 3 maja
wie,
jakie okoliczności doprowadziły do upadku Konstytucji 3 maja i II rozbioru
potrafi
przedstawić cele insurekcji kościuszkowskiej
potrafi
umiejscowić w czasie i przestrzeni zmiany terytorialne po każdym zaborze
potrafi
dokonać klasyfikacji przyczyn upadku Rzeczpospolitej
wie,
jakie znaczenie miała Konstytucja 3 maja dla późniejszej walki o
niepodległość
akceptuje
przekonanie o tym, że suwerenność państwa jest wartością
|
Geografia
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
3 trymestrze:
|
1.
Afryka – położenie geograficzne i rzeźba terenu.
|
omawia
na podstawie map położenie geograficzne, budowę geologiczną oraz
ukształtowanie powierzchni Afryki
|
2.
Strefy klimatyczno-glebowo-roślinne oraz wody Afryki.
|
wyjaśnia
występowanie stref klimatyczno-roślinno-glebowych w Afryce oraz
charakteryzuje je na podstawie map tematycznych
charakteryzuje
na podstawie map tematycznych cechy rolnictwa i przemysłu Afryki
|
3.
Problemy ludnościowe Afryki.
|
wykazuje
zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego państw afrykańskich
wykazuje
zróżnicowanie rasowe i językowe ludności Afryki oraz omawia (na podstawie map
tematycznych) rozmieszczenie ludności na tym kontynencie
rozumie
znaczenie terminu „eksplozja demograficzna”
określa
związki między problemami wyżywienia, występowaniem chorób a poziomem życia w
krajach Afryki na południe od Sahary
|
4.
Gospodarka Afryki. Egipt – kolebka cywilizacji i mekka turystów.
|
opisuje
warunki naturalne oraz wybrane zagadnienia społeczno-gospodarcze Egiptu
|
5.
Najbogatszy kraj Afryki – RPA.
|
opisuje
warunki naturalne oraz wybrane zagadnienia społeczno-gospodarcze Republiki
Południowej Afryki
|
6.
Ameryka Północna i Południowa – położenie geograficzne i rzeźba terenu.
|
omawia
na podstawie map położenie geograficzne, budowę geologiczną oraz
ukształtowanie powierzchni Ameryki Północnej i Południowej
|
7.
Strefy klimatyczno-glebowo-roślinne oraz wody Ameryk.
|
na
podstawie map klimatycznych i klimatogramów charakteryzuje klimat Ameryki
Północnej i Południowej
opisuje
środowisko przyrodnicze Ameryki Północnej i Południowej
|
8.
Mozaika ludnościowa Ameryki.
|
analizuje
na podstawie mapy rozmieszczenie ludności w Ameryce Północnej i Południowej
wyróżnia
główne cechy i przyczyny zróżnicowania kulturowego i etnicznego Ameryki
Północnej i Południowej
|
9.
Gospodarka Ameryki Północnej i Południowej.
|
opisuje
wybrane problemy gospodarki Ameryki Północnej i Południowej
wyjaśnia
związki między warunkami naturalnymi a poziomem rozwoju gospodarczego Ameryki
Północnej i Południowej
|
10. USA
– największa gospodarka świata.
|
omawia
warunki naturalne oraz zagadnienia społeczne dotyczące Stanów Zjednoczonych
wykazuje
związki między gospodarką a warunkami środowiska przyrodniczego w najważniejszych
regionach gospodarczych Stanów Zjednoczonych
określa
rolę Stanów Zjednoczonych w gospodarce światowej
|
11.
Brazylia – kraj latynoamerykański.
|
omawia
warunki naturalne oraz zagadnienia społeczne i gospodarcze dotyczące Brazylii
identyfikuje
konflikt interesów między ekologicznymi skutkami wylesiania Amazonii a jej
gospodarczym wykorzystaniem
określa
cechy rozwoju i problemy wielkich miast w Brazylii
posługuje
się ze zrozumieniem pojęciami: Ameryka Łacińska, Ameryka Środkowa
|
12.
Obszary okołobiegunowe. Australia. Azja.
|
podaje
główne cechy i przyczyny zmian w środowisku przyrodniczym obszarów
okołobiegunowych oraz uzasadnia konieczność ochrony przyrody obszarów
okołobiegunowych
opisuje
na podstawie map: położenie geograficzne, środowisko przyrodnicze, klimat
Australii
|
13.
Antarktyda i Arktyka.
|
posługuje
się ze zrozumieniem pojęciami: Arktyka, Antarktyka, Antarktyda
przedstawia
cechy położenia i środowiska geograficznego Antarktyki i Arktyki
omawia
sytuację prawną Antarktydy
opisuje działalność
człowieka w Arktyce i Antarktyce
|
14.
Australia – kontynent na antypodach.
|
ocenia
warunki środowiska przyrodniczego Australii
analizuje
na podstawie różnych źródeł informacji: rozmieszczenie i zróżnicowanie
ludności, gęstość zaludnienia, główne cechy gospodarki Australii
dowodzi
specyfiki środowiska przyrodniczego i społeczno-gospodarczego Australii
posługuje
się ze zrozumieniem pojęciami: basen artezyjski, studnia artezyjska
omawia
na podstawie mapy podział Oceanii
|
15. Azja
– położenie geograficzne i rzeźba terenu.
|
omawia
na podstawie map: położenie geograficzne Azji, przebieg umownej granicy
między Azją a Europą, cechy środowiska przyrodniczego
wykazuje,
na podstawie map tematycznych, że kontynent Azji jest obszarem wielkich
geograficznych kontrastów
|
16.
Strefy klimatyczno-glebowo-roślinne oraz wody Azji.
|
na
podstawie map klimatycznych i klimatogramów charakteryzuje klimat Azji oraz
przedstawia warunki przyrodnicze obszarów, na których kształtowały się najstarsze
azjatyckie cywilizacje
|
17. Azja
– najludniejszy kontynent.
|
wskazuje
na mapie i podaje nazwy obszarów o dużej i małej gęstości zaludnienia w Azji
charakteryzuje
zróżnicowanie rasowe, religijne i kulturowe ludności Azji
omawia
wybrane problemy demograficzne Azji i wyjaśnia ich skutki
|
18.
Gospodarka Azji.
|
opisuje
wybrane problemy gospodarcze Azji
ocenia
warunki rozwoju rolnictwa w Azji
wykazuje
związek między rytmem upraw i kulturą ryżu a cechami klimatu monsunowego w
Azji Południowo-Wschodniej
wskazuje
na mapie i podaje nazwy regionów rolniczych w Azji
wskazuje
na mapie i podaje nazwy obszarów o dużej koncentracji przemysłu
posługuje
się ze zrozumieniem pojęciami: azjatyckie tygrysy, OPEC
|
19.
Chiny – najludniejsze państwo świata.
|
charakteryzuje
środowisko przyrodnicze Chin
analizuje
na podstawie różnych źródeł: rozmieszczenie i zmiany liczby ludności, procesy
urbanizacyjne, kierunki rozwoju gospodarczego Chin
wskazuje
zmiany znaczenia Chin w gospodarce światowej
|
20.
Indie – największa demokracja świata.
|
charakteryzuje
środowisko przyrodnicze, wybrane zagadnienia społeczno-gospodarcze Indii
opisuje
kontrasty społeczne i gospodarcze w Indiach
wyjaśnia
przyczyny gwałtownego rozwoju nowoczesnych technologii w Indiach
|
21.
Japonia – kraj kwitnącej gospodarki.
|
charakteryzuje
środowisko przyrodnicze oraz wybrane zagadnienia społeczno-gospodarcze
Japonii
wykazuje
znaczenie czynników społeczno-kulturowych w tworzeniu nowoczesnej gospodarki
Japonii na tle niekorzystnych cech środowiska przyrodniczego
|
22.
Czarne złoto Bliskiego Wschodu.
|
omawia
na podstawie map położenie geograficzne regionu Bliskiego Wschodu
charakteryzuje
ten region pod kątem cech kulturowych
analizuje
na podstawie różnych źródeł, rozmieszczenie, wielkość zasobów oraz poziom
wydobycia ropy naftowej na Bliskim Wschodzie
wskazuje
miejsca oraz wyjaśnia przyczyny i skutki wybranych konfliktów zbrojnych w tym
regionie
wykazuje
się krytyczną postawą wobec wojny
wykazuje
postawę poszanowania dla innych narodów, religii i kultur
|
Wiedza o społeczeństwie
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 6 trymestrze:
|
1.
Moja przyszłość zawodowa: jaką szkołę wybrać?
|
zna rodzaje szkół, które może wybrać
po ukończeniu gimnazjum
potrafi przeanalizować czynniki
decydujące o wyborze szkoły a później zawodu
|
2.
Moje szanse na rynku pracy.
|
orientuje się, w jaki sposób
szukać pracy
potrafi
wyjaśnić pojęcie rynku pracy
omawia
ogólne zasady podejmowania pracy i zakładania własnych przedsiębiorstw
w Unii Europejskiej
|
3.
Systemy szkolnictwa w Polsce i na świecie.
|
omawia na wybranych przykładach
zasady przyjmowania do szkół wyższych
przedstawia
warunki podejmowania przez młodych Polaków nauki w Unii Europejskiej
oraz wyszukuje informacje na ten temat dotyczące wybranego państwa
charakteryzuje
strukturę szkolnictwa w Polsce
|
4.
Jak założyć własną firmę?
|
zna procedury zakładania własnej
działalności gospodarczej
potrafi
wymienić formy prowadzenia działalności gospodarczej
wie, na
czym polega marketing i zarządzanie przedsiębiorstwem
zna zasady
opodatkowania dochodów przedsiębiorców
|
5.
Etyka a rynek gospodarczy.
|
uzasadnia,
dlaczego musimy płacić podatki, zna sposoby przeciwdziałania bezrobociu
wie, czym
jest bezrobocie i jakie są jego rodzaje
zna
przyczyny bezrobocia w Polsce i regionie swojego zamieszkania
potrafi
rozpoznać nieuczciwe praktyki rynkowe i odpowiednio na nie zareagować
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku BOGACI w klasie II gimnazjum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z historii, geografii i wiedzy
o społeczeństwie.