Cele bloku: LOGICZNI. Posługiwanie się językiem matematyki i
informatyki.
Logicznie myślimy.
Spełniamy wymagania ogólne podstawy programowej matematyki i zajęć
komputerowych dla szkoły podstawowej oraz matematyki i informatyki dla
gimnazjum i liceum.
Informatyka
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla
klasy II
|
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Uczeń
po 4 trymestrze:
|
1. Posługiwanie się
komputerem i jego oprogramowaniem.
|
przedstawia sposoby
reprezentowania różnych form informacji w komputerze: liczb, znaków, obrazów,
animacji, dźwięków
wyjaśnia funkcje
systemu operacyjnego i korzysta z nich
opisuje różne systemy
operacyjne
|
2. Korzystanie z sieci
komputerowej.
|
przedstawia warstwowy
model sieci komputerowych, określa ustawienia sieciowe danego komputera i
jego lokalizacji w sieci,
opisuje zasady
administrowania siecią komputerową w architekturze klient – serwer,
prawidłowo posługuje się terminologią sieciową,
korzysta z usług w
sieci komputerowej, lokalnej i globalnej, związanych z dostępem do informacji,
wymianą informacji i komunikacją
zapoznaje się z
możliwościami nowych urządzeń związanych z technologiami
informacyjno-komunikacyjnymi, poznaje nowe programy i systemy oprogramowania
|
3. Wyszukiwanie,
gromadzenie, selekcjonowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji,
współtworzenie zasobów w sieci, korzystanie z różnych źródeł i sposobów
zdobywania informacji.
|
projektuje relacyjną
bazę danych z zapewnieniem integralności danych
stosuje metody
wyszukiwania i przetwarzania informacji w relacyjnej bazie danych (język SQL)
tworzy aplikację
bazodanową, w tym sieciową, wykorzystującą język zapytań, kwerendy, raporty;
zapewnia integralność danych na poziomie pól, tabel, relacji
znajduje odpowiednie
informacje niezbędne do realizacji projektów z różnych dziedzin
opisuje mechanizmy
związane z bezpieczeństwem danych: szyfrowanie, klucz, certyfikat, zapora
ogniowa
|
Informatyka
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 5 trymestrze:
|
1.
Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii
informacyjno-komunikacyjnych.
|
wykorzystuje
zasoby i usługi sieci komputerowych w komunikacji z innymi użytkownikami, w
tym do przesyłania i udostępniania danych
bierze
udział w dyskusjach w sieci (forum internetowe, czat)
|
2.
Opracowywanie informacji za pomocą komputera, w tym: rysunków, tekstów,
danych liczbowych, animacji, prezentacji multimedialnych i filmów.
|
opisuje
podstawowe modele barw i ich zastosowanie
określa
własności grafiki rastrowej i wektorowej oraz charakteryzuje podstawowe
formaty plików graficznych, tworzy i edytuje obrazy rastrowe i wektorowe z
uwzględnieniem warstw i przekształceń
przetwarza
obrazy i filmy, np.: zmienia rozdzielczość, rozmiar, model barw, stosuje
filtry
wykorzystuje
arkusz kalkulacyjny do obrazowania zależności funkcyjnych i do zapisywania
algorytmów
|
Informatyka
– wymagania programowe rozszerzone
TREŚCI
dla klasy II
|
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
Uczeń po 6 trymestrze:
|
1.
Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.
|
analizuje,
modeluje i rozwiązuje sytuacje problemowe z różnych dziedzin
posługuje
się podstawowymi technikami algorytmicznymi
ocenia
własności rozwiązania komputerowego, np. zgodność ze specyfikacją,
efektywność działania
opracowuje
i przeprowadza wszystkie etapy poprawnego rozwiązania problemu: od
sformułowania specyfikacji problemu po testowanie rozwiązania
|
2.
Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem algorytmu.
|
stosuje
podejście algorytmiczne do rozwiązywania problemu oraz formułuje przykłady
sytuacji problemowych, których rozwiązanie wymaga podejścia algorytmicznego i
użycia komputera
dobiera
efektywny algorytm do rozwiązania sytuacji problemowej i zapisuje go w
wybranej notacji
posługuje
się metodą „dziel i zwyciężaj” w rozwiązywaniu problemów
stosuje
rekurencję w prostych sytuacjach problemowych
stosuje
podejście zachłanne w rozwiązywaniu problemów
|
3.
Opisywanie i zastosowanie algorytmów na liczbach całkowitych.
|
reprezentuje
liczby w dowolnym systemie pozycyjnym, w tym w dwójkowym i szesnastkowym
sprawdza,
czy liczba jest liczbą pierwszą, doskonałą
rozkłada
liczby na czynniki pierwsze
iteracyjnie
i rekurencyjnie realizuje algorytm Euklidesa
iteracyjnie
i rekurencyjnie oblicza wartości liczb Fibonacciego
wydaje
resztę metodą zachłanną
|
4.
Opisywanie i zastosowanie algorytmów wyszukiwania i porządkowania
(sortowania)
|
jednocześnie
znajduje największy i najmniejszy element w zbiorze (zastosowanie algorytmu
naiwnego i optymalnego)
stosuje
algorytmy sortowania ciągu liczb: bąbelkowy, przez wybór, przez wstawianie
liniowe lub binarne, przez scalanie, szybki, kubełkowy do wyszukiwania i
sortowania liczb
|
5.
Opisywanie i zastosowanie algorytmów numerycznych
|
oblicza
wartości pierwiastka kwadratowego
oblicza
wartości wielomianu za pomocą schematu Hornera
stosuje
schemat Hornera: reprezentuje liczby w różnych systemach liczbowych
wyznacza
miejsca zerowe funkcji metodą połowienia
oblicza
pola obszarów zamkniętych
|
6.
Opisywanie i zastosowanie algorytmów na tekstach
|
sprawdza,
czy dany ciąg znaków tworzy palindrom, anagram
porządkuje
tekst alfabetyczne
wyszukuje
wzorca w tekście
oblicza
wartości wyrażenia podanego w postaci odwrotnej notacji polskiej
|
7.
Opisywanie i zastosowanie algorytmów kompresji i szyfrowania
|
koduje
znaki o zmiennej długości, np. alfabet
Morse'a, kod Huffmana
stosuje
szyfr Cezara
stosuje
szyfr przestawieniowy
stosuje
szyfr z kluczem jawnym (RSA)
wykorzystuje
algorytmy szyfrowania, np. w podpisie elektronicznym
|
8.
Opisywanie i zastosowanie algorytmów badających własności geometryczne
|
sprawdza
warunek trójkąta
bada
położenia punktów względem prostej
bada
przynależności punktu do odcinka
bada
przecinanie się odcinków
bada
przynależność punktu do obszaru
konstruuje
rekurencyjne: drzewo binarne, dywan Sierpińskiego, płatek Kocha
|
Egzamin
klasyfikacyjny z bloku LOGICZNI w klasie II liceum obejmuje wyżej
wymienione wymagania programowe i umożliwia uzyskanie oceny z informatyki.