Cele bloku: LOGICZNI. Posługiwanie się językiem matematyki i
informatyki.
Logicznie myślimy.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej matematyki i zajęć
komputerowych dla szkoły podstawowej oraz matematyki i informatyki dla
gimnazjum i liceum.
Informatyka
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
7 trymestrze:
|
1.
Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.
|
projektuje
rozwiązanie problemu i dobiera odpowiednią strukturę danych
stosuje
metodę zstępującą i wstępującą przy rozwiązywaniu problemu
bada
efektywność komputerowych rozwiązań problemów
ocenia
poprawność komputerowego rozwiązania problemu na podstawie jego testowania
wyjaśnia
źródło błędów w obliczeniach komputerowych (błąd względny, błąd bezwzględny)
|
2.
Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem algorytmów.
|
dobiera
odpowiednie struktury danych do realizacji algorytmu, w tym struktury
dynamiczne
opisuje
własności algorytmów na podstawie ich analizy
ocenia
zgodność algorytmu ze specyfikacją problemu
oblicza
liczbę operacji wykonywanych przez algorytm
szacuje
wielkość pamięci potrzebnej do komputerowej realizacji algorytmu
przeprowadza
komputerową realizację algorytmu i rozwiązania problemu
dobiera
najlepszy algorytm, odpowiednie struktury danych i oprogramowanie do
rozwiązania postawionego problemu
|
3.
Środowisko programistyczne.
|
stosuje
zasady programowania strukturalnego i modularnego do rozwiązywania problemu
sprawnie
posługuje się zintegrowanym środowiskiem programistycznym przy pisaniu i
uruchamianiu programów
stosuje
podstawowe konstrukcje programistyczne w wybranym języku programowania,
instrukcje iteracyjne i warunkowe, rekurencję, funkcje i procedury,
instrukcje wejścia i wyjścia, poprawnie tworzy strukturę programu
dobiera
właściwy program użytkowy lub samodzielnie napisany program do rozwiązywanego
zadania
realizuje
indywidualnie lub zespołowo projekt programistyczny z wydzieleniem jego
modułów, w ramach pracy zespołowej, dokumentuje pracę zespołu
|
Informatyka
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
8 trymestrze:
|
1.
Wykorzystanie komputera, technologii informacyjno – komunikacyjnej oraz
programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych
dziedzin.
|
opracowuje
indywidualne i zespołowe projekty przedmiotowe i między przedmiotowe z
wykorzystaniem metod i narzędzi informatyki
korzysta
z zasobów edukacyjnych udostępnianych na portalach przeznaczonych do
kształcenia na odległość
przygotowuje
się do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia
informatycznego
|
2.
Opisanie zastosowania informatyki, ocena zagrożeń i ograniczeń.
|
stosuje
normy etyczne i prawne związane z rozpowszechnianiem programów komputerowych,
bezpieczeństwem i ochroną danych oraz informacji w komputerze i w sieciach
komputerowych
omawia
zagadnienia przestępczości komputerowej, w tym piractwo komputerowe,
nielegalne transakcje w sieci
|
3. Ocena
aspektów społecznych rozwoju i zastosowań informatyki.
|
opisuje
najważniejsze elementy procesu rozwoju informatyki i technologii
informacyjno-komunikacyjnych
wyjaśnia
szanse i zagrożenia dla rozwoju społecznego i gospodarczego oraz dla
obywateli, związane z rozwojem informatyki i technologii informacyjno
komunikacyjnych
|
Informatyka
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy III
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po
9 trymestrze:
|
1.
Powtórzenie wiadomości przed maturą.
|
rozwiązuje
przykładowy zestaw maturalny na co najmniej 70%
poprawnie
planuje zapis rozwiązania zadania
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku LOGICZNI w klasie III liceum obejmuje wyżej wymienione
wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z informatyki.