Instytut dla Akademii

Instytut Dobrej Edukacji został utworzony, aby wspierać innowacyjnie zorganizowane szkoły, Akademie Dobrej Edukacji, prowadzone przez Stowarzyszenie Dobra Edukacja, oraz zapewnić, aby pracowały one zgodnie z jednakowymi założeniami i standardami.

Instytut Dobrej Edukacji to zespół placówek, prowadzonych przez Stowarzyszenie Dobra Edukacja: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Instytut Dobrej Edukacji, Centrum Kształcenia Ustawicznego Instytut Dobrej Edukacji i Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Instytut Dobrej Edukacji, których wspólnym celem jest wypracowywanie oraz upowszechnianie, służących dobrej edukacji, nowatorskich i efektywnych rozwiązań programowych i organizacyjnych.

Wszystkie Akademie Dobrej Edukacji podpisują z Instytutem umowy. Na podstawie tych umów Instytut ma za zadanie organizować sieci współpracy liderów poszczególnych Akademii oraz nauczycieli poszczególnych grup przedmiotów, opracowywać i udostępniać obowiązujące w Akademiach programy oraz procedury. Wszystko to w celu, aby praca we wszystkich Akademiach była prowadzona w możliwie jednolity sposób.

Szkoły prowadzone przez inne podmioty także mogą przystąpić do sieci współpracy koordynowanych przez Instytut. Wówczas Instytut jedynie pomaga wdrażać w danym miejscu Program Dobrej Edukacji, analogicznie, jak w Akademiach Dobrej Edukacji, ale Stowarzyszenie nie zajmuje się rejestrowaniem szkoły ani prowadzeniem jej obsługi księgowej i kadrowej.


TRANSFORMACJA SZKOŁY W STRONĘ DOBREJ EDUKACJI

W wypadku szkoły już działającej, potrzebny jest trwający przynajmniej około roku cykl przygotowania do wdrażania w danej szkole Programu Dobrej Edukacji, zawierający:

  1. wyłonienie grupy liderów, wyposażenie ich w odpowiednią wiedzę i materiały (mogą to być dotychczasowi członkowie kadry kierowniczej lub pracownicy szkoły, która chce przystapić do realizowania Programu)
  2. przekonanie i przygotowanie kadry pedagogicznej, dostarczenie jej odpowiedniej wiedzy i materiałów
  3. przygotowanie harmonogramu transformacji, dostosowanego do specyfiki organizacyjnej szkoły - możliwy cykl trzyletni, pozwalający obecnym uczniom dokończyć edukację w poszczególnych etapach edukacyjnych “po staremu”, lub szybszy, jeśli jest taka chęć, możliwość lub potrzeba
  4. przygotowanie i przeprowadzenie, dostosowanej do przygotowanego harmonogramu, kampanii informacyjnej o Programie Dobrej Edukacji, adresowanej dla uczniów i rodziców, którzy mają być objęci zmianą programową
  5. po zakończeniu cyklu przygotowań i rozpoczęciu realizowania Programu Dobrej Edukacji, konieczne jest systematyczne uczestniczenie liderów w szkoleniach dla liderów, kadry pedagogicznej - w szkoleniach dla kadry oraz branie udziału liderów i kadry w sieciach współpracy koordynowanych przez Instytut i w rozwijaniu Programu Dobrej Edukacji