Cele bloku: LOGICZNI. Posługiwanie się językiem matematyki i
informatyki.
Logicznie myślimy.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej matematyki i zajęć
komputerowych dla szkoły podstawowej oraz matematyki i informatyki dla
gimnazjum i liceum.
Informatyka
– wymagania programowe rozszerzone
| 
TREŚCI 
dla
  klasy III | 
WYMAGANIA
  SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po
  7 trymestrze: | 
| 
1.
  Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera. | 
projektuje
  rozwiązanie problemu i dobiera odpowiednią strukturę danych 
stosuje
  metodę zstępującą i wstępującą przy rozwiązywaniu problemu 
bada
  efektywność komputerowych rozwiązań problemów 
ocenia
  poprawność komputerowego rozwiązania problemu na podstawie jego testowania 
wyjaśnia
  źródło błędów w obliczeniach komputerowych (błąd względny, błąd bezwzględny) | 
| 
2.
  Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem algorytmów.     | 
dobiera
  odpowiednie struktury danych do realizacji algorytmu, w tym struktury
  dynamiczne 
opisuje
  własności algorytmów na podstawie ich analizy 
ocenia
  zgodność algorytmu ze specyfikacją problemu 
oblicza
  liczbę operacji wykonywanych przez algorytm 
szacuje
  wielkość pamięci potrzebnej do komputerowej realizacji algorytmu 
przeprowadza
  komputerową realizację algorytmu i rozwiązania problemu 
dobiera
  najlepszy algorytm, odpowiednie struktury danych i oprogramowanie do
  rozwiązania postawionego problemu | 
| 
3.
  Środowisko programistyczne.        | 
stosuje
  zasady programowania strukturalnego i modularnego do rozwiązywania problemu 
sprawnie
  posługuje się zintegrowanym środowiskiem programistycznym przy pisaniu i
  uruchamianiu programów 
stosuje
  podstawowe konstrukcje programistyczne w wybranym języku programowania,
  instrukcje iteracyjne i warunkowe, rekurencję, funkcje i procedury,
  instrukcje wejścia i wyjścia, poprawnie tworzy strukturę programu 
dobiera
  właściwy program użytkowy lub samodzielnie napisany program do rozwiązywanego
  zadania 
realizuje
  indywidualnie lub zespołowo projekt programistyczny z wydzieleniem jego
  modułów, w ramach pracy zespołowej, dokumentuje pracę zespołu | 
Informatyka
– wymagania programowe rozszerzone
| 
TREŚCI 
dla
  klasy III      | 
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po
  8 trymestrze: | 
| 
1.
  Wykorzystanie komputera, technologii informacyjno – komunikacyjnej oraz
  programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych
  dziedzin.           | 
opracowuje
  indywidualne i zespołowe projekty przedmiotowe i między przedmiotowe z
  wykorzystaniem metod i narzędzi informatyki 
korzysta
  z zasobów edukacyjnych udostępnianych na portalach przeznaczonych do
  kształcenia na odległość 
przygotowuje
  się do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia
  informatycznego | 
| 
2.
  Opisanie zastosowania informatyki, ocena zagrożeń i ograniczeń.      | 
stosuje
  normy etyczne i prawne związane z rozpowszechnianiem programów komputerowych,
  bezpieczeństwem i ochroną danych oraz informacji w komputerze i w sieciach
  komputerowych 
omawia
  zagadnienia przestępczości komputerowej, w tym piractwo komputerowe,
  nielegalne transakcje w sieci | 
| 
3. Ocena
  aspektów społecznych rozwoju i zastosowań informatyki.     | 
opisuje
  najważniejsze elementy procesu rozwoju informatyki i technologii
  informacyjno-komunikacyjnych 
wyjaśnia
  szanse i zagrożenia dla rozwoju społecznego i gospodarczego oraz dla
  obywateli, związane z rozwojem informatyki i technologii informacyjno
  komunikacyjnych | 
Informatyka
– wymagania programowe rozszerzone
| 
TREŚCI 
dla
  klasy III      | 
WYMAGANIA
  SZCZEGÓŁOWE 
Uczeń po
  9 trymestrze: | 
| 
1.
  Powtórzenie wiadomości przed maturą.    | 
rozwiązuje
  przykładowy zestaw maturalny na co najmniej 70% 
poprawnie
  planuje zapis rozwiązania zadania | 
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku LOGICZNI w klasie III liceum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z informatyki.
 
